וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כמו סכין בלב": אמהות חד מיניות גילו ששמותיהן נמחקו מתעודות הלידה

22.3.2018 / 8:05

אירית ועינת צביאלי-אפרת פנו לשגרירות ישראל בנפאל על מנת לקבל העתקים של תעודות הלידה של ארבעת ילדיהן כדי להגיש בקשה לוויזה בטיול להודו. לתדהמתן במסמכים שקיבלו נמחק שמה של האם הלא ביולוגית מהתעודה של ילדי האחרת

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

בנות זוג שפנו לפני כשבועיים למשרד הפנים בבקשה לקבל העתק של תעודות הלידה של ילדיהן המשותפים לצורך קבלת ויזה להודו הופתעו לגלות שהמדינה הסירה ללא ידיעתן מכל תעודה את שמה של האם הלא ביולוגית. אירית ועינת צביאלי-אפרת הקימו משפחה לפני 15 שנה ומגדלות יחד את ארבעת ילדיהן: שתי תאומות בנות 13 שהביאה אירית לעולם ושני בנים, בני 11 וארבע, שילדה עינת.

השתיים הסדירו באמצעות הצווים המתאימים בבית משפט את ההורות המשותפת על ארבעת הילדים, ובהמשך מול משרד הפנים. לאחר רישום ההורות אף קיבלו לביתן את תעודות הלידה המעודכנות שבהן רשומות שתיהן כאמהות של הארבעה. לפני ארבעה חודשים יצאו לטיול משפחתי במזרח וכשהגיעו לנפאל ופנו לשגרירות הודו על מנת להסדיר ויזות לכל המשפחה.

עוד בנושא:
זוג הלסביות הושפל בכניסה לשמורת הטבע: "הוכיחו שאלה בנותיכן"
עשרות הפגינו נגד משרד הרווחה: "תפיסת עולם חשוכה נגד להט"בים"
המדינה ערערה על הכרה בזוג נשים כאימהות: "חשש לסחר בילדים"

תמונה משפחתית של זוג האמהות שמשרד הפנים מחק להם את הרישום. מערכת וואלה! NEWS
הורות משותפת. בנות הזוג צביאלי-אפרת וילדיהן/מערכת וואלה! NEWS

בנות הזוג ניסו להסביר לאנשי השגרירות כי שתיהן האמהות המשותפות של ארבעת הילדים אך נתקלו בחוסר הבנה ובטענה כי הדבר אינו הגיוני. השתיים התעקשו להסביר כי בישראל מכירים בהן כמשפחה והן נדרשו להציג תעודות לידה שיוכיחו כי הן אכן אמהות הילדים. אולם, היות ותעודות הלידה שהונפקו להן נותרו בביתן בישראל פנו השתיים לשגרירות בקטמנדו וביקשו לקבל העתק של התעודות.

כששבו לשגרירות לצורך איסוף העתקי תעודות הלידה התברר להן לתדהמתן כי מדינת ישראל מחקה מהתעודות של כל ילד את שמה של האם הלא ביולוגית. בנות הזוג הבהירו לנציגת השגרירות כי התעודות שהונפקו אינו העתק של התעודות שהוצאו להן ונמצאות בביתן, אך ללא הועיל. בשגרירות הודו לא ראו בעין יפה את הניסיון של השתיים להסדיר את הוויזה עם העתקי תעודות הלידה שהונפקו להן, לאחר שהצהירו כי הן אמהותיהם של ארבעת הילדים והן "הואשמו" במסירת מידע כוזב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דוגמה לתעודת לידה של אחד מילדי משפחת צביאלי אפרת - 2018. מערכת וואלה! NEWS
דוגמה לתעודת לידה של אחד מילדי משפחת צביאלי אפרת - 2018/מערכת וואלה! NEWS
דוגמה לתעודת לידה של אחד מילדי משפחת צביאלי אפרת - 2007. מערכת וואלה! NEWS
דוגמה לתעודת לידה של אחד מילדי משפחת צביאלי אפרת - 2007/מערכת וואלה! NEWS

"אחרי שבוע שבו אנחנו מסתובבות בתחושת גאווה על כך שמדינת ישראל מכירה בנו כשתי אמהות מגיע הרגע שבו סגן השגרירות בקטמנדו מגישה לנו את תעודות הלידה שהגיעו מהארץ ואז אנחנו מגלות שחזרנו 13 שנים אחורה בזמן", הסבירה אירית.

לדבריה, "הרגע הזה היה כמו לקבל סכין בלב. מעבר לעניין הנקודתי ולמצב המורכב שמדינת ישראל העמידה אותו בו בעודנו שוהות במדינה זרה, יש כאן עניין שהוא הרבה מעבר לקהילת הלהט"ב - מה זה אומר שמשרד הפנים מחליט על דעת עצמו לשנות פרטים אישיים של אזרחים במדינת ישראל, אולי עכשיו אני צריכה לבדוק ברישום מקרקעי ישראל האם הועלמו גם משם פרטים על ידי פקידים באופן עצמאי? גם אני וגם עינת תוהות איזה עוד פרטים אישיים המדינה החליטה לשנות על דעת עצמה ומבלי להביא לידיעתנו? האם עכשיו אנחנו צריכות לבקש העתקים של הטאבו או ההשכלה האקדמית שלנו? זו פשוט שערורייה".

משרד הפנים: צו הורות אינו מביא לשינוי בתעודת הלידה

עורכת הדין דניאלה יעקובי שמייצגת את בנות הזוג אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS כי "מדינת ישראל שוברת את השיאים של עצמה בהתנכלות שלה למשפחות הקהילה הגאה". לדבריה, "מדובר במקרה חמור מעין כמוהו. פקידי משרד הפנים פועלים במחשכים, מאחורי הגב של בנות ובני הקהילה, ללא ידיעתם ובוודאי שללא הסכמתם, ומשנים תעודות רשמיות שהונפקו לאלה על פי פסקי דין חלוטים של בתי המשפט".

עו"ד יעקובי הוסיפה כי אין לה ספק "שהמקרה של בנות הזוג צביאלי-אפרת וילדיהן אינו היחיד ושבכל תעודת לידה לילד לשתי אמהות, האם הביולוגית תמחק ולא תופיע עוד. מעבר לביזוי, להשפלה ולעוגמת הנפש הקשה שבדבר, המדינה מעמידה בסיכון של ממש הורים וילדים ומפקירה אותם לגורלם. במקרה של בנות הזוג צביאלי-אפרת, קיים חשש של ממש כי תמנע מהן כניסה להודו בשל המידע שהן מסרו בשגרירות הודו, בהסתמך על תעודות הלידה שהיו בידן טרם השינוי עליו כלל לא ידעו".

מרשות ההגירה והאוכלוסין במשרד הפנים נמסר: "הסוגיה העקרונית מוכרת לנו ותלויה ועומדת בבג"ץ. ככלל, רישום של הורה נוסף שאינו הורה ביולוגי נעשה באמצעות צו הורות פסיקתי, או צו אימוץ ועל כן בתעודת הלידה שמשקפת את ההורות הביולוגית לא עושים כל שינוי על סמך הצו. המערכת אינה מנפיקה באופן אוטומטי תעודה כפי שנטען. לא ידוע לנו על המקרה ולא ידעו לנו על תיקון רטרואקטיבי. אם בנות הזוג יפנו את מכלול הפרטים בצורה המקובלת ולא באמצעות הרשתות החברתיות נוכל לבחון את המקרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully