וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: הפרטים עם כחול לבן סגורים, מתחייב לרוטציה של שנה וחצי

21.3.2020 / 21:10

ראש הממשלה הצהיר כי הושגו הסכמות עם כחול לבן שבמסגרתן הוא יפנה את כסאו עד ספטמבר 2021, אך ציין כי לא תקום ממשלת אחדות אם ייבחר יו"ר כנסת חדש. גנץ הגיב: "מי שרוצה אחדות לא משתמש באולטימטומים". יעלון הכחיש כי נחתם הסכם על הליכוד: "זה שקר"

צילום: רוני כנפו, לע"מ, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שבת) כי בין הליכוד וכחול לבן ישנה הסכמה על הקמת ממשלת אחדות, אך עדיין לא נחתם הסכם רשמי בין הצדדים. "יש הסכם מוכן לחתימה עם כחול לבן, כל הפרטים סגורים", טען נתניהו בריאיון לחדשות 12. הוא התחייב במסגרת ההסכמות לפנות את כסאו במועד המוסכם בעוד שנה וחצי, אך הצהיר כי לא תוקם ממשלה זו אם יוחלף יו"ר הכנסת.

לדבריו, הוחלט על הקמת ממשלה שוויונית עם הסכם רוטציה, לפיו כל אחד מראשי המפלגה יכהן בראשות הממשלה במשך שנה וחצי, כשהראשון מביניהם יהיה נתניהו. "במסגרת מתווה האחדות עם כחול לבן אני מתחייב לפנות את כסאי בתוך שנה וחצי, בספטמבר 2021", הצהיר ראש הממשלה. "שר המשפטים יבחר בהסכמה או בהסדר של סגן וסגן שר, כדי להבטיח שאף אחד לא מנצל את המצב". הוא פירט כי כחול לבן "ביקשו את תיקי חוץ וביטחון, אנחנו ביקשנו את תיק האוצר ואת יו"ר הכנסת. ברור שראש ממשלה צריך את יו"ר הכנסת וגם את שר האוצר". הוא הדגיש. "כשהם יהיו ראשי ממשלה זה יתחלף".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
"מבטיח לפנות את כסאי בתוך שנה וחצי". נתניהו בהשבעת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

נתניהו אמר כי ההסכם מוכן לחתימה, אך מה שמונע את מימושו הוא הניסיון של כחול לבן להשתלטות על הכנסת. עוד ציין ראש הממשלה כי אם ייבחר יו"ר כנסת חדש השבוע, במקום יולי אדלשטיין, לא תקום ממשלה של הליכוד וכחול לבן, והצהיר כי "זו קריאה אחרונה לאחדות". נתניהו תקף את בכיר כחול לבן, יאיר לפיד, ואמר כי תכניתו "היא לקבל את יו"ר הכנסת בניגוד להסכם האחדות, ולהעביר חוקים שימנעו ממני להתמודד ולהעביר בחירות ישירות כדי שבני גנץ יתמודד בלי שאף אחד יוכל להביס אותו".

גנץ: "מי שרוצה אחדות לא עובד עם אולטימטומים"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר בתגובה כי "מי שרוצה אחדות לא עובד עם אולטימטומים, לא משתמש בהדלפות מגמתיות ובטח שלא פוגע בדמוקרטיה ובאזרחים ומשתק את כנסת ישראל".

בתגובה לדברי נתניהו, מס' 3 בכחול לבן ח"כ משה יעלון, שהתראיין אף הוא לחדשות 12, הכחיש כי נחתם הסכם עם הליכוד. "זה שקר. אני שומע בכול יום דיווחים על התקדמות במו"מ, אין בכלל מו"מ. צוות שלנו נפגש עם הליכוד כדי לגשש איפה עומדים, שום דבר לא סוכם", אמר. על התחייבותו של נתניהו לפנות את כיסאו, הוסיף יעלון: "אני לא מאמין לו. הסיפור הוא שנתניהו הכי פוחד שיו"ר הכנסת יהיה שלנו ושר המשפטים לא יהיה משלו. השבוע הבא הכי מפחיד אותו".

ח"כ לפיד טען כי ראש הממשלה מכפיש אותו ללא הרף, לאחר שנתניהו כינה אותו במהלך הריאיון "מטורלל". "מזה חמישה ימים אין בישראל דמוקרטיה. באמצע משבר לאומי ובריאותי יושב ראש הממשלה בטלוויזיה ומשקר ומכפיש ללא הרף", אמר לפיד. "להבדיל ממנו, לא ארד לרמה הזו. איומי הסרק של נתניהו לא מרשימים אותנו, גם לא 'ההסכם בסמסים' שלא היה ולא נברא. בשבוע הבא נלך לבחור יו"ר חדש לכנסת, ולהפעיל את הבית כדי להילחם בקורונה לטובת אזרחי ישראל. זה הדבר היחיד שחשוב עכשיו".

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך טקס השבעת הכנסת ה- 23 
 16 במרץ 2020. דוברות הכנסת, גדעון שרון, אתר רשמי
"מי שרוצה אחדות לא עובד עם אולטימטומים". גנץ בהשבעת הכנסת, השבוע/אתר רשמי, דוברות הכנסת, גדעון שרון

הדברים מגיעים לאחר פגישה שערכה אתמול צמרת כחול לבן, בה דנו במצב הפוליטי ובצעדים הבאים בכנסת ובמשא ומתן להקמת ממשלה. בפגישה סוכם להמשיך במאמצים לחידוש פעילות הכנסת והוסכם להמשיך במאמץ להחלפת יו"ר הכנסת. בינתיים, במפלגה ממתינים להכרעת בג"ץ מחר, בנוגע להצבעה על יו"ר הכנסת והקמת ועדות הכנסת, חרף השבתתה.

בדבריו, חשף נתניהו את הצעת הליכוד לכחול לבן לממשלת אחדות. בשבוע שעבר החלו מגעים בין צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן על מתווה להקמת ממשלת אחדות פריטטית, כלומר עם ייצוג שוויוני לשני הגושים, והושגה התקדמות בנושאים מסוימים. עם זאת, בסוף השבוע כחול לבן הקפיאה את המו"מ עד שתחודש עבודת הכנסת. בליכוד דורשים לא לקדם את החלפת יו"ר הכנסת, אך בכחול לבן מסרבים להיענות לדרישה זו.

יאיר לפיד בכנס מטות השטח של כחול לבן בתל אביב, גני התערוכה, 2 בפברואר 2020. אלעד גוטמן, אתר רשמי
"ראש הממשלה בטלוויזיה ומשקר ומכפיש ללא הרף". לפיד/אתר רשמי, אלעד גוטמן

לפי המתווה המוצע על ידי הליכוד, תוקם ממשלה לשלוש שנים, שבה נתניהו יכהן ראשון ברוטציה לשנה וחצי ולאחר מכן גנץ, כשמועד החילופים יעוגן בחקיקה. בתחילה גנץ יכהן כשר החוץ, ח"כ גבי אשכנזי יכהן כשר הביטחון, ותיקים נוספים יחולקו בין שתי המפלגות.

עם זאת, ישנה מחלוקת מהותית על תיק המשפטים: בכחול לבן דורשים את המשרד לעצמם, ולא למועמד חיצוני כפי שהוסכם במשא ומתן הקודם בין המפלגות בחודש דצמבר. בליכוד מסרבים לוותר על התיק, והציעו הצעות יצירתיות כמו מינוי שני שרי משפטים, או מינוי סגן שר עם זכות וטו, אך בשלב זה הן לא התקבלו על ידי כחול לבן. סוגיה נוספת שעליה אין עדיין הסכמות היא דרישת הליכוד שגנץ יסכים לסיפוח והחלת ריבונות על כל היישובים היהודיים באזור יהודה ושומרון ובבקעת הירדן.

בתוך כך, תנועת דרכנו, התנועה לאיכות השלטון, והברית הישראלית קיימו הערב הפגנה וירטואלית למען הדמוקרטיה ברשתות החברתיות. בין הנואמים, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי, והמשנה לנשיאת בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין. "אנו מוצאים את עצמנו בעיצומו של משבר בריאותי לאומי חמור תקועים עם נאשם בפלילים שמצליח יומיים לפני פתיחת משפטו לסגור את בתי המשפט בצו חירום ולאחר מכן בחסות המשבר הוא משתק את בית המחוקקים שלנו", אמר דיסקין במהלך ההפגנה הווירטואלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully