וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה מונעת רישום של אבות לילדי פונדקאות מתאילנד

20.10.2014 / 13:09

אחרי שנמנעה השנה יציאת עשרות זוגות חד-מיניים מתאילנד עם ילדיהם בשל מכשול בירוקרטי, כעת נחסמת האפשרות לרשום את האב שאינו הביולוגי מבלי שיירשם קודם בתאילנד - הליך שאינו אפשרי

תינוק בן יומו עם צמיד שם. ShutterStock
בתאילנד דורשים בדיקת DNA שתוכיח את הקשר הביולוגי בין האם לתינוק - קשר שאינו קיים/ShutterStock

סאגת הפונדקאות בתאילנד לא שוככת: יותר ממאה זוגות חד-מיניים שעברו את הליך הפונדקאות במדינה לא יורשו לרשום את בן הזוג של האב ביולוגי כאבי הילדים. הסיבה לכך היא שאחת הדרישות לרישום בישראל היא השלמת הליך הרישום בתאילנד – דרישה שהיא בלתי-אפשרית, שכן ההליך נרשם בתאילנד כלידה בין בני זוג, ישראלי ותאילנדית, ולא כהליך פונדקאות.

עו"ד מתן חודורוב, המתמחה בתחום הפונדקאות והסדרת מעמד, עבר את ההליך עם בן זוגו בתאילנד, והשניים הביאו לעולם זוג תאומים שהיום בני חמישה חודשים. לאחרונה פנה הזוג לבית משפט לענייני משפחה ברמת גן בבקשה לרשום את האב הנוסף – שאינו האב הביולוגי – במרשם האוכלוסין. עם זאת, במהרה התברר כי המדינה אינה מאפשרת את הרישום, ועל פי עמדתה על בני הזוג לשוב לתאילנד עם הילדים ולהסדיר את הרישום במדינה, ורק לאחר מכן לפנות לבית משפט בארץ בבקשה לקבל צו הורות שמתוקפו יירשם האב הנוסף כאבי הילדים.

עוד על הליך הפונדקאות:
בשורה מנפאל: אושר הליך פונדקאות לאזרחים זרים
הממשלה אישרה: תותר פונדקאות לזוגות חד-מיניים בישראל
חוק הפונדקאות: הגבלת ההליך בחו"ל תפגע בזוגות?

הדרישה אינה חריגה, שכן בקשה דומה הגיעה בשנה שעברה לבג"ץ במסגרת עתירתו של זוג חד-מיני שעבר הליך פונדקאות בארצות הברית וביקש לרשום את האב הנוסף כאבי הילדה. בהחלטה שניתנה בינואר השנה קבע בג"ץ כי האב שאינו ביולוגי יירשם כאבי הילדה על פי בדיקה גנטית של בן זוגו, תעודת לידה ופסק דין שקיבל הזוג בארצות הברית.

הבעיה נובעת מכך שבמקרים האמורים המדינה דורשת לנתק את הזיקה בין האם התאילנדית לתינוקות ולהסדיר את רישום האב שאינו ביולוגי באמצעות בית המשפט בתאילנד. חודורוב ובן זוגו פנו לבית המשפט בתאילנד, אך בשל בעיות הפנים במדינה, חילופי השלטון ואירועים חריגים בתחום הפונדקאות, ובהם ילד הלוקה בתסמונת דאון שננטש בידי הוריו האוסטרלים, חסמה המדינה את ההליך בפני זרים. משכך, על מנת להכריז על ניתוק הקשר בין האם לתינוקות דרשה שופטת מקומית בדיקה שתוכיח שהאב הביולוגי נכח בתאילנד בעת ההתעברות וכן בדיקת DNA משולשת שתוכיח את הקשר בין האם והאב לילדים. עם זאת, מאחר שבהליך פונדקאות אין קשר ביולוגי בין האם התאילנדית לתינוקות, אין אפשרות למלא את הדרישה.

"אין בסיס לסירוב המדינה"

סוגיית הליכי פונדקאות של ישראלים בתאילנד עלתה לכותרות בתחילת השנה, אז יצאו עשרות זוגות ישראלים למדינה לצורך ההליך והתקשו לשוב ארצה עם הילדים שנולדו בשל דרישות שהציב משרד החוץ להנפקת דרכון ישראלי לילדים. דרישות אלו עלו בשל החקיקה בתאילנד, שלפיה, בניגוד למדינות אחרות, תינוק שנולד לאם תאילנדית הוא אזרח המדינה והיא מוגדרת אמו, אף שלא קיים קשר גנטי בין השניים. עוד קבע משרד החוץ כי הוא יאפשר לזוגות שהתחילו בהליך להשלימו, אך עד סוף נובמבר יש להשלים את ההליכים. בכך התכוון המשרד שישראלים יחדלו מלעבור את ההליך במדינה שטרם הסדירה את הנושא בחקיקה.

"הרשויות במדינת ישראל ממשיכות להקשות על 'הורי תינוקות פונדקאות תאילנד', והפעם הן לא מאפשרות להורה שאין לו קשר גנטי לקטינים לקבל צו הורות, להירשם כאבי הילדים ולשמש ככזה מול כל הגורמים הרשמיים במדינה", אמר חודורוב. "לסירוב זה אין כל בסיס מאחר שהאימהות הפונדקאיות נתנו את הסכמתן המלאה לצווים המבוקשים ולמסמכי הנסיעה המאפשרים להוציא את הקטינים מתאילנד ולהתגורר בישראל לצמיתות. חשוב להדגיש כי כאשר הגיעו האימהות הפונדקאיות לנציגות ישראל בבנגקוק על מנת לחתום על כתב הסכמה נוסף למתן צווי ההורות, סירבו נציגי המדינה לאמת את חתימתן על המסמכים הנדרשים".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר בתיק שמתנהל בדלתיים סגורות ומטבע הדברים לא ניתן לפרט ביחס אליו. באופן כללי נאמר כי המצב המשפטי בתאילנד מורכב עד מאוד ומחייב בחינה משפטית של המדינה שתארך זמן. עם זאת, נדגיש כי לפי הדין בתאילנד האם היולדת היא אם לכל דבר ועניין, בשונה ממדינות אחרות שבהן נערכו עד עתה הליכי פונדקאות בחו"ל".

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully