וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ נבחר ליו"ר הכנסת בתמיכת גוש הימין: "הדמוקרטיה הישראלית ניצחה"

74 ח"כים הצביעו בעד מינויו של יו"ר חוסן לישראל לתפקיד, בעוד יש עתיד, תל"ם, ישראל ביתנו והעבודה-מרצ נעדרו מההצבעה. גנץ: "כדי למצות את האפשרות לממשלת חירום, ורק בשביל זה, העמדתי את עצמי לתפקיד". במהלך ההצבעה נשמע אומר: "מעולם כל כך לא רציתי להיבחר למשהו"

בווידאו: הכנסת הצביעה בעד מינוי גנץ ליו"ר הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר חוסן לישראל בני גנץ נבחר היום (חמישי) לתפקיד יו"ר הכנסת, ברוב של 74 קולות לעומת 18 מתנגדים. חברי גוש הימין תמכו במועמדותו של גנץ, ואילו יש עתיד, תל"ם, ישראל ביתנו והעבודה-מרצ נעדרו מההצבעה. במהלך ההצבעה תועד גנץ אומר לחברת מפלגתו מיקי חיימוביץ': "מעולם כל כך לא רציתי להיבחר למשהו".

"אלו הם אינם ימים רגילים, והם מחייבים החלטות לא רגילות", אמר גנץ בנאומו הראשון כיו"ר הכנסת. "לכן כפי שאמרתי, בכוונתי לבחון ולקדם בכל דרך אפשרית הקמת ממשלת חירום לאומית. בל נטעה - לא אתפשר על העקרונות שאכן עבורם הצביעו למעלה ממיליון אזרחים. נתניהו יודע זאת היטב והוכחנו זאת היטב בימים האחרונים. הוכחתי אני והוכחנו אנחנו יחד שלעולם לא נתפשר על הדמוקרטיה".

גנץ הדגיש כי "כדי למצות את האפשרות להקים ממשלת חירום לאומית, ורק בשביל זה, החלטתי להעמיד את עצמי לתפקיד יו"ר הכנסת". הוא הוסיף: "עדיין אשמח לעשות הכול כדי שכחול לבן תמשיך ללכת יחד. אני קורא לכל שותפיי הפוליטיים לנהוג באותה הדרך".

גנץ מקבל את פטיש יו"ר הכנסת מעמיר פרץ 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
גנץ מקבל את פטיש יו"ר הכנסת מעמיר פרץ, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

לדבריו, "בחירות יו"ר הכנסת אמורה להיות אירוע חגיגי, אך היום הזה אינו יום חג. הוא אינו יום שמח עבורי, אך הוא יום כבד משקל וחשוב. כחייל וכמפקד לשעבר, כנבחר ציבור, כיו"ר כנסת נבחר וכמועמד לראשות הממשלה אני מתחייב בפני כל אזרחי ישראל לעשות הדבר הנכון בשעה הזו. הכנסת תעבוד בשירות העם ואזרחיו, כל אזרחיו. ועדות הכנסת יפעלו סביב השעון כדי לוודא שכל הפעולות הדרושות נעשות; הוועדות יפקחו ששום החלטה הנוגעת לזכויות האזרח לא מתקבלת ללא שיקול דעת, אף אדם לא יופקר לגורלו והמדינה תשוב להתנהל באופן מסודר ואחראי".

ברקע משבר הקורונה אמר כי "בשעת החירום הזו נושאים אלינו את עיניהם מאות אלפי אזרחים שאיבדו בימים האחרונים את פרנסתם. מאות אלפי אזרחים בני הגיל השלישי היושבים לבדם בביתם, מבודדים מבני משפחתם וחרדים לחייהם. מאות אלפי זוגות צעירים שאינם יודעים כיצד ישלמו שכר דירה או יעמדו בתשלומי המשכנתה. מאות אלפי משפחות שביתן הפך 'לממ"ד מורחב' המגונן עליהם מפני וירוס מסתורי. והם אומרים לנו - שמרו על הדמוקרטיה, ולצד זאת תתמקדו בטיפול בנו. ולכן בשעה זו אין לאף אחד מאיתנו את הזכות לעמוד מנגד. כולנו מחוייבים לשים את ישראל לפני הכול".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כינוס מליאת הכנסת לצורך הצבעה ליו"ר 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
תמך במועמדותו של גנץ. נתניהו, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

ח"כ גבי אשכנזי (חוסן לישראל) עמד לצדו של גנץ ואמר כי "‏המדינה נמצאת בתקופת משבר לאומי, מהקשים ביותר שידענו. משבר קשה, דורש הכרעות קשות. אנחנו משרתי ציבור, שירתנו את הציבור כל חיינו. לא יכולנו בתקופה הזו לעמוד מנגד". לדברי אשכנזי, "בעת הזו אזרחי ישראל זקוקים לממשלת חירום לאומית".

תיעוד דבריו של גנץ לחיימוביץ'

בווידאו: גנץ אומר לחיימוביץ' - "מעולם לא רציתי להיבחר למשהו כמו עכשיו/צילום: ערוץ הכנסת

ח"כ יולי אדלשטיין, שהתפטר אתמול מתפקיד יו"ר הכנסת, אמר בשיחות סגורות כי "המציאות הוכיחה שאני צודק, פעלתי כדי להשיג אחדות כבר שנה שלמה. זאת הייתה התכלית של פעולותיי בתקופה האחרונה. כל המלגלגים למיניהם יאכלו את הכובע".

אדלשטיין צפוי לשוב לתפקידו כיו"ר הכנסת, עוד לפני הקמת הממשלה הבאה, ובתנאי שהמגעים להקמתה יבשילו. תקנון הכנסת קובע כי שר או סגן שר לא יכהנו בתפקיד היו"ר, ולכן, אם המגעים להקמת הממשלה בראשות נתניהו, גנץ ושאר המפלגות בבלוק הימין יבשילו, גנץ יתפטר מהתפקיד אליו מונה היום. לאחר מכן, במליאת הכנסת יתקיים מחדש הליך הבחירה באדלשטיין שישוב ללשכתו, זמן קצר לאחר שנטש אותה בשל סירובו לקיים את פסיקת בג"ץ.

לאחר שגנץ יתפטר, הוא יוכל להתמנות לשר בממשלה. לפי הסיכום המסתמן בין נתניהו לגנץ, תפקיד יו"ר הכנסת יהיה בידי הליכוד לתקופה של שנה וחצי, ורק לאחר תקופה זו, התפקיד יעבור לידי חוסן לישראל.

כחול לבן מתפרקת

החלטתו של גנץ להגיש את מועמדותו לתפקיד יו"ר הכנסת עורר מחלוקת פנימית בכחול לבן, שכן לפי ההסכם בין חוסן לישראל ליש עתיד יו"ר הכנסת ייבחר מטעם מטעם יש עתיד - תפקיד שייעדו לח"כ מאיר כהן. בעקבות זאת, מפלגות יש עתיד ותל"ם הגישו היום בקשה להתפצל מחוסן לישראל.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר לאנשי המפלגה בישיבת סיעה שהתכנסה בכנסת: "בני החליט לפרק את כחול לבן כדי לזחול לממשלה של ביבי. אין דרך להבין את זה". הערב בשעה 20:30 תתקיים הצהרה משותפת של לפיד ויו"ר תל"ם משה יעלון.

בני גנץ עם כניסתו לתפקיד יו"ר הכנסת 26 במרץ 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
צפוי להתמנות לתפקיד מ"מ ראש הממשלה ושר החוץ. גנץ, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בסביבתו של גנץ הסבירו את הגשת מועמדותו לתפקיד יו"ר הכנסת בכך שלא הייתה התקדמות היום במגעים לאחדות עם הליכוד וכי ההחלטה להעמיד את עצמו לבחירה נועדה רק כדי להשאיר פתח לממשלת חירום. לפי המתווה המסתמן שנידון בין הליכוד ואנשיו של גנץ, תוקם ממשלת אחדות פריטטית, כלומר עם ייצוג שוויוני לשני הגושים לתקופה של שלוש שנים, שבה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה לשנה וחצי ולאחר מכן גנץ, כשמועד החילופים יעוגן בחקיקה. בתחילה תוקם ממשלת חירום שתטפל רק בענייני הקורונה ולא תקדם נושאים אחרים, בה גנץ ימונה לתפקיד ממלא-מקום ראש הממשלה ויכהן כשר החוץ, ח"כ אשכנזי כשר הביטחון. לפי גורמים בכחול לבן, ייתכן שגנץ יקבל את תיק הביטחון, ואילו אשכנזי את החוץ.

בנוסף לכך, תיק האוצר יישאר בידי הליכוד ויימסר לישראל כץ, תיק הפנים יישאר בידי אריה דרעי ותיק הבריאות בידי ליצמן. גם תיק ביטחון הפנים ותיק התחבורה יישארו בידי הימין, כמו גם תיק התרבות והספורט. בכחול לבן יקבלו בנוסף לחוץ וביטחון גם את תיק המשפטים (בכפוף לאישור הליכוד) הכלכלה, והתקשורת.

(עדכון ראשון: 18:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully