וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים איראניים: טראמפ נתן לנו אולטימטום לפתוח בשיחות, אחרת יתקוף

הגורמים אמרו לרויטרס כי ארה"ב העבירה לטהראן מסר דרך עומאן, שלפיו עליהם להתחיל במו"מ בתוך פרק זמן מוגבל: "טראמפ אמר שהוא לא רוצה מלחמה, אבל הזהרנו שלכל מתקפה יהיו השלכות אזוריות ובינלאומיות". גנרל איראני: "מטוס ועליו 35 נוסעים נכנס לשטח האווירי שלנו"

צילום: רויטרס, לע"מ

איראן קיבלה במהלך הלילה (שישי) מסר מנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ובו אזהרה מפני מתקפה אמריקנית מידית בעקבות הפלת המל"ט אתמול - כך אמרו גורמים איראניים לרויטרס. הדברים הועברו לטהראן דרך עומאן, שבעבר תיווכה בין שתי המדינות היריבות. לפיהם, הוא הציב אולטימטום לרפובליקה האסלאמית לפתוח בשיחות, אחרת ייאלץ לתקוף. ההחלטה ניצבת לפתחו של המנהיג העליון עלי חמינאי, אך הגורמים הדגישו כי איראן תגיב בחריפות לכל מתקפה נגדה.

הדיווח ברויטרס מגיע אחרי שבמהלך הלילה פורסם בכלי תקשורת אמריקניים שונים כי טראמפ כבר אישר לצאת לתקיפה של כמה מטרות איראניות, אולם עצר את ההוראה ברגע האחרון. בתקופה האחרונה התרחשו שורת תקריות ביטחוניות באזור, כולל פגיעה בשש מכליות נפט, שעוררו חשש מפני עימות בין ארצות הברית לאיראן. לכך נוספות הסנקציות האמריקניות על איראן, שהוטלו מאז פרש ממשל טראמפ מהסכם הגרעין אשתקד.

"במסר שלו, טראמפ אמר כי הוא מתנגד לכל מלחמה עם איראן, אבל הוא רוצה לשוחח עם טהראן לגבי שורת נושאים", אמר אחד הגורמים האיראניים, שדיבר בעילום שם. "הוא נתן פרק זמן קצר למתן התגובה שלנו, אבל התגובה המידית של איראן הייתה שזה תלוי במנהיג העליון להחליט לגבי הנושא". גורם שני אמר: "הבהרנו שהמנהיג נגד קיומן של שיחות, אבל המסר הועבר אליו כדי שיקבל החלטה". הוא הוסיף כי "אמרנו לגורם העומאני כי כל מתקפה נגד איראן תוביל להשלכות אזוריות ובינלאומיות".

טראמפ, הבית הלבן או הפנטגון טרם הגיבו לדיווחים על הדרמה הלילית.

לקריאה נוספת בנושא
דיווח: טראמפ אישר תקיפה באיראן - וחזר בו ברגע האחרון
קרב הגרסאות במפרץ: הפנטגון פרסם תיעוד חדש מיירוט המל"ט האמריקני
שיגור הטיל והפגיעה במל"ט: איראן וארה"ב פרסמו סרטונים מהתקרית

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך פגישתו עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו בבית הלבן - 20/6/19. רויטרס
ממתין לפני המתקפה. טראמפ, אתמול/רויטרס

אמיר עלי חאג'יזאדה, גנרל במשמרות המהפכה, אמר כי טהראן הזהירה את צבא ארצות הברית כמה פעמים לפני שהחליטה לשגר את הטיל שיירט את המל"ט. סוכנות הידיעות "תנזים" ציטטה את הגנרל שאמר כי לצד המל"ט טס מעל שמי איראן גם מטוס אמריקני מסוג P-8 ועליו 35 נוסעים. לדבריו, "המטוס נכנס לתוך השטח האווירי של איראן והיינו יכולים להפיל גם אותו, אך לא עשינו זאת".

בנוסף לכך, בסוכנות הידיעות פרס דווח כי איראן הודיעה לארצות הברית באמצעות שגריר שוויץ כי וושינגטון תישא באחריות להשלכות של כל פעולה צבאית נגדה. מאחר ולשתי המדינות אין קשרים דיפלומטיים, שגריר שוויץ בטהראן מייצג את ארצות הברית ברפובליקה האסלאמית.

לפי סוכנות הידיעות אירנ"א, משרד החוץ של איראן, שזימן את השגריר לשיחה, מסר לו כי המדינה לא מעוניינת במלחמה עם ארצות הברית. הסוכנות ציטטה את נציג משרד החוץ לענייני אמריקה, מושן בהארבאנד שציין כי "אם האויב ינקוט בפעולות אקטיביות, הוא ייענה בתגובה הדדית שהשלכותיה אינן צפויות, ויובילו לנזק ואובדן בשני הצדדים".

עוד באותו נושא

שיגור הטיל והפגיעה במל"ט: איראן וארה"ב פרסמו סרטונים מהתקרית

לכתבה המלאה
שרידי המל"ט האמריקני שהפילה איראן מוצגים על ידי הטלוויזיה הרשמית, 21 ביוני 2019. אתר רשמי
שרידי המל"ט האמריקני שהוצגו בטלוויזיה האיראנית, היום/אתר רשמי

אתמול אמר טראמפ כי איראן "עשתה טעות קשה", ואולם הוא הוסיף במה שנראה כניסיון להרגיע את הרוחות: "ייתכן שהירי לעבר המל"ט הוא טעות שנעשתה בידי גנרל איראני או מישהו אחר. קשה לי להאמין שזה מכוון". היום פרסמה הטלוויזיה האיראנית תמונות משרידי מל"ט הריגול, שעלותו כ-176 מיליון דולר.

בעולם מזהירים מפני עימות צבאי

ביממה האחרונה הזהירו מנהיגים בעולם מפני הידרדרות לעימות צבאי באזור, שמהווה נתיב אסטרטגי לאספקת הנפט העולמית. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזהיר אתמול כי מלחמה בין שתי המדינות תהיה "קטסטרופה עם השלכות שאותן לא ניתן לחזות". היום אמר סגן החוץ של רוסיה כי ארצות הברית "דוחפת את איראן" אל סף מלחמה. מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר בתגובה כי "יש לי רק המלצה חשובה אחת: עצבים מברזל".

דוברת מטעם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה כי הממלכה נמצאת בקשר קבוע עם ארצות הברית בנושא המצב עם איראן וקוראת שוב ושוב לשני הצדדים להימנע מהסלמה. "אנחנו מאמינים כי אף אחד מהצדדים לא מעוניין בהסלמה ונמשיך בשיחות עם ארצות הברית ובנות בריתנו", הוסיפה.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הדגישה כי מדינות אירופה עדיין מקוות שיימצא פתרון פוליטי למתיחות בין ארצות הברית ואיראן. לדברי מרקל, "באופן טבעי אנחנו מודאגים מהמצב וסומכים על משא ומתן דיפלומטי כפתרון פוליטי לכל מצב מתוח".

ערב הסעודית מצדה טענה ברקע המתיחות כי נמל הודיאדה בתימן הוא הכניסה הראשית להעברת כלי נשק מאיראן לחות'ים.

שרידי המל"ט האמריקני שהפילה איראן מוצגים על ידי הטלוויזיה הרשמית, 21 ביוני 2019. אתר רשמי
שרידי המל"ט האמריקני שהוצגו בטלוויזיה האיראנית, היום/אתר רשמי

טראמפ תקף כבר בעבר פעמיים מטרות שונות באזור במהלך כהונתו, כשהורה על תקיפות בסוריה בשנים 2017 ו-2018. עם זאת, התפנית המהירה מהווה תזכורת לסיכון הגדול מפני עימות בין ארצות הברית לאיראן בזמן קמפיין "הלחץ המקסימלי" שמפעילה וושינגטון על טהראן. זה כולל סנקציות כלכליות כבדות אחרי הפרישה מהסכם הגרעין וכן תגבור הנוכחות הצבאית האמריקנית במפרץ.

אתמול אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי איראן העצימה את התוקפנות שלה נגד ארצות הברית והקהילה הבינלאומית. "אני חוזר וקורא לכל האומות החפצות בשלום ובביטחון לתמוך בארצות הברית במאמציה נגד התוקפנות האיראנית", אמר.

אל המתיחות הצבאית נוספת גם זו הדיפלומטית, עם המשך צמצום המחויבות של איראן להסכם הגרעין בעקבות הפרישה של ארצות הברית ממנו לפני שנה. טהראן האיצה את העשרת האורניום ואמרה כי תחצה את הכמות שהותרה לה לשמור במסגרת ההסכם שנחתם ב-2015. ארצות הברית, וגם יתר המעצמות החתומות על ההסכם, הפצירו בטהראן להימנע מכך. אתמול אמרה איראן כי הסנקציות הן "טרור כלכלי".

מלחים עומדים על סיפון המכלית היפנית שנפגעה מפיצוץ מוקש ימי במפרץ עומאן, 19 ביוני 2019. AP
שש מכליות נפט הותקפו בתוך חודש. מלחים אמריקנים על הספינה היפנית במפרץ/AP

לפי דיווח בניו יורק טיימס, שהתבסס על גורמים שהיו מעורים בנושא, בסביבות השעה 19:00 גורמי צבא ודיפלומטיים ציפו עוד לתקיפה אמריקנית לאחר שיחות אינטנסיביות ודיונים בבית הלבן במסגרת תדרוך שעברו בכירי הממשל. גורמים רשמיים המעורבים בדיונים אמרו כי הנשיא תחילה אישר לתקוף כמה מטרות איראניות, כגון מכ"מים וסוללות טילים. בכיר נוסף בממשל אמר כי השלבים המוקדמים של המבצע היו כבר בעיצומם, אך אז הוא בוטל. המטוסים היו באוויר, והספינות היו במיקום התקיפה, אבל לא נורו טילים ברגע האמת, אמר.

עוד דווח כי התקיפה אמורה הייתה להתרחש עם שחר כדי לצמצמם את כמות האבדות בצד האיראני. עם זאת, עדיין לא ברור אם התקיפה תתקיים בעתיד. במידע שפורסם לא צוין אם הסיבה לביטול התקיפה הייתה שינוי דעתו של או עקב גורמים חיצוניים הקשורים לקשיים לוגיסטיים או אסטרטגיים. גורם אמריקני אמר לוול סטריט ג'ורנל כי לא נשללה האפשרות להגיב צבאית נגד טהראן על הפלת המל"ט. ברויטרס דווח כי טראמפ נתן לאיראן אולטימטום לפתוח בשיחות.

הפגנה נגד מלחמה עם איראן מחוץ לבית הלבן, 20 ביוני 2019. AP
הפגנה מחוץ לבית הלבן נגד מלחמה עם איראן, אתמול/AP

לפי רשת ABC, יועציו של טראמפ לביטחון לאומי התפלגו בין אלו שצידדו בתקיפה צבאית, ובין אלו שהתנגדו לה. שר החוץ מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון וראש ה-CIA ג'ינה האספל העדיפו תגובה צבאית. בניגוד אליהם, בכירים במשרד ההגנה הזהירו כי פעולה כזו עלולה לגרום להסלמה ולסיכונים לכוחות האמריקניים באזור. בסוכנות הידיעות אי-פי צוטט גורם אמריקני שאמר שהתקיפות דווקא הומלצו על ידי הפנטגון, אך היו אלו בכירי הקונגרס שדחקו בממשל לפעול בזהירות.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה לאחר התדרוך כי על ארצות הברית להפיג את המתיחות עם איראן. "זה חיוני שנמשיך להיות מעורבים באופן מלא יחד עם בעלות בריתנו ולעשות כל שביכולתנו כדי למנוע הסלמה", אמרה פלוסי בהצהרה. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, אמר כי הוא מודאג מכך שטראמפ עשוי לגרור בטעות את וושינגטון למלחמה עם איראן.

מנהיג המפלגה הרפובליקנית בבית הנבחרים, קווין מקארתי, אמר כי ארצות הברית חייבת להגיב באופן שקול להפלת המל"ט. "איראן תקפה ישירות רכוש של ארצות הברית באזור של מים בינלאומיים, זאת לאחר הפרובוקציה של תקיפת המכליות בשבוע שעבר", אמר.

RQ-4 Global Hawk מל"ט אמריקני מדגם. רויטרס
הופל על ידי טיל איראני. המל"ט האמריקני שהופל/רויטרס

ארצות הברית ואיראן המשיכו במהלך הלילה בקרב גרסאות על מיקומו של המל"ט בעת הפלתו. הפנטגון פרסם תמונה שמציגה את מסלול הטיסה של המל"ט האמריקני שהופל בידי משמרות המהפכה של איראן. תמונה זאת, לטענת האמריקנים, מוכיחה כי המל"ט שיורט אתמול שהה במרחק של 34 ק"מ משטח איראן בעת הפלתו ולא חדר למרחבה האווירי.

בעקבות הפלת המל"ט, רשות התעופה הפדרלית האמריקנית פרסמה אתמול בערב הוראת חירום האוסרת על מטוסים אמריקניים מלפעול בשמי השטח הימי הסמוך למרחב האווירי של איראן. לפי ההודעה, פעלו באזור "מספר רב של מטוסים אזרחיים" בזמן התקרית. כמה חברות תעופה זרות הצטרפו היום לאיסור.

המל"ט העצום, מדגם RQ-4 Global Hawk, הופל על ידי טיל קרקע-אוויר מדגם חורדאד 3 המיוצר על ידי איראן בסביבות השעה 4:00, באזור המרוחק 1,200 ק"מ מטהראן. מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר כי הפלת המל"ט שולחת "מסר ברור ותקיף" לארצות הברית שלפיו "נגיב בעוצמה לכל מתקפה נגדנו, הגבולות שלנו הם הקו האדום שלנו". הוא הוסיף: "אנחנו לא רוצים מלחמה עם שום מדינה, אבל אנחנו מוכנים למלחמה".

ב-2011 השתלטה איראן על מל"ט ריגול אמריקני מדגם RQ-170, אחרי שאבד לכוחות האמריקניים באפגניסטן. טהראן פיתחה מל"טים משלה על בסיס הדגם הזה, ואחד מהם הופל על ידי ישראל בשנה שעברה אחרי שחדר לשטחה.

(עדכון ראשון: 11:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully