וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העטלפים גססו במשך שעות": הפעילים זועמים על הריסת המבנה בחדרה

19.6.2016 / 14:35

"כשהגענו לשם, המקום נראה כמו אחרי רעידת אדמה", סיפרה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS נורה ליפשיץ, מעמותה המטפלת בעטלפים שנפגעו בהריסת המבנה בסוף השבוע. בתגובה לטענות נגד היזם, הוא מסר: "ההריסה בוצעה בתיאום עם העמותה"

צילום: גדעון צנטנר, שלומי גבאי, תנו לחיות לחיות, עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

"זה לא רק רשלנות, זה גם פשע" – כך טענה היום (ראשון) נורה ליפשיץ, מעמותת "עזרה וטיפול לעטלפי פירות" (עטל"ף), בעקבות הריסת מבנה נטוש בשוק הישן של חדרה ביום חמישי האחרון, שבו חיו אלפי עטלפי פירות. לדברי ליפשיץ בריאיון באולפן וואלה! NEWS, "זו עבירה על חוק צער בעלי חיים. זה נוגד כל היגיון. כשהגענו לשם, המקום נראה כמו אחרי רעידת אדמה. היו שם עטלפים שגססו במשך שעות".

ליפשיץ מטפלת יחד עם פעילי העמותה בעטלפים שאספו לבית המחסה בעמק האלה, לאחר הריסת המבנה. "בפתח בית המחסה שלנו יש 4,000 עטלפים פצועים", סיפרה. "לא התכוננו לכמות כזו של פצועים. אני מעריכה שמאות, אפילו אלפי, עטלפים מצאו את מותם במהלך הריסת המבנה".

עוד בוואלה! NEWS:
הממשלה אישרה 72 מיליון להתנחלויות: "יתרום לחוסנם של התושבים"
תושב השומרון נחקר בחשד שהסית נגד מפקדו של אלאור אזריה
"אי אפשר לחוות את זה באייפד": אובמה יצא לטיול בפארק לאומי

עשרות עטלפים נהרגו בהריסת מבנה בחדרה 17.06.16. שלומי גבאי, מערכת וואלה
הריסת המבנה בחדרה/מערכת וואלה, שלומי גבאי

ליפשיץ דחתה את טענותיו של היזם, צפריר בכנר, כי הוא פנה לפני ההריסה לעמותה ול"תנו לחיות לחיות" ולא קיבל מענה. "אנחנו דווקא יצרנו קשר עם הקבלן, סגנית ראש העיר והיזם של הפרויקט קודם ביצוע העבודות", אמרה, "אמרנו להם שאנחנו רוצים לפנות את העטלפים. היה ברור לכולם שהעטלפים בסכנת הכחדה. אנחנו שמענו על הכוונות להרוס המבנה כבר לפני חודש ונסענו לשם כמה פעמים, כדי להבין איפה העטלפים ממוקמים, כי מדובר במבנה מאוד גדול".

"כבר סגרנו שזה בסדר שנפנה אותם", הסבירה. "אמרו לנו שמתחילים מהצד הרחוק מהעטלפים ושיהיה שיתוף פעולה. ברביעי בבוקר נכנסנו עם מתנדבים, והתחלנו בפינוי. הרגיעו אותנו שהכול יהיה בסדר, אבל בחמישי מתנדב שלנו עבר שם במקרה ואמר שהורידו את הבניין, וחשכו עיניו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
עשרות עטלפים נהרגו בהריסת מבנה בחדרה 17.06.16. בית חולים לחיות בר ספארי ורשות הטבע והגנים, אתר רשמי
אחד העטלפים שנפגעו/אתר רשמי, בית חולים לחיות בר ספארי ורשות הטבע והגנים

לדברי ליפשיץ, "עטלף אינו חיה מוגנת. הוא נחשב למזיק. מותר לפנות אותם, אבל גם בפינוי אסור לפגוע בהם, ובטח שלא בצורה כזאת ברוטלית". היא הוסיפה כי "יש עדיין עטלפים על המבנה, ולכן ביקשנו צו מניעה מבית המשפט על המשך העבודות. כמו כל יצור קטן, גם העטלפים רוצים בית". עם זאת, ליפשיץ הבהירה כי "בית המשפט אמנם נתן ליזמים צו הפסקת עבודה, אבל לא נתן לנו אישור להיכנס לשם".

"יש בבית המחסה עטלפים תשושים או בטיפול רפואי קל יחסית, שמטופלים באנטיביוטיקה", סיפרה. "אני מקווה שנחזיר אותם ללהקת העטלפים שלהם. יש עוד כמאה עטלפים בבית החולים לחיות בר ברמת גן, שסייעו לנו יחד עם עובדי הגן הזואולוגי באוניברסיטה, שפתחו באמצע הלילה מיון חירום והזעיקו את עובדיהם. ניסע לשם ויחד עם ווטרינרים ונחליט מי מהעטלפים יכול לחזור לטבע או לחיות בצורה סבירה ומעלה. אנחנו לא מאמינים בהרדמות, וזו פעם ראשונה שהגענו למצב שבו נצטרך לנקוט בזה".

היזם: "במהלך העבודה קרס חלק מהמבנה"

היזם צפריר בכנר מסר בתגובה כי "עבודות ההריסה בוצעו על פי היתר ובתיאום עם העמותה. תואמו הנחיות הריסה וניתנו הנחיות למפעילי הציוד כבד בשטח". לדבריו, "לבקשת העמותה ובתיאום עם הקבלן המבצע בשטח, נהרס בהתחלה חלק פינתי של המבנה, וזאת על מנת לאפשר לעטלפים לעוף (בגלל כניסת האור). לאור העובדה שמדובר במבנה מאוד ישן שבנייתו לא הושלמה, במהלך העבודה קרס חלק מהמבנה".
עוד נמסר כי "הקבלן בשטח מספק לעמותה את כל הציוד הנדרש ומשתף פעולה עם חברי העמותה.

החל מאתמול התבקשו חברי העמותה שלא להיכנס למבנה, שכן קיימת סכנת חיים. את המשטרה הזמינו תושבי השכונה הסובלים שנים מהמפגע התברואתי, שכן המבנה הנטוש נמצא בלב שכונת מגורים במרכז העיר חדרה, ובשנים האחרונות סבלו מחולדות, נחשים וסכנות תברואתיות רבות ונוספות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully