וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 20 שנה: ניצחון דחוק לסוציאל-דמוקרטים בפינלנד

15.4.2019 / 5:51

תוצאות הבחירות מצביעות על רוב של 0.2% למפלגת השמאל על פני מפלגת "הפינים" הפופוליסטית והיורו-סקפטית. לראשונה זה מאה שנה, אף מפלגה לא זכתה ביותר מ-20% מהקולות, והמו"מ הקואליציוני צפוי להיות מורכב וממושך

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ניצחה בבחירות שנערכו אתמול (ראשון) בפינלנד ברוב דחוק, לאחר שקיבלה מעט יותר קולות מאשר יריבתה הפופוליסטית, "מפלגת הפינים" היורוסקפטית. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית זכתה ב-17.7% מקולות הבוחרים ואילו יריבתה מימין זכתה ב-17.5% מהקולות, לפי התוצאות הסופיות שהגיעו ממשרד המשפטים.

קואליציית מפלגות הימין זכתה ב-17% מהקולות, ואילו מפלגת המרכז של ראש הממשלה יוהה סיפילה זכתה ב-13.8% מהקולות. מדובר בפעם הראשונה מזה מאה שנה שאף אחת מהמפלגות לא מצליחה לזכות ביותר מאשר 20% מהקולות בבחירות הכלליות. בפרלמנט ישנם 200 מושבים, שעליהם התמודדו 2,500 מועמדים מ-19 מפלגות.

לקריאה נוספת:
אזרחי פינלנד יוצאים לבחור, וכולם עוסקים בדבר אחד - שינויי האקלים
אחרי עשרות שנים של הכחשה, פינלנד מודה בתפקיד אזרחיה בשואה
הניסוי במימון מובטלים בפינלנד הסתיים. אתם יכולים לנחש את התוצאות

יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של פינלנד, אנטי רינה, בליל הבחירות בהלסינקי, 14 באפריל 2019. Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto, רויטרס
ו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של פינלנד, אנטי רינה. הלסינקי, הלילה/רויטרס, Lehtikuva/Antti Aimo-Koivisto

פיצול הקולות, כמו גם התהום האידיאולוגית הפעורה בין חלק מן המפלגות, צפויים להוביל למשוא ומתן מורכב וממושך על הקמת קואליציה. מנהיג הסוציאל-דמוקרטים אנטי רינה, בן 56 ויו"ר איגוד עובדים לשעבר, צפוי לקבל את ההזדמנות הראשונה להקים ממשלה, כאשר רוב בכירי מפלגתו שללו את האפשרות לממשלה משותפת עם המפלגה הפופוליסטית היריבה. "לראשונה מאז 1999 אנחנו המפלגה הגדולה ביותר בפינלנד. המפלגה הסוציאל דמוקרטית היא מפלגתו של ראש הממשלה", אמר רינה לכתבים ופעילים פוליטיים שחגגו במרכז הלסינקי.

חודשיים לפני הבחירות לפרלמנט האירופי, בבריסל עקבו מקרוב אחרי הבחירות בפינלנד, על רקע התחזקות מפלגות הימין הקיצוני המתנגדות להגירה ברחבי אירופה. אולם, הבחירות בפינלנד נסובו סביב נושאים אחרים: עתיד מערכת הרווחה של המדינה ברקע הזדקנות האוכלוסיה, כאשר השמאל קורא להעלאת מסים מתוך כוונה לחזק אותה, בעוד הימין והמרכז מבקרים את הוצאותיה ההולכות וגוברות של המערכת; וכמובן שינויי האקלים שמילאו תפקיד מרכזי בקמפיינים השונים.

עוד באותו נושא

אזרחי פינלנד יוצאים לבחור, וכולם עוסקים בדבר אחד - שינויי האקלים

לכתבה המלאה
ראש ממשלת פינלנד יוהה סיפילה, אוקטובר 2015. AP
מפלגתו זכתה ב-13.8% מהקולות. ראש הממשלה, יוהה סיפילה/AP

בין הצעדים שמקדם הפרלמנט למאבק בשינוי האקלים הוא מיגור השימוש בפחם עד 2029 וכן הרחבת השימוש באנרגיה גרעינית. הצעות אחרות כוללות את הגדלת מספר המכוניות החשמליות וצמצום צריכת הבשר דרך מסים או הכנסת יותר אוכל צמחוני למקומות ציבוריים, כמו בתי ספר.

  • עוד באותו נושא:
  • פינלנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully