וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני מחנות שדגל משותף מפריד ביניהם: המשטרה ומפגיני קיסריה בקרב ראש בראש

עודכן לאחרונה: 20.4.2024 / 16:13

בכל מוצ"ש מוחים מפגינים מחוץ לבית משפחת נתניהו. אלא שלטענת המפגינים, המשטרה העלתה הילוך נגדם ברוח ה"בן גביריזציה" בדמות אלימות ומעצרי שווא. "הם אגרסיבים יותר ורואים את התוצאות", אומרת אחת המפגינות. בכיר לשעבר במשטרה: "גם בהפגנות ימין - תגובת המשטרה זהה"

עימותים בין שוטרים למפגינים, לוחמי יום כיפור, מחוץ לבית רה"מ בקיסריה/צילום: מוקד קיסריה

במוצאי שבת בקיסריה, כשהיה חשש שמדינת ישראל תחת איום קיומי ממתקפת טילים מאיראן, בהרגשת ערב מלחמת עולם המתרגשת עליה ובמעין סצנה ממחזה סוריאליסטי, שוב התגוששו כאלף ישראלים עם שוטרי משטרת ישראל סמוך למעונה של משפחת נתניהו. ההפגנות נמשכות שנים, אבל בעיתוי הזה היה זה מקרה קיצון. לו הייתה חס וחלילה נפתחת באותו לילה מלחמה אפוקליפטית, ובהנחה שהיינו שורדים אותה כדי לספר, זו הייתה יכולה להיות סצנת הפתיחה לסרט על אודותיה.

אזרחים נורמטיביים ויותר מזה, מלח הארץ, ניצבו שם עם מגפונים, תופים ומשרוקיות, קבוצה שהושאלה ממחאת חיפה רקדה בוורוד וכולם קראו להדחתו של המפקד העליון האמון אותה שעה ממש על הגנתם מכליה קטסטרופלית. מולם היו שוטרי תחנת חדרה, מרחב מנשה ומחוז חוף, מתוגברים בכוח מג"ב, מותשים מעוד שבוע מאתגר, שהיו מעדיפים לעשות את הערב הזה בבית, בחיק משפחותיהם החרדות מהאיום האיראני, אבל באותה מידה חדורי תחושת שליחות שלא לתת לאירוע הזה "לצאת משליטה".

מפגינים שוכבים על הכביש בהפגנה בקיסריה. יואב איתיאל
ההפגנה בקיסריה במוצאי שבת/יואב איתיאל

תגובת משטרה בלתי מידתית הייתה השבוע עוד טרם ההפגנה השבועית, כשמפקד תחנת חדרה ומפקד יס"מ מנשה הופיעו בחצר בית פרטי ברח' עגור, שם עצרו באלימות שלושה בני 70-פלוס לוחמי כיפור, באירוע שהחל בגלל משאית קלה שחנתה בחניית הבית ועליה "טנק" עשוי קלקר, כשלטענת השוטרים "טנק" כזה מפחיד את השכנים בעת מלחמה.

"המוחים והמפגינים מתנהגים בהתנהגות קיצונית כזו שמגיעה למסוכנות", טענה המשטרה בתוקף השבוע בבית המשפט. בסך הכול נעצרו 15 איש באותו ערב כולל שלושת לוחמי כיפור. כולם עשו את ליל הטילים בתחנה, ושוחררו לפנות בוקר. למעט תא"ל (במיל') אמיר השכל, שסירב לחתום על התנאים, הובא לבית משפט שקבע כי מעצרו נועד רק כדי להשפיל אותו ושחרר אותו תוך שהמליץ שהמפגינים יתחילו לתבוע את המשטרה בתביעות אזרחיות בגין מעצרי השווא. המשטרה שסבורה שמשהו "לא בסדר" עם בית משפט השלום בחדרה ומשוכנעת שהשופט אהוד קפלן מוטה לטובת מפגיני קפלן, וזאת במילים עדינות, ערערה לבית המשפט המחוזי בחיפה שם המשטרה ספגה מכה נוספת לתזה הזו, כשהשופטת לובנה שלאעטה-חלאילה דחתה את הערר.

בכלל, רובם המכריע של המעצרים מסתיים בשחרור בתחנה. את אלה שמובאים לבית משפט משחררים השופטים ולאחרונה תוך שהם גוערים בתחנת חדרה. הפרקליטות לא הגישה אפילו כתב אישום אחד נגד מישהו שנעצר בהפגנות נגד ראש הממשלה בקיסריה. גם במשטרה לא ידעו להצביע על כתב אישום כזה נגד מפגין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אמיר השכל מחות לדיון בהארכת מעצרו. יואב איתיאל
אמיר השכל מחוץ לדיון בהארכת מעצרו/יואב איתיאל

"השוטרים היום נמצאים על הקצה מבחינת העבודה שלהם, מבחינת העומס שיש עליהם, מבחינת הלחץ שעליהם, אין להם מנוחה, הם סוגרים שעות על גבי שעות, הם יודעים שהם מסיימים משהו ולא בטוח שילכו הביתה", מסביר תת-ניצב (בדימוס) בני אבלייה, לשעבר מפקד מרחב אשר במחוז חוף של המשטרה. "אווירת המלחמה מרחפת גם מעל הראש שלהם ולא לשכוח שמדובר בארגון שאיבד 61 מהאנשים שלו ב-7 באוקטובר. לשוטרים אין אבחנה בין שמאלני לימני. בין השוטרים שאני מכיר, יש כאלה המצדדים בצד הימני ויש כאלה והרבה שמצדדים בשמאלי ואני לא ראיתי הבדל באופן הפעילות שלהם כלפי צד כזה או אחר. כרגע רוב ההפגנות באות מהשמאל נגד הימין ואני בטוח שאם מחר-מחרתיים הימין יעשה הפגנה שתצא מפרופורציה, אז תגובת המשטרה תהיה אותה תגובה".

"אנחנו לא נגד המשטרה"

במשטרה סירבו להתראיין לכתבה הזו. גם לא לתת שיחת רקע. אבל, משיחות עם לא מעט קציני משטרה בחודשים האחרונים, נוצר הרושם שבשורות המשטרה התפתח תיעוב רב כלפי המפגינים בקיסריה. יש קצינים שסבורים שהמפגינים האלה בוגדים, הרגשה שהתעצמה מאז אירועי 7 באוקטובר. שהם פשוט מפריעים למשטרה בשלל משימותיה בעת הזו, כולל למנוע הפרות סדר של ערבים על רקע המלחמה, התמודדות עם הפשיעה הרצחנית הנמשכת בחברה הערבית בדגש על מחוז חוף שטיפל בשלוש גופות בשני מקרי רצח לא קשורים בליל שבת האחרון, ערב ההפגנה המדוברת, כוננות למצב שבו יידרשו להגיע לזירות נפילת טילי אויב וכ"ו.

"אנו בעיצומה של מלחמה, המייצרת אתגרים רבים בעורף, וביתר שאת בגבול הצפון עליו מפקד מר דניאל לוי", מסרה השבוע הפרקליטות מטעמו של מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי, כשנדרש לדיון בית משפט בתל אביב. לוי יחד עם מפקד מרחב מנשה, ניצב-משנה שלומי בן שושן, ומפקד תחנת חדרה, סגן-ניצב עמית פולק מתקשים להסתיר את נטייתם הפוליטית. אבל זו חרב פיפיות. הנאמנות למדיניות השר הממונה שקונה להם נקודות זכות בתוך הארגון, מביאה לאובדן האמון בהם בשטח בקרב המפגינים. מפגיני "מוקד קיסריה", הקבוצה המארגנת את ההפגנות במקום, אומרים בפה מלא שמשטרת חדרה הפכה להיות משטרה פוליטית וכי ההתעמרות במפגינים בקיסריה חריגה בנוף. בבית משפט קבע השבוע השופט אהוד קפלן כי מעצרו של תת-אלוף (מיל') אמיר השכל בהפגנה הזו נועד "רק כדי להשפיל אותו".

ניצב דני לוי. שלומי גבאי
מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי/שלומי גבאי

ג'ורג' ברנרד שואו כינה פעם את אמריקה ואנגליה: "שתי אומות שמפרידה ביניהן שפה משותפת". בפרפרזה על זה וממבט על, אפשר לומר שהשוטרים שניצבו מול המפגינים בקיסריה, הם שני מחנות שמפריד ביניהם דגל משותף. המפגינים אינם חולקים על כך שהשוטרים מולם הם ישראלים ציונים-פטריוטים. אם יש ביקורת, זה על כך שהם לקחו את זה רחוק מדי, או שהם מפרשים לא נכון פטריוטיות מה היא. הפער הזה בין הישראלים האלה לישראלים האלה, התבטא במוצ"ש בכך שקציני משטרת ישראל בכירים בשירות פעיל תועדו משליכים לקרקע ולניידת קציני צבא הגנה לישראל בכירים בדימוס, כאילו היו שקי תפוחי אדמה. וזה כאמור בחזית בית פרטי ברחוב צדדי בקיסריה, עוד טרם התפנו לטפל במפגינים.

ההפגנה החלה בנאום של ח"כ לשעבר, עו"ד גבי לסקי, מ"מערך עוטף עצורים", שהוקדש להדרכת השוטרים בעונשים המירביים הצפויים למי שיעבור עבירות של כליאת שווא ותקיפה סתם, שימוש לרעה בסמכות ועוד. המפגינים סביב חילקו עלונים בנושא, והכול כתגובה לעלוני "הדרכה" ללא לוגו או חתימה שחילקו שוטרים למפגינים כאיום "ראו-הוזהרתם", שבוע קודם לכן. השוטרים, אלה שהקשיבו במוצ"ש האחרון, נשכו שפתיים כשלסקי הפנתה את הדברים אליהם.

צפוף בקיסריה. כולם מכירים את כולם. אין שוטר שלא מכיר את ד"ר יולנדה יבור, שמתעקשת להופיע בשעות לא צפויות עם מגפון מול בית ראש הממשלה ונעצרה כבר שבע פעמים מאז דצמבר, תוך שפעמיים עשתה את הלילה מאחורי סורג ובריח. מנגד, אין מפגין מהקבועים שלא מכיר את קציני המשטרה האחראים. כשלסקי סיימה את נאומה שרו המפגינים בלהט ובהתרסה למפקד המרחב, נצ"מ בן שושן: "שלומי-לא-תהיה-ממ"ז". דקות אחר כך מצא אותו ישי הדס, מפעילי "קריים מיניסטר", והתעקש לקרוא בפניו "כתב אישום" משלו. בן שושן הפנה לו כתף וניתק מגע.

לראשונה ובאופן תקדימי, חילקה המשטרה ״מידעון״ אזהרה למפגינים נגד הממשלה בקיסריה 07 באפריל 2024. ללא קרדיט, אתר רשמי
חלוקת "עלוני האזהרה" בתחילת החודש/אתר רשמי, ללא קרדיט

לפני כמה שבועות היה מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי, על המוקד. "רוב השוטרים עושים את העבודה שלהם נאמנה באופן מקצועי. יודעים להכיל מה שקורה סביבם. ניצב דניאל לוי הוא לצערי לא אחד כזה", טען גלעד רייכנבאום, צלם דוקומנטרי המתעד את המחאות ושבמהלך הפגנה לפני כחודש תיעד אלימות קשה מצד כוחות המשטרה כלפי מפגין. "באופן ספונטני צעקתי לעבר השוטר התוקף 'מה אתה עושה לו?'", שיתף רייכנבאום. "אז, לוי תפס אותי בעורף באגרסיביות ואיים עליי שיעצור אותי. אמרתי לו שהוא עובד אצל בן גביר, ואז הוא אמר לי שאני צודק, ותקף אותי פיזית".

בעקבות אירוע הטנק, סגן-ניצב פולק עלה לכותרות. "אין ספק שיש רצון לרצות את בן גביר, אבל בחיפה אנחנו זוכים ליחס מקצועי של המשטרה. מה שקורה בקיסריה שונה לגמרי ממקומות אחרים. משטרת חדרה אגרסיבית יותר, אלימה יותר, עוצרת יותר ואנחנו רואים את התוצאות", אומרת גלי עשת בזק, ממארגנות המחאה בחיפה שהשתתפה בכמה מההפגנות גם בסמוך לבית ראש הממשלה בקיסריה.

"גם מפגינים באים לפעמים טעונים, אבל השדרה המרכזית של המחאה היא לא נגד המשטרה", אומר נדב גלאון, מדוברי המחאה. "אנחנו מעריכים את השוטרים, אנחנו יודעים שהם שם קודם כל כדי לשמור עלינו ולאפשר את חופש המחאה ואנחנו מעריכים את העובדה ששוטרים ב-7 באוקטובר ומאז עסוקים בלסכל אירועים כאלה ואחרים".

סנ"צ עמית פולק מת"ח חדרה. שלומי גבאי
מפקד תחנת חדרה עמית פולק/שלומי גבאי

עם זאת, גלאון מדגיש כי "אנחנו מתריעים נגד הפגיעה בדמוקרטיה והניסיון להשתמש בכוח השלטוני או במלחמה כדי להפוך את ישראל למקום פחות ליברלי ופחות דמוקרטי. אי אפשר להתעלם מה'בן גביריזציה' שפשטה על המשטרה והתנהלות השוטרים במוקד קיסריה, שכוללת חוסר הכלה והתעמרות במפגינים היא הדוגמא המובהקת ביותר לתהליך הזה. אנחנו כמעט מאתיים ימים למלחמה. מי שעומד בראש בנה את חמאס ואשם באסון 7 באוקטובר עדיין לא לקח אחריות. אז מצפים שהציבור לא יבוא פעם בשבוע להשמיע קול מול הבית שלו?".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל פועלת ללא משוא פנים ומאפשרת את חופש הביטוי והמחאה כזכות לגיטימית במדינה דמוקרטית, אולם לא תאפשר הפרות סדר מכל סוג או פגיעה בחופש התנועה וכל התנהגות העלולה לסכן את שלומו של הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully