וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת קולומביה וארגון FARC חתמו על נוסח חדש להסכם השלום

על פי הודעה משותפת לצדדים ההסכם החדש משלב הצעות שהעלו "מגזרים שונים במדינה", אך פרטיו המלאים טרם פורסמו. בחודש שעבר דחו אזרחי קולומביה במשאל עם נוסח קודם להסכם שנחשב כמקל עם לוחמי המחתרת

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(נשיא קולומביה על משאל העם לאישרור הסכם השלום, בחודש שעבר)

ממשלת קולומביה וארגון המחתרת FARC הודיעו הלילה (ראשון) כי הגיעו לנוסח חדש של הסכם שלום. זאת, לאחר דחייתו במשאל עם של הנוסח הקודם בחודש שעבר, שנתפס כמקל מדי עם המורדים המרקסיסטים. בהודעה שפרסמו שני הצדדים נאמר כי הנוסח החדש משלב "שינויים והצעות שהעלו מגזרים שונים במדינה". טרם נמסרו פרטים על נוסח ההסכם החדש עליו הוכרז הלילה.

הצדדים אף קראו לאזרחי המדינה ולקהילה הבינלאומית "לתמוך בהסכם החדש וביישומו המהיר כדי להשאיר את הטרגדיה של הסכסוך מאחורינו. השלום אינו יכול לחכות עוד". נשיא קולומביה לשעבר, אלברו אוריבה, שהוביל את ההתנגדות להסכם המקורי כתב בחשבון הטוויטר שלו כי ביקש מהנשיא, חואן מנואל סנטוס, להעביר את הנוסח החדש לבחינתם של המתנגדים להסכם וקורבנות הסכסוך.

לקריאה נוספת:
נשיא קולומביה סנטוס: אתרום את כספי פרס נובל לקורבנות הסכסוך
בניסיון להציל את הסכם השלום, נשיא קולומביה נפגש עם מתנגדיו
"שכחנו את המתים שלנו": אכזבה ותסכול ברחובות קולומביה עקב משאל העם

נשיא קולומביה חואן מנואל סנטוס (משמאל) ומפקד ארגון המורדים FARC רודריגו לונדונו, הידוע בכינויו טימושנקו, במהלך טקס חתימת הסכם השלום בין הצדדים, ספטמבר 2016. AP
נשיא קולומביה סנטוס ומנהיג ארגון FARC טימושנקו בטקס החתימה על נוסח ההסכם המקורי, בספטמבר/AP

זמן קצר לאחר משאל העם, בראשית חודש אוקטובר, הודיע הנשיא סנטוס על חידוש מיידי של המשא ומתן עם הארגון על מנת לסיים את הסכסוך בן חמשת העשורים שגבה את חייהם של יותר מ-220 אלף בני אדם במדינה. תוצאות משאל העם שנועד לאשר את ההסכם הפתיעו רבים, כאשר התברר כי 50.2% מאזרחי קולומביה התנגדו לו, אל מול 49.8% שהצביעו בעדו.

זאת, בין היתר בשל החשש כי לוחמי המחתרת יתקשו לשנות את דרכיהם ולהפוך לתנועה פוליטית לגיטימית. במהלך ארבע שנות המשא ומתן עם ממשלת קולומביה, הודיעו בכירים בקרב הארגון המרקסיסטי, לראשונה באופן פומבי, בהעברות סמים, גיוס קטינים והפרת זכויות אדם שכללו גם מעשי טבח.

על פי נוסח ההסכם הקודם לוחמי FARC, שמספרם כיום מוערך בכ-7,000, אמורים היו להניח את נשקם ולזכות לשיקום. עוד הוסכם כי המחתרת תורשה להתמודד בבחירות כמפלגה פוליטית ותקבל עשרה מושבים משוריינים בפרלמנט. המתנגדים להסכם טענו מנגד כי אסור לקבל לפרלמנט את חברי המחתרת וכי עליהם להישפט לעונשי מאסר בשל מעשיהם בעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully