וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האשמה - מרד נגד ספרד: נפתח משפטם של מנהיגי הבדלנים בקטלוניה

12.2.2019 / 15:05

12 מראשי התנועה שהובילה את משאל העם ב-2017 עלולים להישלח ל-25 שנות מאסר. מחוץ לבית המשפט במדריד הפגינו תומכיהם ומתנגדיהם, והמשבר עלול להפיל את הממשלה הסוציאליסטית הנסמכת על ידי הבדלנים. "שחררו את האסירים הפוליטיים"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

12 מנהיגים בדלנים קטלאנים הופיעו היום (שלישי) בפתח משפטים במדריד בעקבות הניסיון הכושל שלהם להיפרד מספרד. תומכי העצמאות של המחוז העשיר שבצפון-מזרח המדינה ומתנגדיהם הפגינו מחוץ לבית המשפט העליון, כשהם הופרדו על ידי מאות שוטרים.

המשפט, שצפוי להימשך לפחות שלושה חודשים, הוא בעל משקל פוליטי כבד ומגיע בזמן מכריע עבור הממשלה הסוציאליסטית. ללא תמיכת הקטלאנים בהצבעה על התקציב ביום רביעי, הבחירות צפויות להיות מוקדמות ולהיערך בקרוב.

תומכי הבדלנים נשאו שלטים שבהם נכתב "שחררו את האסירים הפוליטיים" בזמן שמולם קבוצה קטנה צעקה "מתכנני הפיכה" נגד המנהיגים הבדלנים, שאותם האשימו בניסיון לפרק את המדינה בשל משאל העם וההכרזה על עצמאות באוקטובר 2017. תושבי קטלוניה נקראו על ידי מנהיגי הבדלנים לעצור לזמן קצר את עבודתם באמצע היום במחאה נגד המשפט ולהצטרף להפגנה בברצלונה בשעות הערב. הפגנה נוספת מתוכננת ליום שבת לצד שביתה כללית ב-21 בפברואר.

12 הנאשמים, שאינם צפויים לדבר ביום הראשון למשפטם, עומדים בפני עונש מקסימלי של 25 שנה אם יורשעו בעבירות של המרדה ושימוש לרעה בכספי ציבור. הממשלה אומרת כי הם עומדים לדין בהתאם לחוק והחוקה, האוסרת על מחוזות ספרד לפעול למען עצמאותם. "זו מילה נרדפת לשלום, לא למלחמה", אמר אנדרו ואן דן איינדה, עורך דין שמגן על שניים מהנאשמים בפתח המשפט על משאל העם .הוא הוסיף כי הייתה זו זכותם לבקש עצמאות עבור האזור.

לקריאה נוספת בנושא
עימותים בקטלוניה ביום השנה למשאל העם: "רפובליקה תחת הקמה"
השלטון של ספרד הסתיים: קטלוניה הקימה ממשלה חדשה - ובדלנית

מנהיגי תנועת העצמאות של קטלוניה בפתח משפטם במדריד, ספרד, 12 בפברואר 2019. רויטרס
תומכי העצמאות רואים בהם אסירים פוליטיים. מנהיגי קטלוניה בבית המשפט, היום/רויטרס

בזמן ש-12 המנהיגים עומדים לדין, שבעה פוליטיקאים אחרים שהיו מעורבים בהכרזת העצמאות - כולל הנשיא לשעבר קרלס פוג'דמון - נמצאים בגלות. האחרון הזהיר היום כי המשפט הוא מבחן עבור הדמוקרטיה של ספרד והוא חזר על קריאתו למשאל עם נוסף על עצמאות המחוז. המשאל הקודם התקיים חרף איסור הרשויות בספרד, וגרם לזעם בקרב חלק מתושבי החבל ולרבים ברחבי ספרד כולה. עם זאת, רבים נדהמו מהאלימות של המשטרה נגד המפגינים ביום של משאל העם. ארגון זכויות האדם "הנציבות הבינלאומית של משפטנים" אמרה כי המשפט עלול להוביל להגבלת זכויות ולקבוע תקדים.

בזמן שראש הממשלה הסוציאליסטי פדרו סנצ'ס אימץ טון מפויס יותר ביחס לקטלוניה בהשוואה לממשלה השמרנית ששלטה בזמן משאל העם, מחוקקים בפרלמנט הלאומי המייצגים את המחוז מסרבים לתמוך בתקציב מבלי שיכלול שיחות על עצמאות החבל. "הם רוצים את אותו הדבר: קטלוניה מפולגת וספרד מפולגת", כתב סנצ'ס הבוקר על תומכי העצמאות ועל הימין. הסיעות הבדלניות ממשיכות להחזיק ברוב באסיפה הלאומית של המחוז, על אף הניסיון של הממשל המרכזי לבלום אותם כשהכריזה על בחירות בזק אחרי השתלטותה הקצרה על החבל לאחר הצהרת העצמאות.

עוד באותו נושא

אלפים הפגינו במדריד נגד שיחות עם קטלוניה: "בחירות למען האחדות"

לכתבה המלאה
תומכי עצמאות קטלוניה מפגינים נגד משפטם של מנהיגי החבל במדריד, ספרד, 12 בפברואר 2019. רויטרס
הבדלנים מתכננים שביתה כללית. תומכי העצמאות מחוץ לבית המשפט במדריד, היום/רויטרס

המשפט של מנהיגי התנועה הבדלנית בחבל מציב את הדמוקרטיה הספרדית - הצעירה יחסית במונחים אירופיים - תחת זכוכית המגדלת הגדולה ביותר מאז ניסיון הפיכה כושל ב-1981. הניסיון הכושל, שנבלם על ידי המלך חואן קרלוס, קרה שלוש שנים אחרי שהחוקה הנוכחית אומצה ובכך הושלמו חילופי השלטון הדמוקרטיים שהחלו אחרי מותו של הרודן הפשיסטי פרנסיסקו פרנקו ב-1975.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully