וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ירי הרקטות: ארה"ב תקפה בסיסי מיליציה עיראקית פרו-איראנית, 25 נהרגו

30.12.2019 / 0:48

ארה"ב הודיעה על תקיפת חמש מטרות של "גדודי חיזבאללה" בעיראק ובסוריה, בתגובה לירי 30 רקטות על בסיס אמריקני. בהצהרה נמסר כי התקיפה "תפגע ביכולת לבצע מתקפות עתידיות". דיווח: בכיר במיליציה חוסל בתקיפות, 55 נפצעו. פומפאו: לא נעמוד מהצד כשאיראן מסכנת את אזרחינו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

תקיפה אמריקנית בעיראק ובסוריה - כל הפרטים:

  • צבא ארה"ב הודיע: תקפנו חמש מטרות של גדודי חיזבאללה בעיראק ובסוריה
  • התקיפות - בתגובה לירי 30 טילים על בסיס ארה"ב בכירכוכ, שגרמו להרג אזרח אמריקני
  • ארה"ב קראה להפסקת הפגיעה בכוחותיה: "התקיפה תפגע ביכולת לבצע מתקפות עתידיות"
  • דיווח: כמה בני אדם נהרגו בתקיפה, בהם בכיר בגדודי חיזבאללה העיראקיים
  • אחרי התקיפות: דיווחים בעיראק על ירי רקטות לעבר בסיס עם כוחות אמריקניים

צבא ארצות הברית תקף אתמול (ראשון) מטרות של מיליציה פרו-איראנית בעיראק ובסוריה. בהודעת הצבא נמסר כי התקיפה בוצעה בתגובה ל"מתקפות חוזרות ונשנות של גדודי חיזבאללה על בסיסים עיראקיים המארחים את כוחות הקואליציה האמריקנית".

ברשת RT בשפה הערבית דווח כי בכיר בשורות גדודי חיזבאללה העיראקיים נהרג בתקיפות. גורמי ביטחון וגורמים במיליציות המקומיות מסרו כי לפחות 25 לוחמי מליציות נהרגו ולפחות 55 נפצעו. עוד נמסר כי לפחות ארבעה מפקדי בגדוד חיזבאללה המקומי היו בין ההרוגים.

על פי הצהרת הצבא האמריקני, הותקפו חמש מטרות של ארגון "גדודי חיזבאללה", מיליציה הפועלת בשתי המדינות ונתמכת על ידי איראן. מטרות אלה כוללות מחסני אחסון נשק ואתרי פיקוד ושליטה המשמשים לתכנון ולהוצאה לפועל של מתקפות. בהצהרה נטען כי התקיפה "תפגע ביכולת גדודי חיזבאללה לבצע מתקפות עתידיות נגד כוחות הקואליציה האמריקנית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבכיר שלפי הדיווחים נהרג בתקיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ברשת "סקיי ניוז" בערבית דווח כי התקיפה בוצעה על ידי כלי טיס בלתי-מאוישים, בין היתר באזור אל-קאים שבמערב עיראק, סמוך לגבול בין המדינות. עוד דווח שהוכרזה כוננות עליונה בבסיסים האמריקנים במדינה.

בהודעת הצבא האמריקני ציינו את התקיפה האחרונה על כוחותיו - ירי 30 רקטות לעבר בסיס של צבא ארצות הברית סמוך לעיר כירכוכ. במתקפה ביום שישי, שתוארה כגדולה ביותר על כוחות אמריקניים בעיראק מאז אוקטובר, נהרג אזרח אמריקני ועוד כמה נפצעו.

חיילים אמריקנים בתרגיל מחוץ לבגדאד, עיראק, מאי 2015. AP
דריכות בבסיסים האמריקניים ברקע המתקפה. חיילים אמריקניים בעיראק/AP

"לגדודי חיזבאללה יש קשר חזק עם כוח קודס של איראן והם קיבלו פעם אחר פעם סיוע קטלני ותמיכה מאיראן ששימש לתקיפת הקואליציה האמריקנית", ציינו בצבא ארצות הברית. הם קראו לאיראן ולשלוחותיה "להפסיק את מתקפותיהם על ארצות הברית וכוחות הקואליציה, לכבד את ריבונותה של עיראק ולמנוע מתקפות נוספות נגד הכוחות האמריקניים".

עוד ציינו בהצהרה כי כוחות הקואליציה נמצאים בעיראק "בהזמנת הממשלה העיראקית, כדי להבטיח את המשך תבוסתו של ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאעש), ולספק ייעוץ וסיוע לצבא. ארצות הברית ובעלות בריתה מכבדות את הריבונות העיראקית ותומכות בעיראק חזקה ועצמאית. אולם, ארצות הברית לא תירתע מלממש את זכותה להגנה עצמית".

אחרי הודעת הצבא האמריקני, בעיראק דווח על שיגורי רקטות לעבר בסיס שבו שוהים כוחות אמריקניים באזור בגדאד. לא ידוע על נפגעים או נזק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעבר הגבול בין סוריה לעיראק באזור אל-קאים, בספטמבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר מאוחר יותר כי הוא עידכן את הנשיא טראמפ על תקיפת הקבוצות שפעלו בחסות איראן בעיראק ובסוריה. "לא נעמוד מהצד כשאיראן נוקטת בפעולות שהכניסו גברים ונשים אמריקנים לסכנה", אמר פומפאו לכתבים אחרי שתידרך את טראמפ בפלורידה. שר ההגנה מארק אספר אמר כי "התקיפה הייתה מוצלחת, הממשל נקט פעולה התקפית נגד מליציות פרו-איראניות".

צבא עיראק מסר אתמול כי במהלך המתקפה על צבא ארצות הברית אתמול, הטילים נורו על הבסיס הצבאי K1 שנמצא 15 קילומטרים צפון-מערבית לעיר כירכוכ שבצפון המדינה. הבסיס משמש כמתקן לאחסון תחמושת והוא מאוכלס בכוחות צבא ארצות הברית.

כוחות הביטחון העיראקיים, שפתחו בחקירת האירוע, הודיעו אתמול כי הם צפויים להגיב לתקיפה. בכיר אמריקני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לפחות 30 רקטות פגעו בבסיס, אחת מהם התפוצצה סמוך למחסן תחמושת, מה שהביא לפיצוצי משנה רבים במקום.

כוחות צבא עיראק במהלך ההפגנות במדינה, 10 בדצמבר 2019. אתר רשמי
פתחו בחקירת המתקפה על הבסיס והבטיחו להגיב. כוחות צבא עיראק, החודש/אתר רשמי

המתיחות במפרץ גברה אחרי התקפות על מכליות נפט בקיץ וההתקפה הגדולה על מתקני הנפט בערב הסעודית. במהלך השבועות האחרונים היו מקרים נוספים של ירי רקטות לעבר בסיסים צבאיים בעיראק, כשברובם מוצבים כוחות אמריקנים, אך ללא הרוגים - עד אתמול.

מאז חודש מאי, שלח הפנטגון 14 אלף חיילים נוספים לאזור כדי להרתיע את איראן, כולל נושאת מטוסים. מזכיר חיל הים האמריקני תומאס מודלי אמר כי איראן תבצע "פעולות פרובוקטיביות" במצרי הורמוז ובמקומות אחרים באזור בעתיד, למרות תקופה של רגיעה יחסית.

כוחות המארינס, הצי האמריקני, מקימים אתר צבאי באזור אל-אנבאר שבמעבר עיראק ב-7 בנובמבר 2019. AP
"נמצאים בהזמנת הממשלה העיראקית". כוחות אמריקניים במערב עיראק/AP

בתחילת החודש ארצות הברית הטילה סנקציות על שלושה מנהיגי מיליציות עיראקים הנתמכים בידי טהראן, כחלק מהתמיכה במפגינים בעיראק ומתוך התנגדות להשפעה האיראנית. ארצות הברית ואיראן, שתי בעלות הברית המרכזיות של עיראק, מחזיקות בהשפעה על ענייניה מאז הפלישה של ארצות הברית ב-2003, שהפילה את סדאם חוסיין.

(עדכון ראשון: 29/12, 18:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully