וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסור לוותר": ספר הילדים שכתב המחבל ממשיך לעורר סערה

10.11.2018 / 18:02

לאחר שמזכיר בל"ד בחיפה הודיע על ביטול השקת ספרו של המחבל וליד דקה, החליטה ההנהגה הארצית של המפלגה לקיימו בכל זאת. ארבעה חברי מפלגה התפטרו בעקבות ההחלטה לקיים את השקת הספר על חייו של ילד פלסטיני מהשטחים

ספר וליד דקה. מערכת וואלה! NEWS
ממשיך לעורר סערה. הספר שכתב וליד דקה/מערכת וואלה! NEWS

הפיצול בהנהגת בל"ד בחיפה ממשיך, ולמרות התנגדות המזכיר, בחיפה תתקיים הערב (שבת) השקת ספרו של אסיר ביטחוני. שלשום הודיע מזכיר בל"ד בעיר שהאירוע יבוטל אך ההנהגה הארצית של המפלגה החליטה לערוך אותו בכל מקרה.

בעקבות ההחלטה, ארבעה מתוך שבעה חברי המזכירות בחיפה התפטרו אמש מתפקידיהם, בהם המזכיר. יו"ר מפלגת בל"ד, ח"כ ג'מאל זחאלקה שהחליט על קיום האירוע אמר לוואלה! NEWS כי "אסור לוותר. זה עניין עקרוני של חופש ביטוי ושל חופש יצירה, במיוחד באווירה הנוכחית על רקע חוק הנאמנות בתרבות". חברת הכנסת חנין זועבי הודיעה גם היא כי תגיע לאירוע.

מקרה נוסף אירע יום לפני פתיחת פסטיבל "הסיפור החיפאי" בעיר בשבוע שעבר, בו הודיע המשרד לפיתוח הפריפריה למארגנים, כי לא יעביר את המימון לו התחייב, זאת לאחר פנייה של ארגון "בצלמו".

עוד בוואלה! NEWS
מעשרות גידולים נותר רק פחם: תיעוד החממה שהוצתה בנתיב העשרה
"עם ביבי המדינה צוללת": מיצג נגד תיק 3000 הוצב בהבימה בת"א
"הכול הלך": "גן העדן" של קליפורניה נחרב בשריפות הענק

הספר יצא לאור ברמאללה ועוסק בסבלו של ילד מהשטחים שעושה את דרכו לפגוש את אביו, אסיר ביטחוני בישראל

וליד דקה, יליד בקה אל גרביה בן 57, מוותיקי האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל, היה מעורב בשנת 1984 בחטיפתו ורציחתו של החייל משה תמם. ההצגה "הזמן המקביל" שמבוססת על כתביו העלתה לכותרות את התיאטרון הערבי-החיפאי "אל מידאן" שהעלה את המחזה על במתו, ומאז גרר קריאות לסגור אותו. לאחרונה כתב דקה ספר ילדים חדש - "סיפור סוד שמן הזית".

הספר יצא לאור ברמאללה ועוסק בסבלו של ילד מהשטחים שעושה את דרכו לפגוש את אביו, אסיר ביטחוני בישראל.

האירוע להשקת הספר נקבע למוצאי שבת הקרובה, במסאחה, מועדון-תיאטרון קטן בעיר התחתית של חיפה. האירוע היה מיועד להתקיים כסימפוזיון אותו אמור היה להנחות העיתונאי, הסופר והפעיל הפוליטי מג'ד כיאל.

אירוע השקה דומה שנועד להתקיים בחודש שעבר במתנ"ס בבקה אל-גרבייה, בוטל אף הוא בשל הלחץ על החברה למתנ"סים ובהתערבות שר הפנים אריה דרעי ושרת התרבות מירי רגב. בעקבות הפרסום התברר גם לשלטונות הכלא כי דקה פירסם את הספר ללא אישור השב"ס. האסיר נשפט בדין משמעתי בכלא מגידו ונשללו ממנו פריווילגיות שונות.

"אמנם מדובר רק בספר ילדים אבל חשבתי שנכון לעשות אירוע מאוזן, שתצא ממנו קריאה לפיוס ושלום", אמר המזכיר המתפטר לוואלה! NEWS. "אם מביאים את הכאב הפלסטיני ומשפחות רוצות באמצעות האירוע לכבד את יקיריהן, אז צריך להביא גם את קולן של המשפחות השכולות הישראליות". המזכיר הסביר שהמארגנים והמשפחה לא הסכימו לכך ואמרו שאין זמן לארגן את זה. "כשזה לא התאפשר ביטלנו את האירוע והוריתי למחוק אותו מהפייסבוק. כשההנהגה הפוליטית במפלגה החליטה לקיים אותו בכל זאת, אז התפטרתי".

לדבריו, מדובר באירוע תרבותי לספר ילדים. "קראנו את תכנו בעיון ואין בו כל עוינות או שנאה או מוטיב לא חוקי. דקה יושב בכלא מעל 30 שנה, עוד מלפני אוסלו וכבר לא דוגל במאבק. הספר דוגל בערכים הומניים".

חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015. ערן גילווארג
"מדובר באירוע חוקי למהדרין", ח"כ ג'מאל זחאלקה/ערן גילווארג

לעומתו, מנכ"ל "בצלמו", שי גליק, סבור אחרת. הוא פנה השבוע ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לראשת העיר הנבחרת בחיפה, עינת קליש רותם ולמפקד תחנת המשטרה בעיר, נצ"מ אמיר גולדשטיין, בדרישה למנוע את קיומו של האירוע גם בסניף המפלגה. בנוסף ביקש את שלילת תקציב מימון המפלגות של בל"ד ולאסור עליה להתמודד לכנסת.

גליק טוען כי האירוע בסניף מפלגה בישראל הינו "חציית קו אדום" ומנוגד לחוק הטרור שאוסר תמיכה פומבית במחבלים. בנוסף דרש חקירה והעמדה לדין של מארגני האירוע. לדבריו, קיום האירוע מהווה "פגיעה חמורה בחיילי צה"ל ובמשפחות שכולות בהן משפחת תמם". גליק שיגר העתקים ממכתבו גם לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ולראש השב"כ, נדב ארגמן. גליק הודיע שאם יתקיים האירוע בכל זאת, תתקיים מולו הפגנת נגד.

"מדובר באירוע חוקי למהדרין", אמר ח"כ ג'מאל זחאלקה שטרם החליט אם בעצמו יישתתף, "אנחנו לא נכנעים ללחצים כאלה. מדובר ברדיפה פוליטית וניסיון לסתימת פיות שלא על פי חוק. מי שעובר על החוק הוא מי שלוחץ, לא מי שנלחץ. אנחנו בכל מקרה לא נלחצים".

ממפלגת בל"ד נמסר כי "זהו אירוע תרבותי-פוליטי, דרכו אנו מדגישים את עמדתנו המוסרית כלפי זכויותיהם של האסירים הפלסטינים שישראל מתנכלת להם במשך השנים ובמיוחד בחודשים האחרונים". עוד הדגישו בבל"ד את זכותם של אסירים לכתוב, לקרוא וללמוד, והתנגדו בתוקף לכל פגיעה בחופש הביטוי ולכל ניסיון למנוע דיון פומבי ביצירות ספרותיות של אסירים. "האסיר ואליד דקה הינו סופר והוגה ידוע, וזהו ספרו האחרון שבל"ד גאה להציג לבני עמנו ולעולם", הוסיפו.

(עדכון ראשון: 14:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully