וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי עונה למפגינים בתחריר: "אני לא פרעה החדש"

בראיון למגזין "טיים", טען נשיא מצרים כי ההחלטה להרחיב את סמכויותיו תוך פגיעה בסמכויות הרשות השופטת נועדה להגן על האזרחים. "אני יודע היטב מהי חשיבות הפרדת הרשויות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

על רקע המחאה הגוברת בארצו נגד החלטתו להעניק לעצמו סמכויות פסיקה נרחבות, פרסם הלילה (חמישי) מגזין "טיים" ראיון בלעדי עם נשיא מצרים, מוחמד מורסי. בראיון, שקיימו עורכיו הבכירים של העיתון, שטח מורסי את תפישת עולמו בנושאי מדיניות פנים וחוץ, כולל הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וכן התייחס למאמציו המשותפים עם הממשל האמריקאי להשיג הפסקת אש במבצע "עמוד ענן".

מורסי, הצפוי לנאום היום בפני האומה המצרית כדי להבהיר את צעדיו השנויים במחלוקת במדינה, אמר כי "האחריות המוטלת עליי היא לנווט בבטחה את 'הספינה הלאומית' בתקופת המעבר, וזה לא קל. העם המצרי נחוש להתקדם לעבר חופש ודמוקרטיה, ואלה הדברים שאני רואה לנגד עיניי – צדק וצדק חברתי". מורסי הוסיף כי "יש לשמור על איזון ביחסים הבינלאומיים בין הצדדים – מזרח ומערב. אני נרגש מאוד מהאפשרות לשמר את החופש, הדמוקרטיה, הצדק והצדק החברתי. תנועת האחים המוסלמים לא חושבת אחרת".

הפגנות במצרים נגד הנשיא מוחמד מורסי. Khalil Hamra, AP
"חשוב שאזרחי מצרים יוכלו להביע את התנגדותם לנשיא". הפגנות בקהיר נגד מורסי/AP, Khalil Hamra

בשבוע שעבר, קיבל מורסי שורה של החלטות שהעניקה לו סמכויות פסיקה נרחבות, ומנעו מבית המשפט החוקתי לפזר את הוועדה המנסחת את החוקה המצרית החדשה. היום צפויה הוועדה להצביע על הטיוטה הראשונה של החוקה, חרף הביקורת על הרכב הוועדה האיסלמיסטי ברובו.

אחד הצווים של מורסי קבע כי השופטים אינם רשאים לערער על החלטות שקיבל, כל עוד החוקה לא נכנסת לתוקף ולא נקבע הרכב הפרלמנט החדש. בתגובה, פתחו השופטים בשביתה והפגנות ענק פרצו ברחבי מצרים, בטענה שמורסי הוא דיקטטור. מפגינים כינו אותו "פרעה" וקראו לו להתפטר לאלתר מתפקידו. בתחילת השבוע פרסמה לשכת הנשיאות במצרים הודעה לפיה ההחלטות שקיבל הנשיא בנושאי החוקה הן "בעלות אופי זמני" בלבד, וכי בכוונת מורסי לקיים דיאלוג "עם כל הכוחות הפוליטיים" במטרה לגבש חוקה מוסכמת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"הצעדים הם לא נגד העם, אלא למענו"

מורסי ניצל את הריאיון כדי לפנות לאזרחי מצרים ולהסביר את הצעדים שנקט. "חשוב מאוד שאזרחי מצרים יוכלו להשמיע את קולותיהם ולהביע את התנגדותם לנשיא. זו זכותם להביע עצמם ואת רגשותיהם כלפי הנושא. אך יחד עם זאת, מוטלת עליי האחריות. אני רואה דברים שהם לא רואים. מה גם שסקרים מראים שקרוב ל-90% מקרב האוכלוסייה חושבים כמוני".

מורסי הוסיף כי "הצעדים הם לא נגד העם, אלא למענו". איש תנועת האחים המוסלמים, שמונה לנשיא לאחר ההפיכה העממית נגד הנשיא הקודם, חוסני מובארק, טען כי הוא מזהה קשר בין גילויי האלימות שאירעו בימים האחרונים ברחבי מצרים, לבין השלטון הקודם. "אני חושב שניתן להרגיש זאת, מה גם שיש בידיי מידע על כך", הסביר, והוסיף כי "אנו לומדים איך להיות חופשיים".

עורכי המגזין עימתו את מורסי עם ההאשמות לפיהן הוא נוהג כדיקטטור בבני עמו, אך הנשיא שלל את הטענות. "אני פרעה החדש?", גיחך, ואמר: "כשכיהנתי בתפקיד בכיר באוניברסיטה הוכנסתי לכלא, כיוון שהגנתי על מערכת המשפט ועל השופטים. אני יודע טוב מאוד את המשמעות של הפרדה בין שלוש הרשויות – המבצעת, המחוקקת והשופטת. זהו הרעיון עליו מבוססת מדינה עם חוקה".

נשיא מצרים מוחמד מורסי וראש הלשכה המדינית של החמאס, חאלד משעל, בקהיר, נובמבר 2012. AP
"שואפים שהצדדים ישוחחו על המכנה המשותף ביניהם". מורסי ומשעל/AP

מורסי, שמילא תפקיד מרכזי במאמצי התיווך בין ישראל לבין ארגון חמאס במהלך שמונת ימי הלחימה במבצע "עמוד ענן" ברצועת עזה, שיבח את נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על חלקו במאמצים. "מעשיו של אובמה תואמים את דבריו", אמר, והוסיף בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כי "שני הצדדים מדברים על ההבדלים ביניהם, אך אנו שואפים שהצדדים ישוחחו על המכנה המשותף ביניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully