וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיא ביציאה מרצון: 600 מבקשי מקלט יעזבו החודש

מרבית העוזבים הם אזרחי סודאן ואריתריאה. העלייה במספר מיוחסת ליישום החוק למניעת הסתננות וכליאת מבקשי המקלט ב"חולות". מחר – הפגנות פליטים מול שגרירויות ישראל בעולם

אוטבוס עם פליטים יוצא מערד לנתב"ג. יותם רונן
אזרחי דרום סודאן עוזבים את הארץ, יוני 2012/יותם רונן

זינוק במספר מבקשי המקלט שעוזבים את ישראל: במהלך חודש ינואר צפויים לצאת מישראל במסגרת תכנית עזיבה מרצון 600 מבקשי מקלט. מדובר בזינוק של קרוב ל-85% מהחודש הקודם, אז עמד מספר היוצאים מרצון על 325 איש בלבד. בחודש נובמבר יצאו בסך הכול 63 איש מגבולות ישראל.

בהערכת מצב שקיים שר הפנים גדעון סער במשרדו, עלה כי מרבית מבקשי המקלט שצפויים לעזוב - 560 איש – הם אזרחי סודאן ואריתריאה, ואילו השאר ממדינות שונות באפריקה. זהו נתון שיא של מספר היוצאים מרצון מישראל בחודש. לשם השוואה, בכל שנת 2013 יצאו מישראל 2,612 איש.

העלייה במספר הפונים לרשות האוכלוסין וההגירה בבקשה לעזוב מרצון חזרה למדינות מוצאם מיוחסת בעיקר ליישום החוק למניעת הסתננות, לפיו מבקשי מקלט יועברו למתקן חולות בנגב, מה שמוגדר על ידם ככלא לכל דבר ונגדו הם מוחים במהלך החודש האחרון.

עוד על מבקשי המקלט:
למה חולבת רשות המסים את מבקשי המקלט?
הפגנת מבקשות המקלט: ”באנו לישראל כי רצינו לחיות"
הסכם קליטת מבקשי המקלט עם אוגנדה ”נתקל בקשיים"

הפגנה מול מתקן הכליאה סהרונים שבנגב. דייב בוימוביץ'
הפגנה מול מתקן "חולות"/דייב בוימוביץ'

"מגמה זו בה מתפאר שר הפנים היא תוצאה של הפעלת לחץ פסיכולוגי כבד, הכוללת לא פעם איומים ושקרים", אומרים היום במוקד לפליטים ומהגרים. "שורת האמצעים השפלים בה נוקטת המדינה על מנת לגרום לבני אדם לחזור למקום בו נשקפת להם סכנת חיים הינה בלתי חוקית ומקוממת, ומקומם עוד יותר לראות כי היא מתגאה בכך".

בתוך כך, מחאת מבקשי מקלט מתרחבת לרחבי העולם כשמחר יערכו הפגנות הזדהות של פליטים אפריקנים מול מספר שגרירויות ישראל בעולם בהן שגרירות אוסטרליה, ארה"ב, קנדה ומספר מדינות באירופה. הפליטים האפריקנים יבקשו להביע את הזדהותם ולעורר מודעות בינלאומית למחאת מבקשי המקלט בישראל, במסגרתה דורשים מהממשלה לבטל את החוק למניעת הסתננות, לבדוק את בקשותיהם למקלט ולהעניק להם זכויות אדם בסיסיות.

במקביל נמשכת שביתת הרעב של מבקשי מקלט בכלא סהרונים שהחלה לפני 17 יום וכוללת 36 מבקשי מקלט. בתחילת החודש פתחו מבקשי המקלט בשביתת הרעב במחאה על מעצרם לאחר ההפגנה בירושלים. בשב"ס ניסו להילחם במחאה והעבירו את ארבעת מנהיגיה לכלא אחר בו הושמו בהפרדה מאסירים פליליים. במקביל נשללו מהשובתים פריבילגיות כמו מוצרי חשמל, שרותי קנטינה וטלפונים.

לפניות לכתבת: danawp@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully