וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי מפגינים נוהרים לכיכר תחריר

ניר יהב

25.11.2011 / 11:56

המפגינים מתאספים בכיכר שבקהיר להפגנת "ההזדמנות האחרונה", בדרישה להעביר את השלטון במדינה לידיים אזרחיות. בהפגנות בכיכר עד כה נהרגו כ-40 בני אדם , אך בינתיים נשמר השקט במקום

«iframe width="448" height="447" style="margin-top:8px" align="middle" src="https://news.walla.co.il/?w=//1879084/@liveFrame&channel_name=wallanews2011live&server=rtmp://waflalive.walla.co.il/" frameborder="0" scrolling=no allowfullscreen»«/iframe»

עשרות אלפי בני אדם הגיעו בצהריים (שישי) לכיכר תחריר לקראת הפגנת "ההזדמנות האחרונה" שצפויה להיערך בשעות הקרובות. הכיכר מלאה בשלטי מפגינים הקוראים להתפטרות המועצה הצבאית העליונה, השולטת במצרים מאז הדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק. המפגינים, שחלקם נמצא בכיכר מאז שעות הבוקר, הבהירו כי יישארו במקום עד שכל דרישותיהם ייענו. המשתתפים נושאים דגלי מצרים וקוראים להעביר את השלטון לידיים אזרחיות באופן מיידי.

המפגינים, רבים מהם מצויידים בתופים, צעקו "להפיל, להפיל את שלטון הצבא. אנחנו, העם, הקו האדום", ו"העם דורש מועצה נשיאותית אזרחית". למרות שביממה האחרונה נשמר באופן יחסי השקט באזור כיכר תחריר, המארגנים מצפים למאות אלפי בני אדם שישתתפו בהפגנה. בתי החולים המאולתרים שהוקמו בכיכר ערוכים בכוחות מתוגברים לקראת אפשרות שיפרצו עימותים עם נפגעים, כפי שיארע בשבוע האחרון. כמו כן נפרשו אמבולנסים פרושים סביב הכיכר.

במקביל, המועצה הצבאית העליונה של מצרים הכריזה בצהריים באופן רשמי על מינויו של ד"ר כמאל גנזורי לתפקיד ראש הממשלה החדש. עוד נמסר כי לגנזורי הוענקו "סמכויות מלאות". לפי הדיווחים בטלוויזיה המצרית, גנזורי הוכרז כ"ראש ממשלת ההצלה הלאומית". גנזורי עצמו אישר בשיחת טלפון עם סוכנות הידיעות "רויטרס" את דבר מינויו והוסיף כי "בהמשך יינתן פירוט" בנוגע לשאר המינויים בממשלה החדשה.

מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
השקט בכיכר לא נוטה להישמר לזמן רב/רויטרס

הבוקר דיווח העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" כי המועצה הצבאית העליונה התכוונה דווקא למנות לתפקיד ראש הממשלה את ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר מוחמד אל-בראדעי או את מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא. על פי הדיווח, הנסמך על מקורות בכירים, אל-בראדעי הבהיר כי הוא מוכן לקבל את התפקיד רק אם יוענקו לו סמכויות מלאות בהרכבת הממשלה, וכן בניהול הכלכלה והביטחון באופן שלמועצה העליונה תהיינה פחות סמכויות. על פי הדיווח, תנועת 'האחים המוסלמים' התנגדה למינוי אל-בראדעי.

עוד דווח כי עמרו מוסא הסכים להתמנות לראש הממשלה אולם גם הוא דרש סמכויות נרחבות. "מוסא אמר לאחד מחברי המועצה הצבאית העליונה 'אין שום תוחלת לממשלה מבלי לתת לה סמכויות לממש את כל מטרות המהפכה'", נמסר. בסופו של דבר הוחלט למנות את גנזורי לתפקיד כמועמד של פשרה בין כל הפלגים הפוליטים במדינה. הודעה רשמית בדבר מינויו צפויה להתפרסם בהמשך היום.

בתוך כך, האיחוד האירופי גינה היום את "השימוש המופרז בכוח" של כוחות הביטחון המצרים בטיפולם במהומות האלימות המשתוללות בבירת המדינה בימים האחרונים. דוברת האיחוד לענייני חוץ, מאיה קוצ'יאניץ', אמרה עוד כי האיחוד קורא להעברה מהירה של השלטון מידי המועצה הצבאית העליונה לידיים אזרחיות. "אנו מאוד מודאגים מהמצב המחמיר במצרים", הוסיפה קוצ'יאניץ'.

עוד בנושא
מצרים נערכת לעוד "הפגנת מיליון" בכיכר תחריר
תחריר מתרוקנת, אך קומץ מפגינים נשבע להישאר
מצרים: תוקם ממשלת חירום, בחירות לנשיאות עד יולי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully