וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש העיר המיתולוגי שנחקר - מול השחקן החדש: המרוץ בנהריה מתחמם

20.9.2018 / 13:25

מערכת הבחירות לראשות העיר הצפונית מעוררת סערה סביב המועמד החדש והעצמאי רונן מרלי מול ראש העיר המכהן מזה 30 שנה, ז'קי סבג. לאור החקירה המתנהלת נגד סבג, לצד האשמות כי מרלי הוא "סוס טרויאני של השמאל", מערכת הבחירות בנהריה מתחממת

ז'קי סבג, ראש עיריית נהריה. אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
ז'קי סבג, ראש העיר המכהן בנהריה/ראובן קסטרו

לקראת הבחירות המקומיות בנהריה מתמודד לראשונה רונן מרלי, איש הנחוש להדיח את ראש העיר, ז'קי סבג, מכהונתו. זהו לא עניין של מה בכך, סבג נושא בתפקיד ראש עיריית נהריה כבר מ-1989, עם הפוגה של כשנתיים באמצע. לסבג אין שום כוונות לפרוש ובשנה הבאה, בגיל 75, הוא מתכוון לחגוג 30 שנה לעת היבחרו לראשונה. כך סיסמת הבחירות שלו מבטיחה "ממשיכים בעשייה - ממשיכים בהצלחה".

סבג מכיר את נהריה ככף ידו וכן מכיר היטב את בוחריו בעיר. סבג גם לא זקוק לתקשורת ולעימותים פומביים עם מתחריו, רונן מרלי ואורן סודאי. השבוע היה אמור להתקיים אירוע בחסות הקמפיין הארצי של התנועה לאיכות השלטון בשיתוף וואלה! NEWS למאבק בשחיתות השלטון המקומי ולקידום שלטון נקי ואיכותי, המתקיים בעשרות רשויות מקומיות ברחבי הארץ. לאירוע הוזמנו מועמדי ראשות העיר להציג את תפיסתם בנושא המאבק נגד שחיתות. אולם האירוע שהיה צפוי להתקיים בנהריה בוטל. סבג הודיע כי לא יגיע. סודאי טרם אישר. בניגוד אליהם, מרלי, המועמד החדש, נתן את הסכמתו לעמוד על במת האירוע ולענות לשאלותיו של יו"ר התנועה עו"ד אליעד שרגא, ולחתום על אמנה בה הוא מתחייב לטוהר המידות.

רונן מרלי, מועמד לראשות עיריית נהריה. מערכת וואלה! NEWS
רונן מרלי, מתמודד לראשות העיר נהריה/מערכת וואלה! NEWS
‏אורן סודאי‏, מועמד לראשות עיריית נהריה. מתוך חשבון הפייסבוק של ‏אורן סודאי‏, מערכת וואלה! NEWS
אורן סודאי, מתמודד לראשות העיר נהריה/מערכת וואלה! NEWS, מתוך חשבון הפייסבוק של ‏אורן סודאי‏

הרמת גבה

בתגובה להודעה כי לא ישתתף בכנס, אמר סבג לוואלה! NEWS כי הוא "מכבד מאוד את התנועה לאיכות השלטון אבל איני זקוק לאירוע תקשורתי כזה או אחר על מנת להוכיח את דרכי. תושבי נהריה זכו וזוכים בשנים האחרונות לעשייה מרובה והצלחות רבות המצמיחות את נהריה ותושביה. כלל הפעילות והעשייה נעשו תוך שמירה על אתיקה, יושרה והגינות''. הצהרותיו אלו של ז'קי סבג מרימות גבה לנוכח תיק החקירה המשטרתי המתנהל נגדו בפרקליטות בנוגע לניהול קמפיין הבחירות שלו ב- 2013.

לא בכדי סבג מכהן כראש העיר תקופה ארוכה כל כך. אין חולק כי ז'קי סבג הוא איש חזק וראש עיר חזק. ב-2013 זכה סבג בסיבוב הראשון עם יותר מ-42% מהקולות, בפער ניכר מיריבו, עו''ד אורן סודאי, שקיבל רק 31% מהקולות. טביעת האצבע של סבג מורגשת בכל פינה בנהריה - ועל כן גאוותו. מאז שנכנס לפוליטיקה המקומית מעכו, הוא קיבל לידיו עיירת חוף מנומנמת, עם נחל הגעתון וכרכרות סוסים לאורך רחובה הראשי. אלה נותרו במקומם, כשמורת טבע. השיכונים והשכונות בלבן בוהק הפכו לחזות הדומיננטית של העיר, בעוד בתי המלון הרומנטיים של שנות השבעים הפכו לבתי אבות מדכדכים.

"בירת הגליל המערבי" משתרעת על 10,500 דונם. לפי הצפי, נהריה תגדל ל-75 אלף דונם עד שנת 2030. בעיר כ-19 אלף בתי אב, בהם מתגוררים כ-60 אלף תושבים מתוכם 50,990 בעלי זכות בחירה. מנהל ועדת הבחירות אריה עידו, המזכיר ראשי של בית משפט השלום בקצרין ויו"ר ועדת הבחירות, דוד ביניאשווילי, עורך דין ויזם בתחום הנדל''ן, יעמידו ביום הבחירות, ה-30 באוקטובר, 81 קלפיות שיוצבו ב-38 אתרים.

מסע"ת של התנועה לאיכות השלטון, רחבת קניון ערים, כפר סבא. התנועה לאיכות השלטון, מערכת וואלה! NEWS
קמפיין התנועה לאיכות השלטון/מערכת וואלה! NEWS, התנועה לאיכות השלטון

עם או בלי קשר לבחירות, הדגש השנה בהשקעותיה של העירייה הושם על חזות העיר, ובפרט חזית העיר; הוקם גשר מיתרים חדש (שני) מעל כביש 4 המחבר את הקניון החדש במזרחה של הכניסה לעיר אל תחנת הרכבת במערבה. מוקמים, בין היתר, במתחם הרכבת פסאז' חדש, בכניסה לעיר מזרקה עם תרנים עליהם מתנופפים דגלי העיר והמדינה. זה מכבר החלו ההכנות להרחבת טיילת נהריה לכיוון צפון וכן החל שיפוץ מרכז העיר והמרכז המסחרי שלה. "עיריית נהריה והעומד בראשה שואפים למצוינות בכל תחום", מכריז אתר האינטרנט של העירייה, "אנו עוסקים באופן מתמיד בפיתוח העיר וביצירה של פרויקטים חדשים עבור התושבים".

בבחירות 2018 מתמודדים בפעם השנייה, עו"ד אורן סודאי העומד בראש סיעת ''מחר חדש לנהריה'' ולראשונה אלוף-משנה (מיל') רונן מרלי. נראה כי השחקן החדש במערכה מייצר הדים בקרב על ראשות העיר, כאשר תומכי סבג, איש הליכוד, החלו בקריאות כי מרלי "עובד על הציבור" וכי הוא "מועמד לראשות עיריית נהריה מטעם מפלגת העבודה", ובכלל שמועמדותו היא "תרגיל להשתיל שמאל קיצוני בעיר". מרלי מכחיש את הטענות מכל וכל.

עוד בנושא וואלה! NEWS:
ראש העיר המכהן או סגניתו? המרוץ לעיריית הרצליה מתחמם
הבחירות לרשויות: יותר מ-50% לא יצביעו לראש עיר שהוגש נגדו כתב אישום
"אמון הציבור אינו משחק": המאבק בשחיתות מגיע לזכרון יעקב

תרגיל של השמאל

רונן מרלי, יליד נהריה, בעל שירות צבאי מפואר; מרלי פיקד על חטמ''ר 300, החטיבה המרחבית האמונה על הביטחון השוטף בגבול לבנון. ב-2013 מונה לקצין אג"ם של פיקוד דרום ושימש בתפקיד זה במהלך ''צוק איתן''. מרלי שימש כמפקד בית הספר למ"כים וחי''ר, כמפקד קורס קציני חי''ר וכמפקד גדוד בגבעתי. זאת ועוד, קודם לפרישתו אושרה למרלי דרגת תא''ל והוא עמד להתמנות לראש מטה פיקוד הצפון. אולם אז החליט מרלי לפרוש ולקדם את שליחותו הציבורית בעיר הולדתו. עוכר ישראל הוא לא. מרלי ורעייתו, עידית, אף היא ילידת נהריה, מתגוררים בעיר ומגדלים בה את ילדיהם נעם, מאיה ויהלי. השכלתו האקדמית כוללת תואר שני בלימודי צבא ובטחון לאומי באוניברסיטת חיפה ותואר ראשון במנהל עסקים וניהול ומשאבי אנוש. בדף הפייסבוק שלו, מצהיר מרלי כי "כנהרייני חשוב לי שלתושבים יהיה טוב יותר ומכך אני מאמין במשפט ההיסטורי של ברל כצנלסון: "התבונה לראות, האומץ לרצות, הכוח לבצע". ייתכן וזהו ''הקשר'' לשמאלנות המיוחסת לו.

הטענות נגד מרלי ברשתות החברתיות כוללות קריאות כמו "חייבים למנוע כניסת אנשי שמאל למנהיגות העירונית" ו"נהריה אומרת לא למנהיגות השמאל הרופסת". באחד הפוסטים נראים פניו של מרלי כראש סוס המוביל בכרכרה את יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי. ''אסור לתת למפלגת העבודה להיכנס לנהריה'' קורא פוסט אחר, הלוקח את הבחירות המקומיות למחוזות הפוליטיקה הכלל-ארצית. ''נותנים כוח לביבי לשמור על ישראל ונותנים כוח לסבג לשמור על הימין בנהריה''. בתגובה לגולש שביקש לשמור את השיח לענייני הפנים של נהריה, ענה לו אחד כי "ראש עיר מהשמאל יהרוס את נהריה כמו הנהגת השמאל פגעה במדינת ישראל", ולמי שלא ברור עדיין מי הימין ומי השמאל, הוא מוסיף: "ג'קי סבג ראש העיר שלי''.

הבחירות בנהריה. פייסבוק, עיבוד תמונה
תגובות ברשתות החברתיות למועמד רונן מורלי/עיבוד תמונה, פייסבוק
הבחירות בנהריה. פייסבוק, עיבוד תמונה
תגובות ברשתות החברתיות למועמד רונן מורלי/עיבוד תמונה, פייסבוק
הבחירות בנהריה. פייסבוק, עיבוד תמונה
תגובות ברשתות החברתיות למועמד רונן מורלי/עיבוד תמונה, פייסבוק
הבחירות בנהריה. פייסבוק, עיבוד תמונה
תגובות של תושבי נהריה לקראת הבחירות/עיבוד תמונה, פייסבוק

במטה של מרלי טוענים כי רבים מהפוסטים האלו מפורסמים על ידי חשבונות פיקטיביים, שמאחוריהם עומדים פעילים של סבג. כנגד זאת, תומכי סבג טוענים כי מדובר בפרובוקציה של תומכי מרלי המייצרים אותם כדי ליצור אמפתיה למועמד שלהם. תגובת דוברו של סבג: "אנחנו מודעים לשיח הזה. אי אפשר להתעלם ממנו. חלק מהדברים שנראים שם חמור ביותר. אבל זה לא מגיע מאתנו. לג'קי מצביעים גם מהשמאל. גם ממרצ''. לדבריו, בשבוע שעבר הופצה הודעה כי ג'קי סבג מציע 270 שקלים לכל מי שיתלה שלט שלו. "כמובן שמדובר בזיוף ומיד הוגשה תלונה בנושא. יכול להיות שגם פה מדובר בהפוך על הפוך''.

עוד מוסיף דוברו של סבג: "קראתי בעבר, במהלך הקמפיין ואני קורא גם כעת, מכל הצדדים, לשמור על שיח נקי, דיון מכבד ולא לתקוף ולהכפיש אף אדם. זו לא דרכנו ולא דרכה של העיר נהריה. אני מקבל תמיכה רחבה, הן מצד התושבים התומכים במפלגות ימין והן מצד תושבים התומכים במפלגות שמאל. השיח ברשתות החברתיות אינו מאפיין את תושביי היודעים לקבל את השונה והאחר. אני שוב קורא לכולם, גם לפעיליי וגם למועמדים האחרים לזכור כי כולנו חיים תחת אותה עיר ולכולנו חשובה הצלחתה''.

בחירות ראשות העיר נהריה 17.09.18. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
תגובות ברשת החברתית למועמדותו של רונן מרלי/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

מאיפה הכסף

אני לא שמאל וגם אבי גבאי לא שמאל'', אומר רונן מרלי ומגלה: "אבי גבאי היה מוכן לתת לנו 680 אלף שקלים כמעיין הלוואה עד שנקבל את מימון הבחירות. הוא לא ביקש דבר חוץ מלשלב שני אנשים ברשימה, במקומות 3 ו-6. פניתי גם לבית היהודי, לכולנו וליש עתיד. גבאי היה מוכן לשים פי שניים מלפיד ובעבודה מוכנים להעלות את הסכום עוד אם בסקרים נשתפר עוד. השאלה לא מאיפה מרלי את הכסף - כי זה לא סוד, אני מספר את זה. השאלה שהבוחרים בנהריה צריכים לשאול היא מאיפה סבג וסודאי מביאים את הכסף''.

כנגד הטענות שמטיחים בו ברשתות החברתיות מרלי מגיב: "כמה טינופת. כמה שנאת יהודים. אני בשוק מההתקפות שאני עובר. אני בא בכוונות טובות ויש מי שהגזימו לגמרי. עצוב לי לראות את זה. טוענים שאני שונא דת ואסגור בתי כנסת. אני? אני מניח תפילין כל בוקר. אני מבית מסורתי''. עוד מוסיף: "זה לא מפחיד אותי, אבל השנאה מסוכנת. אני לא חושב שיפגעו בי פיזית, אבל אני חושב שימשיכו ויכוונו יותר ויותר נמוך. לצערי העיר הזו שסועה. לצערי יש פילוג מטורף. אני מודה שלא ידעתי שכך יהיה אבל מדובר במיעוט ובשורה התחתונה, רוב הציבור הנהרייני מחבק אותי כשאני עובר ברחוב. אז אני מזכיר לעצמי למה אני רץ, כי אני מזהה שנהריה הולכת לכיוונים לא טובים. אי אפשר רק להוסיף בניינים, ללא תשתית. איבדנו את התיירות ואין מקומות עבודה ואם יישאר ככה- העיר תהפוך לעיר שינה ובלי צעירים. אנשים רוצים לחיות. צריך להגיד תודה לג'קי סבג על דברים מצוינים שעשה. אבל 30 שנה זה יותר מידי''. לבסוף, חתם כי "חוץ מזה, הוא אף פעם לא ממש ניצח. הוא זכה מההפקר. בעזרת השם ננצח''.

שאלת השאלות בנהריה נוגעת להתפתחות חקירת היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בעניינו של ראש העיר, הקושרת אותו לכאורה עם עבירות על ''טוהר המידות'', במהלך מערכת הבחירות ב-2013. ''ז'קי יזוכה זיכוי מלא וזה ייקר ביום הכי נוח לו'', מהמר רונן מרלי, ''אם עד עכשיו לא טיפלו בתיק אז גם לא יטפלו''. מרלי מבקש להדגיש כי הוא עצמו ''לא צד לזה'', וכי הוא ''לא מחפש שיעמוד למשפט. תודה, שייתן להתקדם לדרך חדשה. זה לא משהו נגדו באופן אישי''.

הפרקליטות טרם החליטה באם תסגור את התיק או תגיש כתב אישום. בלהב 433 סיימו את החקירה בעניינו של סבג בסוף יולי והמשטרה העבירה את התיק ''לעיון והחלטת פרקליטות מחוז חיפה''. בניגוד לטענות שהשמיעו עורכי הדין אושרי שלוש ואלדר כהן, המייצגים את סבג, במשטרה אומרים כי לחקירתו שבועיים קודם לכן הוא זומן ''מסיבות ענייניות ומקצועיות על דעת גורמי המשטרה והפרקליטות''. לפני שבועיים, פנה עו''ד שלוש לפרקליט מחוז חיפה, עמית אייסמן, וטען כי התלונות מקורן מטעם ''גורמים פוליטיים המבקשים לפגוע בו ולהדיחו מכסאו, בדרך אנטי-דמוקרטית, באמצעי שקר ומרמה תוך ניצול רשויות האכיפה ככלי לביצוע תכניתם''.
מנגד, באותו השבוע, פנו לפרקליטות המדינה עורכי הדין אורי כהנא ועידן שחם ממשרד כבירי-נבו-קידר-בלום, המייצגים את ח"כ יעל כהן-פארן וקבוצת תושבים בנהריה, אשר משכו עתירה שהגישו בבג''צ כנגד משטרת ישראל והפרקליטות. אלו הצהירו כי חקירתו של ז'קי סבג נמצאת בסדר עדיפות גבוה ''מתוך מטרה לתת מענה הולם לנושא בטרם תקופת הבחירות''. הם טוענים כי ההצהרה ''אינה אוחזת מים'' וכי ''אין מאחורי הצהרה זו ולא כלום'', עוד מוסיפים: "העבירות לכאורה מבוצעות פעם נוספת באין מפריע ושלטון החוק פוסח על נהריה גם בשנת 2018.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully