וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הצוללות: אישום נגד גנור ובר יוסף, התיקים נגד שמרון וצ'ייני נסגרו

עודכן לאחרונה: 10.5.2021 / 15:03

הפרקליטות הגישה כתבי אישום בגין שוחד נגד עד המדינה לשעבר ששימש סוכן של התאגיד טיסנקרופ, ונגד המשנה לראש המל"ל לשעבר. בנוסף הואשמו מעורבים נוספים בתיק 3000. נגד מפקד חיל הים לשעבר ונגד עו"ד המקורב לנתניהו נסגרו התיקים. שמרון: "יש תחושת הקלה"

מיקי גנור בהארכת מעצר, בית משפט השלום ראשל"צ, 20 במרץ 2019. ראובן קסטרו
מיקי גנור בהארכת מעצר, 2019/ראובן קסטרו

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה הבוקר (שני) כתבי אישום בגין שוחד בפרשת הצוללות נגד מיקי גנור, עד המדינה לשעבר ששימש סוכן של התאגיד טיסנקרופ, ונגד המשנה לראש המל"ל לשעבר אבריאל בר יוסף. מנגד הודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר (צ'ייני) מרום שנחשד בקבלת שוחד, ונגד מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עו"ד דוד שמרון.

כמו כן הוגשו כתבי אישום בפרשה נגד מנהל לשכת ראש הממשלה דאז, דוד שרן, יו"ר קרן היסוד לשעבר, אליעזר (מודי) זנדברג, איש העסקים שי ברוש, יועצו הפוליטי לשעבר של השר יובל שטייניץ, רמי טייב, ויועץ התקשורת יצחק (צחי) ליבר בעבירות שונות של שוחד, הפרת אמונים, והלבנת הון.

ז'ק חן, אורנה פינטו גפסון ושרון ינוביץ, עורכי דינו של בר יוסף מסרו: "קבלנו בצער את החלטתה השגויה של הפרקליטות. נשים יהבנו על בית המשפט ואנו בטוחים שלאחר שישטחו טענותינו, ייעשה סוף סוף צדק עם מר בר יוסף ובית המשפט יקבע את חפותו".

עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין המייצגים את שמרון בירכו על החלטת הפרקליטות: "היום כולם יודעים את מה שידענו כל השנים - עו"ד שמרון לא ביצע עבירה כלשהי והוא נקי מכל רבב. סופסוף, אחרי שנים של הכפשות והתעמרויות, יכול עו"ד שמרון להתמקד במשפחתו ובעשייתו המקצועית והציבורית העניפה וארוכת השנים".

דוד שמרון הגיב לראשונה להחלטה בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM ואמר "שלומי מצוין, יש תחושת הקלה. זה לא היה קל אבל יש לנו יכולת עמידה. כשאתה יודע שהצדק איתך זה כמובן יותר קל לעמוד. יש משאות יותר קשים מזה - ויש יותר קלים מזה. היום אני מתעסק בטוב ואני לא מתכוון לעשות חשבון עם אף אחד".

כספית אמר במהלך הריאיון כי "אני לנצח לא אאמין ברמה האישית שלי שאתה מייצג את שמרון שמייצג את טיסנקרופ בלי שנתניהו יודע מזה". לכך השיב לו שמרון: "אתה יכול להאמין, אתה יכול לא להאמין, הכל בסדר".

כשנשאל על התביעה שהגיש נגד שר הביטחון לשעבר משה יעלון אמר: "אני מצידי מוכן לקבל מבוגי התנצלות על הדברים הלא מבוססים שאמר. אני לא מחפש את ראשו או את כספו. אני יודע גם שאם אזכה בתביעה, אני יודע מה תהיה מטרת הכסף".

עוד בוואלה!

בג"ץ דן בעתירות להרחבת חקירת פרשת הצוללות וחקירת בפרשת המניות

לכתבה המלאה
עו"ד, דוד שמרון במהלך דיון בבית המשפט המחזוי בירושלים. מרים אלסטר/פלאש90, פלאש 90
התיק נסגר. עו"ד שמרון/פלאש 90, מרים אלסטר/פלאש90

על פי כתבי האישום, בשנת 2009 ביקש בר יוסף לקדם את מינויו של גנור, שהיה איש עסקים בתחום הנדל"ן, עימו היה לו קשר אישי על רקע עברם בחיל הים, לתפקיד סוכן הקונצרן הגרמני טיסנקרופ בארץ, כשבמסגרת תפקידו יוכל לגזור עמלות מכירה בגובה מיליוני אירו לכל עסקה. במשך השנים, רכשה מדינת ישראל מהתאגיד כלי שיט לצורך שירות מבצעי בחיל הים הישראלי.

האזינו לריאיון הראשון עם דוד שמרון ב-103FM

לצורך קידום התוכנית למנות את גנור, פעל בר יוסף מול מרום, שהיה מפקד חיל הים בתקופה זו, על מנת לשכנעו לסייע בקידום המינוי. על פי האישום, בין גנור ובר יוסף נרקמה הבנה כי משיצמחו לגנור רווחים מעמלות מעסקאות עתידיות בין מדינת ישראל ובין התאגיד, יגמול גנור לבר יוסף. בנוסף, גנור פעל גם מול מרום בציפייה כי יגמול גם לו.

גנור אכן מונה לסוכן התאגיד באופן רשמי אוקטובר 2009, ולפי כתב האישום, עוד לפני מינויו, פעל גנור על מנת לקדם עסקאות כלי שיט בין מדינת ישראל לבין התאגיד, תוך הסתייעות בנאשמים האחרים.

האלוף (במיל) אליעזר (צ'ייני) מרום  בחנוכת שדה התעופה רמון באילת, 21 בינואר 2019. ראובן קסטרו
מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר (צ'ייני) מרום/ראובן קסטרו

לפי כתב האישום, בתקופת כהונתו במל"ל, פעל בר יוסף לקידום עסקאות כלי שיט בין ישראל לטיסנקרופ. בכל התקופה קיים בר יוסף קשר אינטנסיבי עם גנור, במסגרתו מסר לגנור מידע וסייע לו לקדם רכש של כלי שיט מהתאגיד, תוך הסתרת הקשר ביניהם מהממונים עליו, ובהתאם להסכמה כי בעתיד יתוגמל על ידי גנור עבור פעולותיו.

בשנת 2011 החל בר יוסף לפנות לגנור בדרישות שונות לקבלת תשלומים, באמצעות מקורבו שי ברוש, וכן בבקשות שונות מצדו של בר יוסף להשקעות של גנור בעסקאות נדל"ן אחרות, מהן יתוגמל בר יוסף כמתווך בעסקה ובעסקאות אחרות. כל זאת בעודו משמש בתפקיד הבכיר והרגיש ועוסק באופן אינטיסיבי בקידום עסקאות מהן גנור הפיק והיה עתיד להפיק עמלות. עד פרוץ החקירה העביר גנור תשלומי שוחד לברוש בסכום כולל של 420 אלף שקל בעד פעולותיו של בר יוסף. תשלומי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ.

עוד על פי כתב האישום, דוד שרן שימש כראש מטה שר האוצר, לאחר מכן כמזכיר חברת קצא"א ולבסוף כראש לשכת רה"מ. שרן נאשם כי פעל במסגרת תפקידיו לסייע לגנור לקדם את עסקאות כלי השיט ולמסור לו מידע, תוך הבנה שגנור יגמול לו עבור פעולותיו. בין השנים 2016-2013 גנור שילם באמצעות המתווכים יצחק ליבר ורמי טייב בשלוש הזדמנויות סכום כולל של כ-130 אלף שקל לשרן, כל זאת בעודו משמש כעובד ציבור בתפקידים בכירים.

זנדברג, ששימש בין השנים 2018-2010 כיו"ר קרן היסוד נאשם כי פעל במסגרת תפקידו כעובד ציבור לסייע לגנור בקידום עסקאות כלי השיט. בין השנים 2016-2012 שילם גנור לזנדברג שוחד בשבע הזדמנויות שונות בסכום כולל של יותר ממאה אלף שקל. תשלומי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות כוזבות כתשלומים עבור ייעוץ.

שיירת מחאה נגד פרשת הצוללות בדרכם מקיסריה וצומת בילו לכיוון בית המשפט העליון בירושלים ובלפור. 28 בנובמבר 2020. ארגון "חקירה עכשיו", אתר רשמי
"הודעת הפרקליטות משמעותה קריסת החלק המהותי של פרשת הצוללות". שיירת מחאה נגד פרשת הצוללות. נובמבר 2020/אתר רשמי, ארגון "חקירה עכשיו"

פרקליטי מיקי גנור, עו"ד בעז בן צור, עו"ד אורי קורב, ועו"ד מאיר ארנפלד אמרו בתגובה כי "הודעת הפרקליטות משמעותה קריסת החלק המהותי של פרשת הצוללות. אי הגשת כתבי האישום כנגד שימרון וצ'ייני שומטת את הבסיס גם ביחס לחשדות שניסו לייחס לגנור והוכח כי אין בהם אמת". עוד הוסיפו כי "עמדת הפרקליטות גם מעלה שאלות קשות ביותר על נסיבות גיוסו הפסולות של גנור כעד מדינה והלחצים הקשים שהופעלו כנגדו בחתימה על ההסכם ולאחר החתימה. הוכח שדברי גנור היו דברי אמת כפי שהתברר בשימוע והגשת כתב האישום נגדו תתברר כתקלה חמורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully