וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוח איראני שיגר 20 רקטות לגולן; צה"ל תקף עשרות מטרות בסוריה

"כיפת ברזל" יירטה חלק מהשיגורים ואזעקות הופעלו בסביבה, ובתגובה הפציצה ישראל שורת מטרות של משמרות המהפכה ושל משטר אסד. צה"ל: אף רקטה לא פגעה ביעדה, איראן נכשלה. בדמשק טוענים: יירטנו חלק מהטילים. הלימודים יתקיימו כרגיל. הבית הלבן: "הוכחה שטראמפ צדק"

. צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

מתיחות בצפון - כל העדכונים:

- כוח איראני בפיקוד סולימאני שיגר 20 רקטות לעבר הגולן
- 4 מהרקטות יורטו, היתר נחתו בשטח סוריה; לא היו נפגעים
- בתגובה, יצא חיל האוויר לגל תקיפות הנרחב ביותר בשנים האחרונות בסוריה
- צה"ל: עשרות מטרות איראניות הותקפו, סולימאני נכשל
- רוסיה עודכנה מראש על הפעולה

כוחות איראניים שיגרו הלילה (חמישי) 20 רקטות "פג'ר" וגראדים לעבר עמדות צה"ל ברמת הגולן, אך אלו לא פגעו במטרותיהם - כך מסר דובר צה"ל. ארבע מהן יורטו על ידי מערכות "כיפת ברזל" ו-16 מהן נפלו בשטח סוריה. לא היו נפגעים במתקפה, שהייתה הירי האיראני הישיר הראשון לישראל אי-פעם.

בתגובה לשיגורים הלילה, שבהם היו מעורבים גם אנשי חיזבאללה, יצא חיל האוויר לגל תקיפות נרחב נגד כ-50 יעדים איראניים וסוריים באזור דמשק, קוניטרה, חומס ומקומות נוספים. לדברי צה"ל, היה זה "אחד המבצעים הנרחבים ביותר" שבוצעו בשנים האחרונות. "איראן נכשלה", אמר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס, שהוסיף כי רוסיה וארצות הברית עודכנה על הפעולה.

בכלי תקשורת המזוהים עם המשטר דווח על ירי לעבר בסיסי צה"ל בגולן. בתקשורת הרשמית של סוריה דווח כי נפגעו מחסני נשק, מערכות נ"מ ומכמ"ים וכי "יורטו מספר רב של טילים" באזור דמשק ובחומס. לא דווח על הרוגים או נפגעים. בטהראן טרם התייחסו לתקיפות.

בעקבות השיגורים, שבוצעו לפי צה"ל בהכוונת מפקד כוח קודס, גנרל קאסם סולימאני, נשמעו אזעקות ברחבי רמת הגולן. הרשויות הבהירו כי אין הנחיות מיוחדות לתושבים וכי הלימודים באזור יתקיימו כסדרם.

עוד בוואלה! NEWS:
"תכינו את הממ"דים": כשמדינה שלמה נכנסה ללחץ מנקמה איראנית
מתקפת המנע בסוריה חשפה את האיראנים - ודחתה זמנית התנגשות חזיתית
צה"ל נערך לתגובה איראנית, הרשויות ברמת הגולן הונחו לפתוח מקלטים

תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
טיל ששיגרו מערכות הנ"מ של אסד בדמשק/רויטרס, רויטרס

עוד נמסר מצה"ל כי סיכול המתקפה של איראן והתגובה הרחבה היא "תוצאת מבצע השיבוש" שמנהלת ישראל בשבועות האחרונים ברקע הכוננות מפני תגובה של טהראן לתקיפות נוספות שיוחסו לה, בראשן תקיפת בסיס T4. "אנחנו ערוכים לתרחישים נוספים", הדגיש.

דובר צה"ל אמר: "מה שקרה הלילה זו תקיפה איראנית. כוח קודס מנסה כבר כמה שבועות נגד מדינת ישראל מתוך רצון שלהם לנקום על מה שמיוחס לישראל בבסיס T4. פעלנו כבר שבועות במבצע שיבוש מול פצצות איראניות מתקתקות והצלחנו. בלילה האחרון כוח קודס מבצע פיגוע ואנחנו רואים זאת כניסיון חמור ביותר לפגוע בריבונות ישראלית.

תיעוד: ירי של מערכות ההגנה האווירית בדמשק

בין היעדים שהותקפו, לפי צה"ל, היו סוללות נ"מ, אתרי מודיעין, מפקדות לוגיסטיות, בסיס, מחסן אחסנת נשק בדמשק וכמה מערכות ותצפיות של כוח קודס, כולל מקור הירי לעבר ישראל. "זה היה לילה ארוך ומשמעותי ביטוי למודיעין מדויק", נמסר. "כוח קודס בחר לפגוע מול מדינת ישראל במקום הלא נכון. לא נשלים עם התבססות איראן בסוריה, ולכן פעלנו באופן שפעלנו. כוח קודס שילם הלילה מחיר כבד מאוד".

בצה"ל הזהירו: "כל ניסיון לפגוע באזרחים וחיילים יענה בתגובה חמורה. מה שקרה הלילה הוא מסר למי שמנסה בגבולות אחרים למה שיקרה ולמי שיפגע. פנינו לא להתדרדרות, אבל אנחנו מוכנים לכל תרחיש. הפעולה הלילה סיכלה יכולות איראניות שאיימו על מדינת ישראל, אך אלו עדיין קיימות, כמו שלנו".

עוד אמרו בצבא: "המסר הוא היום ברור - אם הסורים יאפשרו פעילות משטחם או שיבצעו פעילות ישירה הם ישלמו מחיר. הם אחראים מה שקורה בסוריה. לאיראנים ייקח הרבה זמן לשקם תשתיות מודיעיניות לוגיסטיות וצבאיות. הם נגררו להגיב אחרי חודש כתוצאה מהעובדה, שפעלנו מול פצצות מתקתקות איראניות בסוריה כמה פעמים. היו קצינים איראנים במעגלי השליטה של האירוע".

מפת איזורי התקיפה בסוריה. דובר צה"ל
מפת איזורי התקיפה בסוריה/דובר צה"ל

האזעקה נשמעה אחרי חצות ביישובים אודם, אזור תעשייה בני יהודה, אל רום, בוקעתא, קלע, שעל, מג'דל שמס, מסעדה, נווה אטי''ב, נמרוד ועין קנייא. העיריות והמועצות האזוריות פרסמו הודעות לתושבים בעקבות הפעלת האזעקות. עיריית קריית שמונה הודיעה כי היא פתחה את כל המקלטים הציבוריים בעיר, זאת על מנת להעניק תחושת ביטחון לתושבים. בעירייה הבהירו כי פתיחת המקלטים נעשתה על אף שלא התקבלה הנחיה מפורשת לכך מצה"ל וכי אין הנחיה להיכנס אליהם.

מהמועצה האזורית גולן נמסר אחרי האזעקה כי במרכז ההפעלה של המועצה "עומדים בקשר רציף עם צה"ל ומנהלים את האירוע במרחב האזרחי". תושב מסעדה שבצפון רמת הגולן סיפר: "אנחנו עדיין בתוך הממ"דים. שומעים קולות ירי ובהחלט ניכרת עוצמת התגובה של צה"ל". בהמשך הלילה הודיעה המועצה האזורית גולן כי "ביישובים בהם נשמעה אזעקה ניתן לצאת ממרחבים מוגנים אך להישאר בסמוך להם. מרכז הפעלה של המועצה פועל באופן מלא. אנו עדיין בתוך האירוע ויש להיות קשובים ולהישמע להנחיות".

אינפו - הנחיות פיקוד העורף לאחר שיגור הרקטות לרמת הגולן, 10 במאי 2018. מערכת וואלה!
אינפו - הנחיות פיקוד העורף לאחר שיגור הרקטות לרמת הגולן, 10 במאי 2018/מערכת וואלה!

בסביבות השעה 3:00 נשמע קול פיצוץ באזור צפת, אך בצה"ל הבהירו כי הייתה זאת כתוצאה מפעילות של חיל האוויר. ראש העירייה אילן שוחט פרסם בחשבון הפייסבוק שלו כי "מבדיקה ראשונית הפיצוץ שנשמע לפני שלוש דקות הוא לא נפילה של טיל או כל דבר אחר, אלא ירי של צה"ל מאזורנו. אין הנחיות מיוחדות מעבר למה שהיה עד כה".

תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018. רויטרס, רויטרס
תקיפת מטרות בסוריה, מאי 2018/רויטרס, רויטרס

כמה דקות לפני הישמע האזעקות דווח כי כוחות צה"ל תקפו עמדות של צבא סוריה באזור קוניטרה שברמת הגולן הסורי. על פי הדיווח, צה"ל תקף בירי ארטילרי כמה עמדות של צבא אסד. לפי הדיווחים, מערכות ההגנה הסוריות באזור קוניטרה ודמשק הופעלו. ברשת אל-מיאדין דווח מפי גורם המעורה בנעשה "כי כל פעולה צבאית נוספת של ישראל תוביל לתגובה בעומק הישות הציונית".

הבית הלבן: "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה"

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה בראיון ל"פוקס ניוז" כי המתקפה על ישראל "מראה שהמשטר האיראני לא אמין". סנדרס אמרה: "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה ואנחנו תומכים במאמציה להגן על עצמה". עוד הוסיפה כי זו תזכורת לכך שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל החלטה נכונה לגבי היציאה מהסכם הגרעין.

בצל האיום האיראני ותנועות חריגות של הכוחות האיראניים בסוריה, צה"ל הורה לפתוח מקלטים. דובר צה"ל
פריסת כוחות צה"ל בגבול הצפון, אתמול/דובר צה"ל

החשש מפני עימות כולל בין ישראל לאיראן גבר לאחר החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין ביום שלישי. שעות לאחר מכן, דווח על תקיפה ישראלית באזור אל-כיסווה שבפרברי דמשק.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, 15 בני אדם נהרגו בתקיפה שבה הושמדו טילים ומשגרים שככל הנראה יועדו לתגובה על הפגיעה בכוחות האיראניים בבסיס T4 בחודש שעבר. שבעה אנשי משמרות המהפכה, בהם קצין בדרגת קולונל שהיה בכיר במערך המל"טים, נהרגו באירוע ובטהראן הבטיחו להגיב.

אתמול נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה, והבהיר לו כי ישראל תמנע התבססות איראנית בסוריה.

כץ: פועלים נגד התבססות איראן בסוריה - גם במהלכים מדיניים

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר היום (חמישי) כי ישראל פגעה כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה. "האיראנים ניסו לתקוף את שטח מדינת ישראל, אך אף טיל לא הגיע לשטח שלנו", אמר ליברמן בכנס הרצליה. "הם צריכים לזכור כי אם אצלנו יהיה גשם של טילים אצלם יהיה מבול. לא נאפשר לאיראן להפוך את סוריה לבסיס קדמי מול ישראל".

"יכולת מדינית גבוהה"- ליברמן: "אי אפשר לפעול רק ע"י כוח הזרוע, חייבים להשלים גם מהלכים דיפלומטים". אתר רשמי
מזהיר את איראן ואת סוריה. ליברמן בכנס הרצליה, היום/אתר רשמי

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אמר במשדר וואלה! NEWS כי ההכרעה מול איראן תגיע כשזו תבין שהמחיר לפעולותיה מול ישראל בגבול הצפון גבוה מדי. "חופש הפעולה של ישראל בסוריה הוא לא מובן מאליו", הוסיף. "המטרה היא שאיראן תיסוג מסוריה".

אסד: מקווה שלא תפרוץ מלחמה בין המעצמות

בריאיון שהעניק אסד לעיתון יווני לפני התקיפה, ופורסם היום, הוא אמר כי הוא מקווה שלא יהיה עימות צבאי בין המעצמות הפועלות בשטח ארצו. "במקרה כזה העניינים יכולים לצאת משליטה", אמר נשיא סוריה, שהוסיף כי הוא משוכנע שכל סוריה "תאוחד בקרוב". לדבריו, "אין חשש למלחמת עולם שלישית בזכות החוכמה של ההנהגה הרוסית".

(עדכון ראשון: 0:00)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully