וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"97% מהתיקים שנפתחו על אלימות מתנחלים – נסגרו"

14.4.2014 / 11:32

מנתוני "יש דין" עולה כי מתוך 45 תיקים שנפתחו בשנתיים האחרונות בגין אלימות של תושבי יצהר כלפי פלסטינים - רק באחד הוגש כתב אישום. "למשטרה יש חלק בהתגברות האלימות"

שלומי גבאי

(צפו: תושבי יצהר זועמים על השתלטות כוח מג"ב על ישיבה בהתנחלות)

על רקע האירועים האלימים ביצהר השבוע, מפרסם ארגון "יש דין" נתונים אודות תלונות שהגישו פלסטינים בשל מעשי אלימות כלפיהם באזור ההתנחלות שבשומרון. לפי הארגון, בשנתיים האחרונות, מתוך עשרות תיקים שנפתחו בשל מעשי אלימות, הוגש רק כתב אישום אחד נגד חשודים במעשי תקיפה. "הנתונים מעידים על פשיטת רגל מוחלטת של רשויות אכיפת החוק באזור יצהר. שיעור הכישלון בחקירת העבירות שבוצעו באזור זה בלבד בשנתיים האחרונות הוא 97.3%", נמסר.

37 תיקי חקירה נסגרו בשנתיים האחרונות בעקבות כישלון חקירת המשטרה, לפי הארגון, ושבעה תיקים נוספים נמצאים בחקירה והעבודה עליהם טרם הסתיימה. רק תלונה אחת בלבד הבשילה לכדי הגשת כתב אישום. 29 מתיקי החקירה נסגרו משום שלא נמצא עבריין, ארבעה מחוסר ראיות ושניים אבדו במשטרה ולא בוצעה חקירה בנדון.

כותרות נוספות בוואלה! חדשות:
תושבי יצהר נגד צה"ל: "מסע צלב נגד מקום קדוש"
בעקבות האלימות: פלוגת לוחמי מג"ב הוצבה ביצהר
באישור בג"ץ: 3 משפחות נכנסו ל"בית המריבה" בחברון

הארכת מעצר לחשודים בתקיפת חיילים ביצהר. אפריל 2014. מור שאולי
החשודים בתקיפת החיילים ביצהר, השבוע/מור שאולי

ארגון "יש דין" פרסם גם את הסיבות שבגינן הוגשו התלונות. כך, 26 תיקי חקירה נפתחו בעקבות פגיעה ברכוש פלסטיני, 15 בשל אלימות נגד פלסטינים, וארבעה נוספים עקב חשד להשתלטות על אדמות פלסטיניות.

הנתונים מתייחסים לאירועים שהתרחשו ביצהר בין ינואר 2012 לפברואר 2014 באזור יצהר, נגד פלסטינים תושבי הכפרים הסמוכים להתנחלות: חווארה, בורין, עוריף, מאדמא ועסירה אל-קבלייה. "אירועי השבוע האחרון אינם מנותקים מהפעילות העבריינית המתרחשת באזור על בסיס יומי, ושגורמי האכיפה נוהגים להעלים עין ממנה", טוענים בארגון. "חיילי צה"ל נוכחים שוב ושוב באירועי אלימות בהם אזרחים ישראלים שיוצאים מיצהר תוקפים את התושבים הפלסטינים באזור, והחיילים נמנעים מלעצור או להתעמת עם אותם פורעי חוק ובכך מעודדים את המשך האלימות". כמו כן, נטען כי "גם למשטרה יש אחריות וחלק מרכזי בהתגברות האלימות באזור, כאשר תלונות של פלסטינים על אותם תקיפות נסגרות לעתים ללא ביצוע פעולות חקירה בסיסיות".

יום אחרי העימותים בין כוחות הביטחון ומתנחלים ביצהר. אפריל 2014. יותם רונן
מוצב צה"ל לאחר העימותים בין המתנחלים לחיילים/יותם רונן

לטענת "יש דין", ההתנהלות ביצהר מהווה דוגמה מייצגת למעשים המתרחשים על בסיס יומיומי בהתנחלויות נוספות בשטחי הגדה המערבית. "הכישלון באכיפת החוק אינו בלעדי לאזור יצהר. הנתונים מלמדים כי בכל רחבי הגדה המערבית רשויות אכיפת החוק - צה"ל ומחוז יהודה ושומרון - נכשלות למנוע ביצוע עבירות ולמצות את הדין עם העבריינים הישראלים הפוגעים בפלסטינים", נמסר.

זיו שטהל, מנהלת מחלקת המחקר בארגון, מסרה עם פרסום הממצאים כי "היעדר האכיפה הוא מסר ברור לעבריינים שהם יכולים להמשיך בשלהם באין מפריע. עם זאת, אנו מתנגדים בכל תוקף לשימוש באמצעים לא דמוקרטיים במאבק נגד בפשיעה האידאולוגית. מעבר לכך, אנו רואים בפעילות הזאת תעלול יחצ"ני ולא מעבר. אם היה רצון אמיתי להתמודד עם הפרות החוק באזור, היה ניתן לעשות זאת באמצעים המוכרים והבסיסיים העומדים לרשות רשויות האכיפה".

מהמשטרה טרם התקבלה תגובה לידיעה.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • יצהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully