וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל ובחריין הכריזו על כינון יחסים דיפלומטיים רשמיים

עודכן לאחרונה: 12.9.2020 / 17:45

טראמפ, נתניהו ומלך בחריין סיכמו כי שר החוץ של הנסיכות ישתתף בטקס בבית הלבן בשבוע הבא. טראמפ: "פריצת דרך היסטורית, צופה דברים חיוביים גם עם איראן והפלסטינים". נתניהו: "יהיו עוד מדינות". בחריין: "ישרת את היציבות במזה"ת". הפלסטינים גינו: "בגידה"

בווידאו: נתניהו מעדכן על הסכם השלום עם בחריין/צילום: לע"מ

ישראל ובחריין סיכמו על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין שתי המדינות - כך הודיע הערב (שישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. זאת, לאחר שיחה טלפונית בין הנשיא האמריקני, ראש הממשלה בנימין נתניהו ומלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה. מהבית הלבן נמסר כי שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני, יחתום בבית הלבן בשבוע הבא עם נתניהו על הצהרת שלום בין ישראל לבחריין במשותף עם איחוד האמירויות הערביות.

"זה באמת יום היסטורי", הכריז טראמפ בחדר הסגלגל, ואמר שהוא מאמין שמדינות אחרות יצטרפו ליוזמה. לדברי טראמפ, יש התלהבות גדולה מצד מדינות נוספות לעשות הסכמי נורמליזציה עם ישראל. הוא אמר כי הוא צופה התפתחויות "חיוביות" מול הפלסטינים ואיראן, אך הם הגיבו בזעם.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יועצו הבכיר ג'ארד קושנר וסגן הנשיא מייק פנס בהצהרה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחריין. 11 בספטמבר 2020. רויטרס
מצפה להתפתחויות גם מול איראן והפלסטינים. טראמפ, הערב/רויטרס

בחריין תהיה המדינה הערבית הרביעית שלה יש יחסים רשמיים עם ישראל, בנוסף לאמירויות, ומצרים וירדן. "לקח לנו 26 שנים להגיע מהסכם השלום השני עם מדינה ערבית להסכם השלום השלישי, וזה לקח לנו לא 26 שנים אלא 29 יום להגיע להסכם השלום בין המדינה הערבית השלישית למדינה הערבית הרביעית ויהיו עוד", אמר נתניהו.

"זה עידן חדש של שלום. שלום תמורת שלום. כלכלה תמורת כלכלה", הוסיף נתניהו. "אנחנו השקענו בשלום במשך שנים ארוכות ועכשיו השלום ישקיע בנו, יביא להשקעות גדולות מאוד לכלכלת ישראל. כל ההסכמים הללו נעשים על ידי עבודה מאומצת מאחורי הקלעים במשך שנים אבל הם הגיעו לכלל מימוש על ידי העזרה החשובה של ידידנו נשיא ארצות הברית, הנשיא טראמפ, ואני מבקש להודות לו ולצוותו על העזרה החשובה הזאת".

לפי סוכנות הידיעות של בחריין, המלך אמר לטראמפ ונתניהו בשיחת הטלפון המשולשת כי יש להגיע לשלום צודק וכולל בין ישראל לפלסטינים כבחירה אסטרטגית ועל בסיס פתרון שתי המדינות והחלטות האו"ם.

רבים ממתינים לראות אם ערב הסעודית, המדינה החזקה ביותר במפרץ, תצטרף ליוזמה. הממלכה נוקטת קו זהיר יותר ומדגישה כי נורמליזציה עם ישראל תתרחש רק אחרי שתוקם מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 67'. לא ברור אם שגרירה בוושינגטון ישתתף בטקס בבית הלבן השבוע.

טראמפ, שהתחמש בהישג מדיני נוסף לפני הבחירות בנובמבר, הצהיר על ההבנות בין הצדדים בטוויטר: "פריצת דרך היסטורית נוספת היום! שתי ידידותינו ישראל ובחריין הגיעו להסכם שלום - המדינה הערבית השנייה שעושה שלום עם ישראל בתוך 30 יום".

יועצו וחתנו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, בפגישה עם מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה. 01 בספטמבר 2020. רויטרס
מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה ויועצו של טראמפ ג'ארד קושנר, בשבוע שעבר/רויטרס

גורמים המעורים במגעים אמרו לוואלה! NEWS כי יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר ושליח הבית הלבן אבי ברקוביץ' עדכנו את שר הביטחון בני גנץ ואת שר החוץ גבי אשכנזי לפני עשרה ימים על פריצת הדרך במגעים מול בחריין. זאת אחרי ביקורת שנשמעה על כך שהם לא עודכנו על המגעים מול איחוד האמירויות.

"הכרזת הנשיא טראמפ היום על הכוונה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבחריין מהווה עוד ציון דרך משמעותי במאמצי כינון הנורמליזציה שבין ישראל ומדינות האזור", אמר אשכנזי.

"אני מודה לעם הבחרייני ומנהיגיו ומחכה בקוצר רוח להמשיך ולעבוד יחדיו. אני מבקש להודות לנשיא טראמפ וממשלו על המאמצים הבלתי פוסקים אשר הביאו להישג זה. הודות למעורבות של הממשל האמריקני אנו מצליחים להביא לשינויים דרמטיים ואסטרטגיים באזור, ועל כך העם בישראל אומר תודה", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נושא הצהרה לאחר נחיתת המשלחת הישראלית-אמריקאית באבו דאבי, 31 באוגוסט 2020. קובי גדעון / לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"29 יום להגיע להסכם השלום נוסף". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון / לע"מ

לאחר ההכרזה, שגריר ישראל לאו"ם גלעד ארדן שוחח בטלפון עם מקבילו הבחרייני ג'מאל פארס א-ראוועי. בהודעה נמסר כי "השניים קיימו שיחה חמה וסיכמו להיפגש על מנת לדון בשיתופי פעולה". לדברי ארדן, "הרחבת מעגל השלום יכולה להוביל לשינוי כללי המשחק גם בזירת האו"ם. אנו נכנסים לעידן חדש בו נוכל לפעול יחד בפומבי למען בטחון ושגשוג כלכלי לישראל ולמדינות ערב, ולהתמודד יחד אל מול האתגרים העלולים לאיים על היציבות במזרח התיכון".

בחריין: "ישרת את הביטחון והיציבות"

יועצו המדיני של מלך בחריין, חאלד בן אחמד אל-חליפה, מסר כי "ההודעה על כינון יחסים עם ישראל משרתת את הביטחון והיציבות במזרח התיכון. זהו מסר חיובי כלפי העם בישראל ולפיו שלום צודק וכולל עם העם הפלסטיני הוא הדרך הטובה ביותר והוא משרת את האינטרסים האמיתיים של כל עמי האזור".

שר החוץ של בחריין אמר אף הוא כי "ההודעה על שלום בין בחריין לישראל משרתת את מטרותיה של יוזמת השלום הערבית ותסייע בחיזוק הביטחון והיציבות באזור - כולל השגת הזכויות הלגיטימיות של העם הפלסטיני".

גם שר המידע של הנסיכות, עלי בן מוחמד אל רמיחי, אמר כי הכרזת הנסיכות מהווה צעד משמעותי לקידום השלום באזור, שתסייע לפתרון הסוגיה הפלסטינית. "היוזמות וההחלטות של הנסיכות היו תמיד לטובת האינטרס של העם הפלסטיני וההגנה עליו", אמר. "אף אחד לא יכול לטעון אחרת לגבי הממלכה בעניין זה". הוא הוסיף כי ההחלטה לכונן את ההסכם "מייצגת מאמצינו להפיץ תרבות של שלום ודו-קיום בעולם".

ראש הקהילה היהודית של בחריין, אברהם נונו, סיפר בהתרגשות עם קבלת ההודעה על ההסכם. "זהו רגע היסטורי שלא ציפינו שיקרה בימי חיינו", תיאר. "אנחנו מודים למלך חמד בן עיסא אל-חליפה על החזון שלו שגרם לו לקבל את ההחלטה הזו, על אמונתו בדו-קיום. אנחנו מצפים למערכת יחסים משגשגת בין שתי המדינות".

דוברת משרד החוץ של איחוד האמירויות הערביות בירכה על ההסכם בין ישראל לבין בחריין, ואמרה כי הוא יתרום ל"שלום וליציבות האזור".

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בירך בחשבון הטוויטר שלו על ההסכם. "זהו צעד חשוב לקראת שלום ויציבות במזרח התיכון, בדרך שמאפשרת פתרון הוגן וקבוע לסוגיה הפלסטינית", צייץ. סוכנות הידיעות בבחריין דיווחה כי הנשיא המצרי שוחח עם המלך חמד בן עיסא אל-חליפה בטלפון, ובירך אותו על הצעד ההיסטורי.

שר החוץ של ירדן, איימן ספדי, מתח ביקורת על ישראל. "על ישראל להפסיק את כל נהליה שמערערים את פתרון שתי המדינות, ולסיים את הכיבוש הבלתי חוקי של האדמות הפלסטיניות", אמר.

הפלסטינים מגנים: "בגידה"

בלשכתו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פרסמו הודעה בה כינו את ההסכם בין "בגידה בסוגיה הפלסטינית, בירושלים ובמסגד אל-אקצא, ומתן לגיטימציה לפשעי הכיבוש הישראלי נגד הפלסטינים" מצדה של בחריין. שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי הודיע כי הוא מחזיר את השגריר הפלסטיני במנאמה להתייעצויות ברמאללה, כאות מחאה על ההסכם עם ישראל.

גם הארגונים הפלסטיינים גינו את המהלך. באש"ף אמרו כי היא "בגידה בסוגיה הפלסטינית". בחמאס הצטרפו לדברים ומסרו שהסכם הנרמול בין ישראל ובחריין הוא "התעקשות ליישם את סעיפי 'עסקת המאה' שמחסלת את הסוגיה הפלסטינית". בג'יהאד האסלאמי תקפו גם כן. "ההסכם הישראלי-בחרייני הוא הוכחה כי מלך בחריין וממשלתו פועלים לפי הנחיות והוראות אמריקניות", נמסר.

בשבועות האחרונים מאז החתימה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, הבית הלבן לחץ על בחריין להצטרף למהלך ולנרמל יחסים עם ישראל. קושנר ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו ביקרו בנפרד במנאמה, ונפגשו עם המלך ועם יורש העצר וביקשו מהם להודיע על נורמליזציה - עוד לפני טקס החתימה בבית הלבן של ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות.

בשבוע שעבר הודיעה ממשלת בחריין כי היא קיבלה את בקשתה של ממשלת איחוד האמירויות לאפשר לטיסות בין איחוד האמירויות לבין ישראל לעבור במרחב האווירי שלה. ההחלטה נתנה רוח גבית להסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות. ההודעה נחשבת לצעד נורמליזציה מצדה של בחריין.

מנאמה, בחריין, 2 במאי 2020. רויטרס
הפייבוריטית ללכת אחרי האמירויות. מנאמה, בירת בחריין/רויטרס

בחריין סומנה כפייבוריטית הברורה ללכת אחרי איחוד האמירויות ולעשות נורמליזציה עם ישראל. הנסיכות הקטנה במפרץ הפרסי, שנשלטת על ידי שושלת סונית בעוד שרוב אזרחיה הם שיעים, התבטאה בעד ישראל פעמים רבות בשנים האחרונות בכל הנוגע למאבק שלה באיראן ובבעלות בריתה.

הנסיכות נשענת על ההגנה האמריקנית, ובשטחה שוכן הבסיס של הצי החמישי, שאחראי על הפעילות הימית באזור המפרץ הפרסי האסטרטגי. בחריין, שפירוש שמה בעברית הוא "שני הימים", רואה באיראן איום קיומי ומאשימה אותה באחריות לסדרת פיגועים שהתרחשו בשטחה בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully