וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר קובע: מעמד נמוך בהכרח יגרום לבריאות לקויה

מדענים בארצות הברית ערכו מחקר על קופים, בסופו קבעו כי מעמד חברתי מהווה גורם המשפיע באופן ישיר על הבריאות. ההסבר המתבקש של חוסר יכולת כלכלית לממן טיפול - נשלל

להימצא בתחתית הסולם החברתי יגרום באופן כמעט ודאי למצב בריאותי ירוד - כך מצא מחקר חדש, במרכזו הטענה כי אנשים עניים יחלו וימותו מהר יותר מאשר אנשים עשירים, וזאת ללא קשר לנתונים של חוסר גישה של בני מעמד נמוך לשירותי בריאות.

אך המידע על הקשר בין המעמד החברתי לבין המצב הבריאותי טומן בחובה גם פרדוקס לגברים: לבעלי סטטוס חברתי גבוה יש בדרך כלל רמת טסטוסטרון גבוהה, מה שעלול דווקא לגרום לעלייה בסיכון לחלות. אז מה בכל זאת הביא את החוקרים להאמין כי ישנה התאמה בין סטטוס חברתי גבוה לבריאות? מחקר שנוסה על בבונים ושפך אור על הנתונים.

מדענים בחנו נתונים שנאספו במשך 27 שנים אודות בבונים פראיים החיים בקניה, כשהם התמקדו בעיקר במעמדם של הקופים בתוך קבוצה וכן בקופים חולים או פצועים. הם מצאו כי קיימים הבדלים משמעותיים בסיכוי להחלים ממחלות או פציעה בין קופים ממעמד חברתי הנחשב לגבוה, מאשר לאלה הנמצאים בתחתית הסולם. מסקנתם הסופית הייתה כי מעמד גבוה אכן מנבא טוב יותר סיכוי לריפוי, יותר מאשר כל קריטריון אחר (למשל, גיל).

לגבי כמות הטסטוסטרון הגבוהה שנמצאת אצל קופים ממעמד חברתי גבוה קבעו החוקרים כי מדובר ב"לחץ טוב", מהסוג שמגיע מפעילות גופנית או קיום יחסי מין. עם זאת, המחקר מצא כי רמות גבוהות של תמיכה חברתית – במיוחד מגע פיזי כמו חיבוק עיסוי – עשוי למתן את השפעות הלחץ עבור בני אדם מכל מעמד חברתי ובכך להגביר סיכוי להבריא ממחלות.

לקריאה נוספת:
ב' זה בבון: מחקר חדש קובע – קופים יודעים לקרוא
בטן ריקה: 10% מהמשפחות בארץ חוות מחסור במזון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully