וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: העבודה בוחרת מנהיג - פרץ או יחימוביץ'?

פנחס וולף

21.9.2011 / 10:30

קלפיות הבחירות לראשות העבודה נפתחו הבוקר להצבעה בסיבוב השני, שמונה חודשים לאחר שהיה נראה שמפלגת העבודה הולכת ונמחקת מהמפה הפוליטית. מחר נדע מי יעמוד בראש המפלגה

הקלפיות לבחירות יו"ר מפלגת העבודה ומועמדה לראשות הממשלה נפתחו בשעה זו (רביעי) ברחבי הארץ. הקלפיות יהיו פתוחות במשך 12 שעות, עד השעה 22:00. החל משעה 22:00, יזרמו תוצאות ביניים לא סופיות למטה מפלגת העבודה בבית ברל. המועמדת שלי יחימוביץ' הגיעה לבחור בקלפי ברחוב זמנהוף בתל אביב והמועמד עמיר פרץ הגיע לבחור בקלפי בשדרות.

"המלחמה היא על כל הקופה, יהיה יותר אקשן בקלפיות ובמטות המועמדים ממה שהיה בסיבוב הראשון", כך העריכו אמש גורמים במפלגת העבודה בשיחה עם וואלה! חדשות, ערב לפני הסיבוב השני והמכריע של הפריימריז במפלגה. 66,310 מתפקדי מפלגת העבודה יוכלו להכריע היום מי יהיה המנהיג הבא של המפלגה – שלי יחימוביץ' או עמיר פרץ.

פריימריז בעבודה - סיקור מיוחד:
יחימוביץ' ופרץ במאמץ אחרון
פרץ: ”עובדי ההסתדרות קיבלו הוראה לתמוך ביחימוביץ’”
דעה: כל הסיבות להצביע היום לשלי
דליה רבין תומכת בפרץ: ”מייצג את מורשתו של אבא”
פרץ תקף את יחימוביץ’: ”מי שמצביע שלי יקבל ביבי”

הפריימריז בעבודה: סיבוב שני בין יחימוביץ' לפרץ. שי מכלוף, קובי אליהו
מטה שלי יחימוביץ' טען הבוקר כי משקיפים מטעם מטה פרץ לא הגיעו בשעה 10:00 לקלפיות בקיבוצים או ערים גדולות בהן יש ליחימוביץ' יתרון. יחימוביץ'/קובי אליהו, שי מכלוף

"פעם הם היו באותו צד של המתרס, היום הם הפכו ליריבים מרים שלא מהססים לתקוף ולעקוץ זה את זה", אמרו במפלגה. מתפקדי העבודה יוכלו לבחור באחת מ-171 קלפיות שיעמדו לרשותם ברחבי הארץ. עם סגירת הקלפיות, מוסדות המפלגה יתחילו להעביר באופן רשמי את תוצאות הקלפיות, לאחר ספירת הקולות.

מטה שלי יחימוביץ' טען הבוקר כי משקיפים מטעם מטה פרץ לא הגיעו בשעה 10:00 לקלפיות בקיבוצים או ערים גדולות בהן יש ליחימוביץ' יתרון. לטענת מטה יחימוביץ', המטה המתחרה נקט במהלך זה כדי לעכב את פתיחת הקלפיות, ועקב כך חלקן נפתחו חצי שעה מאוחר יותר. בעקבות זאת, דרש מטה יחימוביץ' מוועדת הבחירות של המפלגה לפתוח את הקלפיות בכל זאת, והוועדה הורתה לפתוח אותן עם בלי או משקיפים.

בקלפי זמנהוף בתל אביב נרשם ויכוח בין פעילי שלי יחימוביץ' לבין אחת המצביעות, שלטענתה גם היא הצביעה ליחימוביץ', אולם התרעמה על כך שהם קבעו שניצחון של יחימוביץ' הוא ניצחון של מחאת האוהלים. המצביעה אמרה לפעילים "אתם עושים נזק למחאה ולמגזרים שלא תומכים בשלי כאשר אתם מקטלגים את הדבר הזה". מצביע נוסף בחר דווקא לתקוף את עמיר פרץ ואמר כי "פרץ ואולמרט לא ידעו לנהל את המדינה. עכשיו יש שניים שמתחרים, ולכן אני בוחר בשלי".

ההערכה במפלגה היא שרק כמחצית מבעלי זכות ההצבעה יגיעו להצביע, לעומת 66% שמימשו את זכותם בסיבוב הראשון. בחצות התמונה תתחיל להתבהר - אם הפער בין השניים יהיה גדול, כנראה שפחות או יותר באותה שעה נדע מי המנצח ויגיעו הצהרות מטעם המנצח והמפסיד. קרב צמוד יגרור למריטת עצבי המתמודדים ויביא להכרזה על המנצח רק בסביבות השעה 8:00 בבוקר מחר.

עמיר פרץ במסיבת עיתונאים של מפלגת העבודה, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
קיבל את תמיכתה של דליה רבין. פרץ/נמרוד סונדרס

הפריימריז, שנערכים בימים מדיניים עמוסים לעייפה, מעניינים לא רק את בוחרי העבודה. גם הליכוד וקדימה בוחשות בקדרה. לליכוד יש אינטרס שיחימוביץ' תיבחר - היא מרימה את הדגל החברתי ופחות מבליטה את המדיני, והיא לוקחת קולות בעיקר מקדימה, ולפי חלק מהסקרים היא אף משווה את כוחן של העבודה וקדימה. בקדימה מעדיפים לראות את פרץ עומד בראש. הסיבה פשוטה: אולי הוא ייקח מנדט-שניים מהליכוד בעיירות הפיתוח.

מתום הסיבוב הראשון החלו חילופי האשמות ודברים קשים בין פרץ ליחימוביץ' ובין המטות של השניים. כבר ביום שלישי בבוקר, מספר שעות לאחר פרסום תוצאות הבחירות, פרץ האשים את יחימוביץ' בראיון לגלי צה"ל בכך שלטענתו "הצביעה עבור ממשלת נתניהו, ועשתה דילים, בדמות של חוקים". יחימוביץ' מצידה הבהירה כי היא תנצח.

בהמשך, הזירה עברה למאבק על לב המפסידים בסיבוב הראשון – יצחק הרצוג ועמרם מצנע. רק מספר ימים קודם לכן כולם היו יריבים מרים. כעת, כדי לזכות בתמיכה, הרעיפו שני המתמודדים שבחים על השניים, כל אחד בתורו. הרצוג ומצנע מצדם לא עשו חיים קלים למנצחים. הם המתינו עד שבת כדי להכריז על החלטתם: מצנע הולך עם פרץ, בוז'י יושב על הגדר. ההחלטות שלהם לא שינו את מצב הכוחות בין המעפילים לסיבוב שני, ושני המטות החלו באסטרטגיה חדשה: מרוץ אחרי תומכים בכירים ומוכרים.

השמות לא איחרו להגיע: חבר הכנסת אבישי ברוורמן הודיע כי הוא תומך ביחימוביץ', ולעומתו השר לשעבר משה שחל בחר בפרץ. נדיה חילו ואברהם (אברום) בורג - תומכים בפרץ, אורה נמיר בצד של יחימוביץ'. דליה רבין אמרה כי פרץ "מייצג את מורשתו של אבי", ואילו עופר עיני קרא לאנשיו לתמוך ביחימוביץ'. גם ראשי עיריות תל אביב ורעננה, רון חולדאי ונחום חופרי, הודיעו על תמיכתם ביחימוביץ'. במקביל, הוגשו תביעות הדדיות לרשות השופטת במפלגת העבודה, חודדו המסרים והוחרפו ההתבטאויות זה נגד זה, אם כי הקמפיין הנגטיבי היה בעיקר נחלתו של פרץ.

מזכ"ל המפלגה, חיליק בר, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי לאחר סגירת הקלפיות "יסתיים למעשה הליך חשוב ומפרך שנמשך למעלה משמונה חודשים בהם המפלגה צעדה לגיבוש ערכים, שיקום ובחירת מנהיג חדש למפלגה", והוסיף כי "חשוב, ואף קריטי, כי הליך זה יסתיים באחדות של כלל המפלגה סביב המנצח או המנצחת וכי יחד ניצור חזית אחידה ומשותפת אל מול קדימה והליכוד במאבק על לבו של השמאל-מרכז החברתי-מדיני בישראל והגשמת הערכים שאנו מייצגים במסגרת מחנה חשוב זה".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

(עדכון ראשון: 01:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully