וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר "חוק המחבלים": "הם צריכים למות בכלא, וכך יהיה"

4.11.2014 / 0:10

המליאה אישרה את החוק שיזמו חברי הכנסת שקד וצור, שמאפשר לקבוע בגזר דין של רוצח כי מדובר ברצח ב"נסיבות מיוחדות", מה שיקשה על קציבת העונש. ח"כ דב חנין: "נועד לסנדל הליך מדיני"

ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה שניה ושלישית את "חוק המחבלים", אותו יזמו חברי הכנסת איילת שקד (הבית היהודי) ודוד צור (התנועה). 35 תמכו בהצעה ו-15 התנגדו.

על פי הצעת החוק, לשופטים בבתי המשפט תינתן האפשרות לקבוע במהלך מתן גזר דין של רוצח, כי הרצח בוצע בנסיבות מחמירות. ועדת השחרורים המיוחדת לא תוכל אז לדון בקציבת עונשם של אלה במשך 15 שנים לפחות. גם לאחר תקופה זו, העונש לא יקוצר לפחות מ-40 שנים. החוק אמנם משאיר את סמכות החנינה בידי הנשיא, אך מוציא מידי הממשלה את האפשרות לשחרר אסירים במסגרת מגעים מדיניים.

לדברי ח"כ שקד, "זה הזמן להוכיח לאזרחי המדינה שביטחונם האישי וחייהם חשובים לא פחות משום ערך אחר. מהיום יוכלו שופטי בית המשפט לקבוע כי מי שביצע מעשה רצח חמור, בין אם היה זה רצח על רקע פלילי ובין אם היה זה רצח על רקע לאומני, 'יזכה' לבלות את שארית חייו מאחורי סורג ובריח. מהיום האחריות האמתית מוטלת על כתפי שופטי בתי המשפט; בידיהם ניתנה היכולת לעשות משפט צדק ולהעלות את תחושת הביטחון של אזרחי המדינה".

עוד ידיעות פוליטיות-מדיניות בוואלה! חדשות
דיסקין הכריז: "התלבטתי, אבל לא אכנס לפוליטיקה"
מדוע נאסר על נתניהו להיכנס למשרד החוץ בוושינגטון?
ריבלין: "הרפורמות הכלכליות לא מספיק אמיצות"

השר נפתלי בנט התייחס לאישור החוק ואמר כי "'חוק המחבלים' מחזיר לשפיות ולמוסריות את המדיניות הישראלית בכל הנוגע לשחרור מחבלים, לאחר שנים של אובדן דרך מוסרית. מחבלים צריכים למות בכלא וכעת כך יהיה". הוא ביקר את הפלסטינים ואמר כי "העברת החוק גם מעבירה מסר לחברה שמהללת רוצחים וקוראת על שמם כיכרות". עוד הוסיף: "מדיניות 'הרצחת וגם שוחררת' שהייתה נהוגה עד כה הסתיימה, ומי שיפגע באזרחי מדינת ישראל יבלה את שארית חייו מאחורי סורג ובריח".

ח"כ צור ברך במליאה על האישור, וחרף קריאות הח"כים מהאופוזיציה הסביר כי "החוק בא לעשות צדק", גם עבור משפחות הקורבנות. "כשמשפחת אושרקנו נשחטה (שישה בני משפחה שנרצחו על ידי דמיאן קרליק בראשון לציון ב-2009) או כשמשפחת פוגל נרצחה (חמישה בני משפחה שנרצחו על ידי שני פלסטינים שחדרו לאיתמר ב-2011) - זה לא קשור לתהליך מדיני. החוק פונה קדימה ולכן הוא לא כובל את הממשלה לגבי האסירים הביטחוניים שנמצאים כעת בכלא".

הוראות המעבר של החוק אומרות כי הן יחולו גם על מי שטרם נגזר דינו, כלומר על כל משפט שעדיין לא ניתן בו גזר דין. בהקשר זה אמרה ח"כ שקד כי יש להאשים את רוצחה של שלי דדון במגדל העמק השנה ברצח בנסיבות מחמירות. אביה של דדון, יעקב אמר: "הצעת החוק תעזור להכיר במקרי רצח מסוימים כחריגים בחומרתם, על מנת שרוצחים כמו רוצחה של ביתי שלי ז"ל לא יוכלו להשתחרר מהכלא".

"החוק הזה הוא עוד אחד בסדרה של חוקי הסינדול"

"אתם רוצים להגיע לאיזשהו הסדר או רק לריב כל הזמן עם כולם?"

מנגד התייצב ח"כ דב חנין (חד"ש) שטען כי החוק הזה מהווה מכשול בפני הסדר מדיני עתידי עם הפלסטינים. "עניינו של החוק הזה איננו אסירים פליליים או אסירים בכלל. החוק הזה הוא עוד אחד בסדרה של חוקי הסינדול. חוקים שמנסים בדרכים שונות ומגוונת לבלום התקדמות להסדר מדיני, האוסרים ויתור על שטחים, המשריינים את מעמד כיבוש ירושלים המזרחית, חוקים המחייבים משאל עם. המהלך הזה נועד לסנדל את ההליכים המדיניים גם בדבר האחרון שעדיין לא סונדל. החוק מוציא מידי הממשלה את הסמכות לקבל החלטה לשחרר במסגרת של הסכם מדיני את האסירים. זה דבר יוצא דופן - הקואליציה מביעה אי אמון בממשלה, הממשלה תומכת בחוק שקושר את ידיה". הוא פנה לממשלה ואמר: "אתם רוצים להגיע לאיזשהו הסדר או רק לריב כל הזמן עם כולם?".

לדברי ח"כ חנין, "זוהי הצעת חוק מסוכנת שמשדרת גם לציבור בישראל וגם לפלסטינים ולעולם שאין פרטנר בישראל שמוכן לעשות את מה שצריך כדי להגיע להסכם שלום היסטורי עם הפלסטינים ושחרור אסירים הוא צעד ראשון בדרך להסדר כזה. אנחנו לומדים מאישור החוק הזה שממשלת נתניהו לא מעוניינת בשום הסדר".

(עדכון ראשון: 22:28)

לפניות לכתב – omri_n@walla.net.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
  • עוד באותו נושא:
  • חוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully