וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הטבח: "קורבנות של עלילות דם שבדו הפלסטינים"

19.11.2014 / 0:18

ראש הממשלה האשים את הרשות ואת חמאס בהסתה החמורה שהובילה לרצח המתפללים בבית הכנסת, בין היתר כשנטען שנהג האוטובוס הערבי נרצח ולא התאבד. "השקרים האלה גבו חיים, הגינוי של אבו מאזן אינו מספיק"

צילום: בני בן סימון, עריכה: טל רזניק

"אנחנו בעיצומה של מתקפת טרור שממוקדת בירושלים", כך אמר אתמול (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה מיוחדת ממשרדו שבירושלים בעקבות הפיגוע בבית הכנסת בשכונת הר נוף בעיר. הוא שב והאשים את הפלסטינים בהסתה שהובילה לשורת הפיגועים האחרונים ברחבי הארץ.

"היום, באמצע תפילת שחרית, כשהם עטופים בטליתות, נרצחו ארבעה רבנים, ארבעה יהודים - טהורים", פתח נתניהו את דבריו ומסר תנחומים למשפחות השכולות ואיחולי החלמה לפצועים. לדבריו, חמאס, התנועה האיסלאמית והרשות הפלסטינית "מפיצים אינספור עלילות ובדיות נגד מדינת ישראל". "הם אומרים שהיהודים מטמאים את הר הבית, שאנחנו רוצים להרוס את המקומות הקדושים בו, מתכוונים לשנות את סדרי התפילה בו – הכל שקר. השקרים הללו גבו מחיר יקר. היום הצטרפו אליהם קורבנות נוספות כתוצאה מעלילת דם", הבהיר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים 18.11.14. לשכת העיתונות הממשלתית
"ארבעה יהודים טהורים נרצחו". ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית

הוא בחר לציין את מות נהג האוטובוס הערבי יוסוף חסן רמוני, שבתקשורת הפלסטינית נטען כי הוא נרצח בידי יהודים - כאחת הסיבות למעשה הטרור אתמול. "נהג האוטובוס התאבד – פרטי הדוח הפתולוגי מוכיחים זאת חד-משמעית. זה לא מנע מהגורמים המסיתים להפיץ את עלילת הדם כאילו שהוא נרצח בידי יהודים". נתניהו ציין כי "אמנם הפעם אבו מאזן גינה את מעשה הטבח וטוב שכך", אך הוסיף שבאותו משפט גינוי הוא "קשר אותו למעשים דמיוניים שאין להם שום שחר, שישראל כביכול מבצעת בהר הבית. ברחבי הרשות הפלסטנית יש הסתה יומיומית. נגד עצם קיומה של ישראל".

נתניהו פנה לקהילה הבינלאומית וביקש לשמוע גם משם גינוי בלתי מתפשר. "העולם מביט בטבח הזה, אבל לא דורש מהפלסטינים להפסיק את ההסתה הפרועה נגד ישראל, שהיא שורש הסכסוך. אני רוצה לראות זעזוע בקרב מנהיגי העולם המערבי והוקעה למעשי הרצח בישראל של יהודים".

"אנחנו בקרב על ירושלים"

על אף המילים הקשות, פנה נתניהו לציבור הישראלי וביקש לשמור על איפוק ולהימנע מכל תגובה אלימה לרצח. "אנחנו במלחמה ממושכת נגד הטרור השפל. אנחנו בקרב על ירושלים, בירתנו הנצחית. צריך לאחד כוחות. זה צו השעה. תמיד ידענו להתאחד נגד אויבים. צריך לשים בצד את כל המחלוקות ולהתרכז בהגנה על ירושלים ועל אזרחי ישראל".

ראש הממשלה התייחס לדבריו של ראש השב"כ יורם כהן, שטען היום בפני ועדת חוץ וביטחון בכנסת כי יו"ר הרשות אינו אחראי ישירות להסתה. "אין פער ביני לבין ראש השב"כ. הוא גם היה מדויק היום בעדות שלו, שרק חלק ממנה צוטט. הוא אמר והבהיר כי אבו מאזן איננו משלח טרוריסטים ואינו מעודד פיגועי טרור. מנגד, ההסתה של הרשות, שבראשה הוא עומד, זאת כן מעודדת טרור".

מוקדם יותר הורה נתניהו להרוס את בתיהם של עודאי ורסאן אבו ג'מל – שני המחבלים אשר ביצעו את הטבח שבו נרצחו ארבעה ישראלים. ההחלטה התקבלה בתום התייעצות ביטחונית בלשכתו שבירושלים בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ', ראש השב"כ יורם כהן, פרקליט המדינה שי ניצן, מפקד מחוז ירושלים ניצב משה אדרי ומתאם הפעולות בשטחים אלוף יואב מרדכי. בנוסף הורה ראש הממשלה לקדם את הריסת בתיהם של מחבלים נוספים, אשר אחראים לפיגועים קודמים. כמו כן, הנחה נתניהו להגביר משמעותית את האכיפה נגד מסיתים לפיגועים.

עוד על הפיגוע בירושלים
אובמה גינה את הפיגוע: "התקפה על חפים מפשע"
ראש השב"כ סותר את נתניהו: אבו מאזן לא מעודד טרור
גנים ללא אבטחה בירושלים: "מפקירים את הילדים"

אתמול אחר הצהריים נקברו ארבעת הרוגי הפיגוע – משה טברסקי, בן 59; אריה קופינסקי, בן 43; אברהם שמואל גולדברג, בן 68 וקלמן לוין, בן 55. טברסקי נטמן ראשון, וכשעה לאחר מכן יצא מסע ההלוויה של שלושת ההרוגים הנוספים מבית הכנסת ברחוב אגסי – בו הם נרצחו להר המנוחות. "כשאנו סופרים כמה אלמנות ויתומים נוספו לכלל ישראל הבוקר, מדובר על ארבע אלמנות, 24 יתומים ויתומות ברחוב אחד", אמר הרב יצחק מרדכי רובין, רב הקהילה ורב בית הכנסת שבו התפללו ההרוגים. "כשהם עטופים בטלית ובתפילין, נטבחו ארבעת הקורבנות ועמם עוד פצועים רבים".

הפגנת פעילי ימין קיצוני בגשר המייתרים בעקבות הפיגוע בירושלים 18.11.14. נועם מושקוביץ
הפגנה בירושלים בעקבות הפיגוע/נועם מושקוביץ

האירוע החל בסביבות השעה 7:00 בבוקר. שני בני דודים, רסאן ועאדי אבו גמ'ל משכונת ג'בל מוכבר שבמזרח ירושלים - קרובי משפחה של אסיר ששוחרר בעסקת גלעד שליט, פרצו עם אקדחים וסכיני קצבים לבית הכנסת "קהילת בני תורה" והחלו לתקוף את המתפללים במקום בעת תפילת שחרית. שני שוטרי תנועה שהיו באזור הגיעו לאחר כדקה למקום והחלו לנהל חילופי אש עם המחבלים. אחרי כחמש דקות הגיעו שוטרים מהמחלקה לזיהוי פלילי (מז"פ) לבית הכנסת, ואחד מהם חיסל את המחבלים.

השוטר שנורה בחילופי האש במצב אנוש

חמישה פצועים מהפיגוע עדיין מאושפזים בבתי החולים בבירה. בבית החולים הדסה עין כרם מאושפז שוטר שניהל קרב עם המחבלים ונפצע באורח אנוש בראשו. שניים נוספים פצועים במצב קשה, אחד במצב בינוני-קשה ואחד במצב קל. בבית החולים שערי צדק נותר לאשפוז פצוע אחד באורח בינוני לאחר ניתוח.

דודו של עודאי אבו ג'מל, אחד משני המחבלים, סיפר אתמול כי במהלך פשיטת כוחות הביטחון בשכונת ג'בל מוכאבר, נעצרו אחיו ודוד אחר של עודאי ואביו ואמו של המחבל השני, רסאן. לדבריו, הידיעה על מה שעשו קרובי משפחתו, שחוסלו באירוע, הגיעה אל המשפחה כ"רעם ביום בהיר". עם זאת, הוא הוסיף כי בני המשפחה שבעי רצון מהמעשה של השניים, "שהפכו לשהידים כשמתו למען ירושלים ולמען מסגד אל-אקצא". הוא טען כי הפיגוע התרחש בתגובה ל"פשעי הציונים" היומיומיים בעיר וכתגובה לכך שישראל מונעת מהפלסטינים להיכנס למסגד ומאשרת למתנחלים "להסתער" עליו".

הלוויתו של הרב משה טברסקי, נובמבר 2014. טלי מאייר
הלווייתו של הרב טברסקי/טלי מאייר
הלוויתו של הרב משה טברסקי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
גופת אחד ההרוגים/נועם מושקוביץ

נשיא ארצות הברית ברק אובמה גינה הערב את הפיגוע ששלושה מההרוגים בו בעלי אזרחות אמריקנית. "לא יכולה להיות הצדקה להתקפות כאלו נגד אזרחים חפים מפשע", אמר אובמה. "בתקופה כזאת רגישה בירושלים, חשוב שהמנהיגים הישראלים והפלסטינים יעבדו בשיתוף פעולה כדי להפחית את המתיחות, לגנות את האלימות ולחפש דרך להגיע לשלום".

הגינוי הזה מצטרף לשורת גינויים שהגיעו מרחבי העולם. בלט הגינוי שהגיע מבחריין כששר החוץ של המדינה, חאלד בן אחמד אל-חליפה, טען כי "רצח מתפללים בבית כנסת יהודי הוא פשע". הוא הדגיש במקביל כי "עוולות הכיבוש אינן עילה לפגיעה במתפללים חפים מפשע".

(עדכון ראשון: 19:59)

זירת הפיגוע בבית הכנסת קהילת בני תורה בירושלים, נובמבר 2014. AP
דם על מדרגות בית הכנסת/AP
פלסטינים ברפיח חוגגים אחרי הפיגוע בבית הכנסת בירושלים, נובמבר 2014. רויטרס
חוגגים את הפיגוע בעזה/רויטרס
זירת הפיגוע בבית המדרש "ים התלמוד" במתחם בית הכנסת "קהילת בני תורה" בשכונת הר נוף בירושלים, נובמבר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ספר תורה מגואל בדם הנרצחים/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
זירת הפיגוע בבית הכנסת בירושלים ברחוב שמואל אגסי, נובמבר 2014. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע/נועם מושקוביץ
שוטרות מג"ב ליד זירת הפיגוע בבית הכנסת בירושלים, נובמבר 2014. AP
שוטרות מג"ב במקום הפיגוע/AP
חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014/רויטרס
חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014. רויטרס
חיילים בזירת הפיגוע בירושלים – 18 בנובמבר 2014/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אהרונוביץ' מבקר את אחד הפצועים בבית החולים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully