וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתיווך ארדואן ופוטין: הכוחות הלוחמים בלוב הסכימו להפסקת אש

12.1.2020 / 13:41

הממשלה בטריפולי, שנתמכת על ידי טורקיה, והגנרל חפתר, שזוכה לגיבוי שכירי חרב רוסים ומדינות המפרץ, נענו למאמצי התיווך. עם זאת, יישום הפסקת האש צפוי להיות משימה קשה סביב ההסלמה האחרונה בין הצדדים. מרקל מכנסת ועידת שלום בברלין

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הצדדים הלוחמים בלוב הסכימו להפסקת אש, על רקע הקריאות של הקהילה הבינלאומית לעצירת הלחימה במדינה הצפון אפריקנית, שבה מתערבות גם מעצמות זרות. בשבוע שעבר הכריזו על הפסקת האש נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, התומך בממשלה בטריפולי המוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ששכירי חרב רוסים מסייעים לכוחות הגנרל חליפה חפתר.

הראשונים שקיבלו את הפסקת האש היו כוחות הצבא הלאומי הלובי פיקודו של הגנרל חפתר, שהודיעו אמש על הפסקת אש במערב לוב, כולל בבירה טריפולי. חפתר, שכוחות מבוססים במזרח המדינה, מנסה לכבוש את טריפולי מאז אפריל.

על פי הודעת הדובר של הכוחות, אחמד מיסמארי, הפסקת האש תחל הלילה, כשהם מתנים אותה בקבלתה על ידי יריביהם, כוחות ממשלת לוב. "כל הפרה תיענה בתגובה קשה", הזהיר.

גורם בממשלת לוב אמר כי הוא מברך את ההצעה להפסקת האש, אך מוטלת עליה החובה להגן על האזרחים הלובים מפני תקיפותיו של חפתר. הממשלה בטריפולי, שאיבדה בשבוע שעבר את עיר החוף האסטרטגית סירת לטובת כוחותיו של חפתר, אמרה כי היא נענתה להפסקת באש בעקבות הקריאה של ארדואן ופוטין.

קאליפה חפתר הגנרל בלוב. רויטרס, רויטרס
מתנים את הפסקת האש בהסכמת כוחות ממשלת לוב. חפתר/רויטרס, רויטרס

רק ביום חמישי סירבו כוחותיו של הגנרל הלובי, הנתמכים על ידי רוסיה, מצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, להפסקת אש. בתוך כך, הודיע נשיא טורקיה.

יישום הפסקת האש צפוי להיות משימה קשה, זאת לאור ההסלמה האחרונה בלחימה בין הצדדים. בשבת שעברה נהרגו לפחות 30 בני אדם ו-33 נוספים נפצעו בתקיפה אווירית על אקדמיה צבאית בטריפולי, וביום שני כבשו כוחותיו של חפתר את עיר החוף הלובית סירת, בזמן שארדואן הודיע על שליחת כוחות צבא לטריפולי במסגרת הסכם עם הממשלה.

מוקדם יותר אתמול אמרה אמרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל במהלך פגישתה עם נשיא רוסיה כי היא פועלת לקיים שיחות שלום בין הצדדים הלוחמים בלוב. "אנו מקווים כי המאמצים המשותפים של רוסיה וטורקיה יובילו להצלחה, ובקרוב נשלח הזמנות לוועידה בברלין", אמרה.

(עדכון ראשון: 4:21)

עוד בוואלה!

ההכחשה, ההודאה וההתנצלות: חילופי האשמות באיראן על הפלת המטוס האוקראיני

לכתבה המלאה
ארונות של צוערים שנהרגו בבירת לוב, טריפולי, 5 בינואר 2020. AP
ארונות של הרוגים בתקיפה אווירית על אקדמיה צבאית בטריפולי, השבוע/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully