וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים לאחר הסערה: אונסק"ו שוב יכריע בהצעה שנויה במחלוקת על ירושלים

26.10.2016 / 0:40

ארגון קשרי החינוך והתרבות של האו"ם יצביע היום על הצעת החלטה שהגישו כווית, לבנון ותוניסיה בשמם של הפלסטינים, המגנה את פעולות ישראל בבירה ומתייחסת רק למקומות הפולחן המוסלמיים. השגריר באונסק"ו: "זהו ג'יהאד דיפלומטי נגד היהדות והנצרות"

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: נתניהו מתייחס לתמיכת צרפת בהחלטת אונסק"ו)

שבועיים אחרי ההחלטה מעוררת המחלוקת של הוועד המנהל של אונסק"ו בעניין ירושלים, ארגון קשרי החינוך והתרבות של האו"ם צפוי להצביע היום (רביעי) על הצעת החלטה נוספת בעניין ירושלים והמקומות הקדושים.

ועדת המורשת העולמית של הארגון, שבה חברות 21 מדינות, תצביע על הצעת החלטה שהוגשה על ידי כווית, לבנון ותוניסיה בשמם של ירדן והפלסטינים, המגנה את פעולותיה של ישראל בירושלים וקוראת לה להפסיק את הפגיעה במקומות הקדושים, ומתייחסת רק למקומות הפולחן המוסלמיים – מתחם אל אקצא וחראם אל שריף – מבלי לציין את הר הבית ואת הקשר ההיסטורי של העם היהודי למקומות הקדושים בירושלים.

עוד בנושא:
נתניהו הודה לאיטליה על גינוי החלטת אונסק"ו: "שינוי כיוון"
חוטובלי נגד אונסק"ו: "ניתוק הקשר בין הר הבית ליהודים - פארסה היסטורית"
רב ספרדי בכיר: "אונסק"ו רשע, אלוהים יתן מכות לחמורים האלה"

חרדי מביט על הר הבית בירושלים, דצמבר 2011. רויטרס
הביטוי "כוח כובש" לא הוזכר, אך הר הבית לא מוזכר כמקום פולחן יהודי/רויטרס
בניגוד לשנים עברו הביטוי "כוח כובש", לא הוזכר, וההתייחסות לכותל המערבי לא הופיעה במרכאות. ואולם, בדומה להחלטת הוועד המנהל שחוללה זעם בירושלים, גם בהחלטת ועדת המורשת הר הבית אינו מוזכר כמקום פולחן ליהודים

ההצעה צפויה לעבור ברוב קולות, לאור הרוב האוטומטי של מדינות מוסלמיות בוועדה. "התוצאה ידועה מראש", אמרו אמש בלשכת ראש הממשלה. עם זאת, בירושלים עשו בימים האחרונים מאמצים להשפיע על המדינות האירופיות החברות בוועדה כדי שיימנעו או יצביעו נגד ההחלטה ויערערו את לגיטימיות ההצבעה. "זהו המשכו של תיאטרון האבסורד", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו לקראת ההצבעה.

"כוחות האסלאם הקיצוני משמידים מסגדים, כנסיות ואתרים ארכיאולוגיים, בעוד ישראל היא המדינה היחידה באזור ששומרת עליהם ומאפשרת חופש פולחן לכל הדתות. מי שראוי לגינוי היא ועדת המורשת של אונסק"ו ולא ישראל".

בדומה להצעת ההחלטה שעברה בוועד המנהל של אונסק"ו מוקדם יותר החודש, גם החלטה זו היא עוברת מדי שנה בשנים האחרונות בוועדת המורשת העולמית, הכוללת גינויים נרחבים לחפירות ארכיאולוגיות ישראליות באזור העיר העתיקה ולפעולות של כוחות הביטחון הישראלים בהר הבית. לקראת ההצבעה, שתיערך במסגרת כינוס ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו בפריז, הפיצו ירדן והפלסטינים נוסח מרוכך של הצעת ההחלטה. כך, לדוגמה, בניגוד לשנים עברו הביטוי "כוח כובש", לא הוזכר, וההתייחסות לכותל המערבי לא הופיעה במרכאות. ואולם, בדומה להחלטת הוועד המנהל שחוללה זעם בירושלים, גם בהחלטת ועדת המורשת הר הבית אינו מוזכר כמקום פולחן ליהודים, ורק מתחם אל-אקצא וחראם אל שריף מצוינים כמקום פולחן מוסלמי.

ההצעה צפויה לעבור ברוב קולות, שכן בוועדת המורשת יושבות שורה של מדינות מוסלמיות שאינן מקיימות קשרים עם ישראל כמו תוניסיה, כווית, לבנון, קובה, אינדונזיה ועוד. עם זאת, לדברי גורמים מדיניים, בימים האחרונים ירדן והפלסטינים ניסו ללחוץ על המדינות החברות בוועדה לוותר על ההצבעה ולאמץ את הצעת ההחלטה המרוככת בקונצנזוס, מחשש שגם הרוב האוטומטי יהיה קטן ויאותת על חוסר לגיטימיות.

כרמל שאמה הכהן, שגריר ישראל לאונסק"ו, עם מקבילו המקסיקני בתפקיד, אנדרס רוימר, אוקטובר 2016. עמוד הפייסבוק של שאמה הכהן, צילום מסך
שאמה הכהן עם השגריר המקסיקני באונסק"ו/צילום מסך, עמוד הפייסבוק של שאמה הכהן

"הפלסטינים מנסים לבלבל כמה מדינות ולהקל את הלחץ הכבד שמופעל עליהם מכל העולם", אמר שגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה הכהן מוקדם יותר השבוע. "אם הם ימשיכו לדבוק בדרך המסוכנת הזו, שהיא בעצם ג'יהאד דיפלומטי נגד היהדות והנצרות, הם יגלו שההפתעות האחרונות ממקסיקו ואיטליה הן רק הגשם הראשון", הוסיף, בהתייחס להתנערותן של מקסיקו ואיטליה מההחלטה שעברה בוועד המנהל לפני שבועיים. שבוע לאחר ההצבעה, הודיעה מקסיקו כי היא משנה את אופן הצבעתה מתמיכה להימנעות, ובסוף השבוע הודיע ראש ממשלת איטליה מתאו רנצי שמדובר בהחלטה "בלתי מובנת ושגויה". והודיע כי יבחן מחדש את עמדת רומא בהחלטות דומות בעתיד.

לפני כשבועיים אימץ הוועד המנהל של אונסק"ו הצעת החלטה דומה בנושא ירושלים והמקומות הקדושים, שאושרה על ידי 24 מדינות תומכות, שש מתנגדות, ו-26 נמנעות, ועוררה זעם גדול במערכת הפוליטית והמדינית. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שמדובר בהחלטה "הזויה ואבסורדית" וכי הארגון "איבד את מעט הלגיטימיות שנשארה לו", ושר החינוך נפתלי בנט הודיע על השעיית פעילות משרדו עם אונסק"ו. מנכ"לית הארגון, אירינה בוקובה, התנערה מההחלטה ופרסמה הבהרה שבה הדגישה כי "המורשת של ירושלים איננה ניתנת לחלוקה והיא שייכת לכל אחת משלושת הדתות המונותאיסטיות. מעולם לא היה חשוב ביותר לייצר גשר בין שלושת הדתות".

שגריר ישראל לאונסק"ו כרמל שאמה- הכהן ומנכ"לית אונסק"ו אירנה בוקובה. אוקטובר 2016. ארז ליכטפלד, מערכת וואלה! NEWS
שאמה הכהן מגיש את העצומה לבוקובה/מערכת וואלה! NEWS, ארז ליכטפלד

לקראת ההצבעה, נפגש אתמול השגריר שאמה הכהן עם בוקובה, והגיש לה עצומה שעליה חתמו כמעט 80 אלף בני אדם היוצאת נגד ההחלטות האנטי ישראליות של הארגון בשבועות האחרונים. "אונסק"ו הוקם עם מנדט ברור של בניית קשרים בין עמים, וקידום הבנה בין-תרבותית על ידי הגנה על אתרי מורשת ותמיכה ברב תרבותיות. בהתאם לערכים אלו, אנו קוראים לאונסק"ו להכיר לאלתר בקשר ההיסטורי והדתי העמוק בין ירושלים והר הבית ליהדות, הוא המקום הקדוש ביותר לעם היהודי", נכתב בעצומה, שאותה יזמו הפורום המשפטי הבינלאומי (ILF) בראשות עו"ד יפעה סגל יחד עם ארגון ההסברה StandWithUs.

"ההתעלמות המוחלטת והמכוונת של אונסק"ו מהווה פגיעה בזכויות האדם של יהודים ולא יהודים המאמינים בקשר העמוק, סותרת את המנדט של הארגון ואף מהווה תמיכה באידיאולוגיות רדיקליות המעודדות אלימות וטרור על רקע זה בדיוק", נכתב בעצומה.

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully