וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת הסכם להכשרת המאחז רמת גלעד: "בלי עימותים"

יהושע בריינר

19.12.2011 / 15:40

המשא ומתן בין משרד הביטחון למתנחלים על "העתקת" קרוואנים לקרקע שאינה פלסטינית-פרטית, נמצא בשלבי סיום. בשלום עכשיו תוקפים: "מדובר בהסכם כניעה לנערי הגבעות"

"בימים הקרובים נגבש את הסכם רמת גלעד וכבר עכשיו ברור שלא יהיו עימותים על פינוי המבנים", כך אומר היום (שני) גורם בכיר בהתיישבות על המשא ומתן המתקדם בין משרד הביטחון לבין המתנחלים על "הכשרת" המאחז בשומרון. המדינה התחייבה בתחילה בפני בג"ץ כי "תסיר", כהגדרתה, עד לסוף 2011, שבעה קרוואנים שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית. בהודעה אחרת התחייבה המדינה כי תעדכן על ההתקדמות בנושא עד לחמישה בינואר 2012.

השר בני בגין, שמשמש כמתווך בנושא מטעם משרד הביטחון, צפוי להגיע להסדר סופי עם המתנחלים לפיו חמישה קרוואנים "יועתקו" אל שטח הנרכש על ידי משה זר, המכונה "גואל אדמות השומרון", ושעליו אין כל מחלוקת. כך יישאר השטח הבעייתי ללא קרוואנים. במקביל, יקדם משרד הביטחון את התב"ע של היישוב קרני שומרון, כך שרמת גלעד תהווה שכונה חדשה. באופן זה, מקיימת המדינה את התחייבותה לבג"ץ ומונעת פינוי אלים והריסה של המבנים. על פי הערכות, הפרטים הסופיים יסוכמו עד ליום חמישי הקרוב.

הפינוי וההסדר הסופי - לא יהיה מתוקשר

בתוך כך, פרטים נוספים עולים אודות העימותים האלימים בין פעילי הימין לכוחות צה"ל בשבוע שעבר. שאלת המחלוקת העיקרית שסביבה פרצו העימותים הייתה אילו קרוואנים יועתקו מתוך השבעה הנתונים במחלוקת במאחז רמת גלעד. שר הביטחון אהוד ברק דרש כי יהיו הם מבנים שונים מאלו שסוכמו מול בני בגין, ובמשרדו דרשו לקבל תשובה בתוך שעה. המתנחלים, שהחלו לראות כוחות פינוי באיזור, חששו כי משרד הביטחון יבצע מחטף ויהרוס את המאחז, מה שהוביל לסערה ולעימותים הקשים שפרצו ובהם יידוי הלבנה על מפקד חטיבת אפרים וסגנו והפריצה לבסיס ליד קדומים. כעת, אומרים גורמים המעורבים במשא ומתן, כי ההגעה להסדר בימים הקרובים תמנע עימותים על פינוי רמת גלעד, אולם נראה כי הדברים בפועל, כולל הזזת הקרוואנים ואף הסיכום הסופי של ההסדר, ייעשו באופן לא מתוקשר.

"על כל עתירה ששלום עכשיו מגישים, הם יפסידו"

המתנחלים מצדם, רואים את ההסדר המתגבש כניצחון גדול. "בסופו של דבר החלטת בג"ץ תקוים ואני רואה את כל העניין כניצחון גדול להתיישבות בכלל וחיזוק של רמת גלעד בפרט", אומר גורם בכיר בהתיישבות, "הגענו להישג התיישבותי גדול ועל 'שלום עכשיו' להבין שעל כל עתירה שהם מגישים בסופו של דבר הם יפסידו". מזכ"ל "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר אמר בתגובה לדברים כי "הסדר רמת גלעד הוא הסכם כניעה לנערי הגבעות. המדינה מתנערת ממחויבותה לפנות את המאחז ומסתפקת בהזזה סמלית של קרוואנים ממקום לא חוקי אחד למקום לא חוקי שני. שלום עכשיו תמשיך לעמוד מול הבנייה הבלתי חוקית בשטחים ולעמת את הממשלה עם החוק".


עוד על הכשרת המאחזים הלא חוקיים:
נתניהו הנחה "להפיל" את חוקי "הכשרת המאחזים"
שמחה במאחזים: "הבינו שאי אפשר לגרש מאות אנשים"
הצעה: לאסור פינוי מאחז שקיבל סיוע מהמדינה

לפניות לכתב:
joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully