וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרה: "להפסיק את השימוש במערכת עין הנץ"

30.7.2020 / 15:15

בפנייה למ"מ מפכ"ל המשטרה, האגודה דרשה לחדול מהשימוש במערכת, שכוללת מאגר מידע על תנועות, כפי שנחשף בוואלה! NEWS. במכתב עלו טענות לפגיעה בלתי מידתית בזכויות הפרט, בדרך שאינה מעוגנת בחוק. "אזרחים במדינה דמוקרטית לא אמורים להיות תחת מעקב"

צילום: ערוץ כנסת,עריכה: ניר חן

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום (חמישי) למ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, ודרשה להפסיק לאלתר את השימוש במערכת "עין הנץ", המאפשרת להחזיק מאגר מידע על תנועות אזרחים. "השימוש במערכת גורם באופן מובנה לפגיעה בלתי מידתית בזכויות חוקתיות - בזכות לפרטיות, בזכות לחופש תנועה ובזכות להליך הוגן", נכתב. "זו פגיעה שיטתית ורחבת היקף, שאפילו אינה מעוגנת בחוק, ועל כן יש לחדול מהפעלתה ומהשימוש בה".

"אזרחים במדינה דמוקרטית אינם אמורים להתעורר בוקר אחד ולגלות שהם נתונים למעקב שיטתי כמו זה שמבצעת מערכת 'עין הנץ', וזאת מבלי שהתקיים דיון ציבורי ופרלמנטרי קודם להכנסתה לשימוש", כתבו עורכי הדין אן סוצ'יו ואבנר פינצ'וק מטעם האגודה. "בקשה מפורטת שהגשנו לפי חוק חופש מידע נדחתה על ידיכם, ואפילו סירבתם 'לאשר או להכחיש שמערכת עין הנץ עובדת על קליטת לוחיות רישוי'".

עוד נכתב כי "מעטה החשאיות והסודיות שאופף את 'עין הנץ' ואת השימוש שעושה בה המשטרה הוא שערורייתי בשים לב לפגיעות החוקתיות הכרוכות במערכת והוא מופרז בהשוואה לכל מה שמקובל בעולם בהקשר של מערכות דומות".

מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"פגיעה שיטתית ורחבת היקף שאינה מעוגנת בחוק". מצלמות תנועה, 2019/ראובן קסטרו

עוד נכתב כי "מאגר המידע ש'עין הנץ' מזינה ומעדכנת יוצר 'כלי מעקב' רגיש ומסוכן. מדובר בכלי שמאפשר לחזור 'במנהרת הזמן' כדי לשחזר את מקום הימצאו של אדם, את מסלול תנועתו, ולעיתים גם מגעים שקיים עם אחרים - לפני שבוע, לפני חודש, לפני שנה". האגודה הוסיפה כי השימוש במערכת נעשה ללא כל הסדרה חוקית שתגביל את הפגיעה בפרטיות האזרחים, ודורשת למחוק את מאגר המידע בנוסף להפסקת השימוש במערכת.

עין הנץ היא מערכת של מצלמות חכמות שיכולות לקרוא לוחיות רישוי בסביבתן, להשוות את מספרי הרישוי למאגרים שהוגדרו מראש, כמו מאגר כלי הרכב שדווחו כגנובים ומאגר הרכבים שתוקף הרישיון שלהם פג, ולהתריע עליהם בזמן אמת. כפי שנחשף בתחקיר וואלה! NEWS, המערכת גם שומרת תיעוד של כלי הרכב שצולמו על ידה, ויוצרת מאגר מידע על תנועות של אזרחים שלא עברו כל עבירה, ואפילו אינם חשודים בדבר, רק למקרה שרכבם יהיה מעורב בעבירה בעתיד.

עוד בוואלה!

תחקיר וואלה! NEWS: המשטרה מחזיקה מאגר מידע סודי על תנועות של אזרחים

לכתבה המלאה
מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"מאגר המידע הוא כלי מעקב רגיש ומסוכן". מצלמות תנועה, 2019/ראובן קסטרו

לפני כחודש קרא גם בית משפט השלום בירושלים למשטרה להסדיר את השימוש במערכת. השופט נאיל מהנא כתב כי "ניסיונה של המשטרה לשמור חיסיון על 'המערכת' נראה תמוה". השופט מהנא הוסיף כי "התרשמתי שמדובר ב'מערכת' בעלת חשיבות רבה לצורך ייעול עבודת המשטרה. אין ספק כי היא תורמת רבות לאכיפת החוק, על ידי גילוי עבריינים והוכחת אשמתם, מניעה וסיכול של עבירות. עם זאת, מדובר ב'מערכת' שעוצמותיה הרבות מעלות חשש כי שימוש לא מבוקר בה עלול לגרום לפגיעה בזכויות יסוד לרבות בזכות לפרטיות".

השופט אף הזהיר כי ללא הסדרה, בתי המשפט עלולים לפסול בעתיד ראיות שהושגו באמצעות המערכת, בשל פגיעתה בפרטיות.

בעבר המשטרה הגיבה לטענות לגבי המערכת ומסרה כי "המשטרה מפעילה מגוון אמצעים טכנולוגיים המאפשרים לה שירות והגנה מיטביים לאזרח הנורמטיבי. ככלל, האמצעים מתוקפים משפטית ונעשה בהם שימוש מוקפד וסדור בעת הצורך".

(עדכון ראשון: 14:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully