וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יחסי ארה"ב-קטאר מסכנים את הקואליציה נגד דאעש"

הוול סטריט ז'ורנל ציטט גורמים אמריקניים וערביים שטוענים כי הקשר בין המדינות מהווה "בעיה". "דוחא משחקת משחק כפול - מצהירה שהיא תומכת במאבק ב'מדינה האיסלאמית', אך מעבירה לו ולארגונים אחרים כספים"

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, עם אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני, 22 ביוני 2014. AP
יחסים הדוקים. ג'ון קרי בפגישה עם אמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני, בשנה שעברה/AP

היחסים הקרובים של ארצות הברית עם קטאר מסכנים את יציבות הקואליציה העולמית נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) – כך טוענים גורמים אמריקניים וערביים רשמיים. העיתון וול סטריט ז'ורנל מצטט הבוקר (שבת) בכירים שונים, אשר טוענים כי יחסיה הקרובים של הנסיכות עם ארגוני טרור במזרח התיכון מהווים "בעיה" בהתמודדות עם הארגון שכבש שטחים נרחבים בעיראק ובסוריה.

מאז פרוץ "האביב הערבי" בסוף שנת 2010, ממשלו של הנשיא ברק אובמה הידק את שיתוף הפעולה עם קטאר. במהלך פרק הזמן הזה השתמשו השלטונות האמריקניים בדוחא כערוץ תקשורת עם הארגונים הקיצוניים באזור, שאותם הצהירה וושינגטון כי מעוניינת להחליש. על פי הגורמים, היחסים הקרובים האלו מעלים ספקות לגבי כוונותיה הכנות של דוחא. בין הארגונים שאותם הביאו הגורמים כדוגמה, מלבד "המדינה האיסלאמית", הם חמאס, ארגון ג'בהת א-נוסרה, הפועל בסוריה ומזוהה עם אל-קאעדה וארגון טליבאן באפגניסטן.

המלחמה ב"מדינה האיסלאמית" - סיקור מיוחד
מתקרבים לבגדאד: דאעש חדרו לפרבר של בירת עיראק
סוכנות הביון בצרפת: נערה יהודיה הצטרפה לדאעש
"דאעש השתלט על מחצית מכובאני, 700 כורדים נצורים בעיר"

אנשי "המדינה האיסלאמית" (דאעש) – עיראק, ספטמבר 2014. יוטיוב, צילום מסך
"איש עסקים קטארי העביר שני מיליון דולר למפקד בדאעש". לוחמי "המדינה האיסלאמית"/צילום מסך, יוטיוב

לפני כחודש אישרה קטאר כי סייעה בשחרורם של 45 חיילי צבא פיג'י משבי ג'בהת א-נוסרה. על פי דיווחים שונים, שילמו שלטונות הנסיכות 20 מיליון דולר עבור שחרורם. משרד האוצר האמריקני כבר השמיע חששות לגבי הדיווחים על הזרמות כספים מסוג זה – גורמים במשרד טוענים כי איש עסקים קטארי העביר בשנה שעברה שני מיליון דולר למפקד בכיר בדאעש בסוריה, שאחראי על גיוס לוחמים זרים לארגון. בנוסף לכך, שר החוץ ג'ון קרי ניסה במהלך הקיץ להסתייע בקטאר כמתווכת על מנת להביא לסיום הלחימה בין ישראל לבין חמאס. על פי גורמים ישראליים, מצריים וסעודיים ההישענות של וושינגטון על קטאר רק תגביר את רצונה לשתף פעולה עם ארגונים קיצוניים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עבדאללה מלך ירדן. AP
"חייבת להיות מדיניות של אפס סובלנות כלפי הקיצוניות". מלך ירדן עבדאללה/AP

כמו כן, דיפלומטים מערב הסעודית, מירדן ומאיחוד האמירויות הערביות הזהירו את הבית הלבן שקטאר משחקת "משחק כפול" באזור – באופן פומבי היא תומכת במדיניות של ארצות הברית בזמן שבסתר היא תומכת באויביה. מדינות אלו מפצירות בוושינגטון לנקוט עמדה קשוחה יותר נגד דוחא ביחס לקשרים אלו. אותם גורמים הביעו דאגה מתפקידה של קטאר בלחימה נגד דאעש – בזמן שמטוסי ריגול שלה מתלווים למטוסי הקרב של הקואליציה, קטאר עצמה איננה תוקפת יעדים של הארגון הסוני הקיצוני.

בעלות בריתה הערביות של וושינגטון התריעו כי הקואליציה העולמית עלולה להתפרק אם כל חברותיה לא יתחייבו לפעול בצורה נחרצת נגד ארגוני הטרור באזור, בייחוד באמצעות הפסקת הזרמים הכספיים אליהם והפסקת הקשרים הדיפלומטיים עמם. "חייבת להיות מדיניות של אפס סובלנות כלפי הקיצוניות", הבהיר מלך ירדן עבדאללה בכינוס מיוחד של מועצת הביטחון של האו"ם בחודש שעבר, שעסק בדרכים להתמודדות עם "המדינה האיסלאמית". גורמים ערביים טענו כי המסר של המלך כוון לקטאר ולטורקיה, שמתמודדות יחד עם הנסיכות עם הביקורת כלפי יחסיה ההדוקים עם ארגונים איסלאמיים קיצוניים.

גורמים בנסיכות סירבו להתייחס לטענות אלו, אך אמיר קטאר,
שייח תמים בן חמד א-ת'אני, ושר החוץ שלו הכחישו פעמים רבות כי הם מעבירים כספים לדאעש ולארגוני טרור אחרים, כשהם מדגישים כי דוחא תמשיך לשמור על מדיניות חוץ "עצמאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully