וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המורדים בסוריה: הרגנו גנרל רוסי שיעץ לאסד

ניר יהב

8.8.2012 / 9:37

לטענת אחד מארגוני המחתרת, אנשיו הרגו את ולדימיר קוז'ייב ומתורגמנו, ולקחו מהם "מסמכים מסווגים". 170 נהרגו אתמול במדינה; בצילומי לווין נראה ריכוז נשק כבד סביב חלב

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

אחד מארגוני המחתרת הלוחמים נגד שלטונו של הנשיא בשאר אסד, הודיע הבוקר (רביעי) כי הצליח להרוג בשטח סוריה גנרל רוסי, ששימש כיועץ למשטר הסורי בנושאי ביטחון. לפי הדיווח, לצד הגנרל, ולדימיר פטרוביץ' קוז'ייב, נהרג גם המתורגמן שלו, אחמד אייק.

ההודעה על הריגתו פורסמה בסרטון וידאו, שנשלח לסוכנות רויטרס ולרשת "אל-ערבייה", מטעם גוף המשתייך למחתרת המורדים, "הצבא הסורי החופשי", שהזדהה באופן ספציפי כ"גדוד ניצי הפעולות המיוחדות, אגף במנהיגות הצבאית של דמשק העיר והמחוז". בסרטון אף נראית תעודה מזהה של הגנרל הרוסי, שהונפקה לכאורה על ידי צבא סוריה. יש לציין כי יחידה זו של "הצבא הסורי החופשי" היא גם זו שקיבלה אחריות על פעולת החיסול בדמשק בחודש שעבר, בה נהרגו ארבעה מראשי מערכת הביטחון הסורית. רשת "אל-ערבייה" צירפה לדיווח תמונות נוספות של הגנרל הרוסי, שבאחת מהן הוא נראה בחברת שר ההגנה הסורי לשעבר, דאוד ראג'חה, שחוסל באותה פעולת התנקשות.

תמונותיו של הגנרל קוז'ייב שהפיצו המורדים, מתוך דיווח רשת "אל-ערבייה":

הרס מהפגזת צבא סוריה בשכונת בוסתאן אל-קסר בעיר חלב, אוגוסט 2012. רויטרס
הרס מהפגזות הצבא, השבוע בשכונת בוסתאן אל-קסר בחלב/רויטרס

לא ברור היכן נהרג קוז'ייב ובאילו נסיבות, אולם לטענת המחתרת, נלקחו ממנו וממתורגמנו "מפות ומסמכים מסווגים" הקשורים לפעילות המורדים. בהודעה שפרסם, הבהיר הארגון כי המקרה מהווה הוכחה לכך שגורמים רוסיים מסייעים למשטר הסורי ומעורבים בנעשה במדינה.

ברוסיה, מנגד, הכחישו את הדיווח בתוקף. "אין גנרלים עם השם קוז'ייב או שם דומה לזה בצבא סוריה", אמר מקור במשרד ההגנה במוסקווה לסוכנות הידיעות הרוסית "ריא". "ייתכן שמדובר בקצין צבא בדימוס, או בקצין מאחת הרפובליקות האחרות שהרכיבו בעבר את ברית המועצות".

310 הרוגים ביומיים

הלחימה העזה בין כוחותיו של אסד למורדים נמשכת בכל רחבי סוריה, כשמוקד הקרבות ממשיך להיות העיר חלב, הגדולה במדינה, שהמשטר מנסה להשיב לעצמו את השליטה בה. הלילה פרסם ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי" צילומי לווין חדשים של אזור העיר, בהם נראה ריכוז עצום של כלי נשק כבדים - שריון וארטילריה - סביב העיר.

צילומי הלווין החדשים מחלב:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד מדווח הארגון כי בצילומים נראים יותר מ-600 מכתשים ברחבי העיר, שנגרמו ככל הנראה מפגיעת פגזי ארטילריה. לנוכח הממצאים, הביעו ב"אמנסטי" דאגה ניכרת לשלומם של תושבי העיר הנצורה. בארגון הבהירו כל קצין וחייל בצבא סוריה עלול להימצא אשם בפשעי מלחמה אם יוכח שהשתתף בהפגזת אוכלוסיה אזרחית.

המורדים הודו הבוקר כי מצבם באזור חלב אינו מעודד, גורם משורות המורדים מסר לסוכנות רויטרס כי הם נאלצו לסגת מעמדות בהן החזיקו בימים האחרונים, בשכונת סלאח א-דין בעיר. מקור בשלטונות סוריה אישר לרשת "אל-מנאר" הלבנונית כי הצבא סוריה השלים את כיבוש השכונה.

בין החטופים האירנים - אנשי משמרות המהפכה לשעבר

בלחימה אתמול ברחבי סוריה נהרגו לפחות 170 בני אדם, לפי נתוני ארגון "ועדות התיאום המקומיות". 35 מההרוגים נמנו בעיר חומס, 33 בדמשק ובפרבריה ו-33 נוספים בחלב, בהם עשרה שבויים שהוצאו להורג. לפי הדיווח, לפחות עשרה מההרוגים הן נשים, ו-18 ילדים. ביומיים האחרונים נהרגו במדינה למעלה מ-310 בני אדם.

בניין שניזוק מהפגזות צבא סוריה בעיירה בינש במחוז אידליב הצפוני, אוגוסט 2012. רויטרס
מבנה שניזוק מהפגזות צבא סוריה, השבוע בעיירה בינש שבמחוז אידליב הצפוני/רויטרס

במקביל, עדיין עומדת על הפרק פרשת חטיפתם של 45 אזרחי אירן בדמשק בסוף השבוע, על ידי "הצבא הסורי החופשי". הבוקר אישר שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, כי כמה מהחטופים שירתו בעבר במשמרות המהפכה האירניים. "חלק מהחטופים הם אנשי צבא ומשמרות המהפכה לשעבר וחלקם מארגונים נוספים", אמר סאלחי לפי דיווח בסוכנות הידיעות הסטודנטיאלית איסנ"א. הוא הכחיש כי הגורמים עדיין מחזיקים בתפקיד בטחוני, והתעקש כי שהו בדמשק מסיבות דתיות.

תמונה ראשונה של ראש הממשלה שערק

בתוך כך, פרסמה הבוקר רשת "אל-ערבייה" סרטון וידאו בו נראה ראש הממשלה ריאד חג'אב, לראשונה מאז שערק שלשום לשורות המורדים. בסרטון מופיע חג'אב עם בני משפחתו בכפר נעימה שבפרברי העיר דרעא, בסמוך לגבול עם ירדן, כנראה זמן קצר לפני שחצה את הגבול. הסרטון מציג את חג'אב יושב על האדמה יחד עם חיילי "הצבא הסורי החופשי", כשהוא ממתין להעברתו לירדן. לא ברור היכן נמצא חג'אב, אולם לפי ההערכות לאחר בריחתו לירדן, הוא המשיך לנסיכות קטאר - שהתבלטה בחודשים האחרונים בסיוע למורדים הסורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חג'אב עם משפחתו בדרעא, מתוך הסרטון שפרסמה רשת "אל-ערבייה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

עבדאללה מלך ירדן התייחס הלילה למצב בסוריה, וטען כי הנשיא אסד עשוי להקים מובלעת של העדה העלאווית ולשלוט בה, במידה וייכשל בניסיון לשלוט בכל סוריה.

"יש לי הרגשה שאם לא יוכל לשלוט בסוריה, אולי אסד ייצור מובלעת עלאווית כתוכנית גיבוי", אמר עבדאללה בראיון לרשת CBS האמריקאית. לדבריו, "עבורנו זה יהיה התרחיש הגרוע ביותר, מאחר שהדבר יביא לפירוק סוריה". עבדאללה ציין כי "אם סוריה תתפרק, הדבר יגרום לבעיות שיחזירו אותנו עשורים שלמים לאחור".

מלחמת אזרחים בסוריה - כותרות אחרונות:
אחרי שבועיים: אסד הופיע בטלוויזיה, עם בכיר אירני
האופוזיציה הסורית: "אובמה מפקיר אותנו בגלל הבחירות"
ראש ממשלת סוריה ערק: "אסד מבצע רצח עם ברברי"
המורדים לאסד: "עצור את האש - או שנהרוג 45 אירנים"

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully