יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הורה בצהריים (ראשון) לוועד עובדי הרכבת לפתוח באופן מידי את הקו בין תל אביב לראשון לציון, בהתאם להוראת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב שניתנה אתמול בלילה. הוועד העביר את ההודעה לעובדים.
"בכוונתי להוביל את מאבק עובדי הרכבת באופן אישי", מסר עיני. "מדובר במאבק עקרוני נגד הפרטת העבודה. המדינה רוצה להוציא את עבודות התחזוקה מחוץ לרכבת ללא שום סיבה מהותית, זולת הפגיעה בעבודה המאורגנת, תוך הכנסת עובדי קבלן".
עיני הוסיף כי האתגרים הניצבים בפני יחסי העבודה ברכבת הם מורכבים. "יש לזכור שלעובדים יש הסכם שכר פתוח שבקרוב צריך לדון גם בעניין הזה. אני מתכוון להיכנס לעובדי הקורה שנוכל להביא תוצאה טובה לעובדי הרכבת ולציבור כולו". על פי הודעת ההסתדרות, עובדי הרכבת ניסו לפתוח את הקו לאחר הודעתו של עיני, אולם נאמר להם של פי הנחיית המנכ"ל הקו לא ייפתח היום.
עוד על השיבושים ברכבת:
מבוכה בחנוכת הקו מראשל"צ: העובדים שיבשו הפתיחה
עיצומים ברכבת: "לא ייפתח הקו מראשון לציון לתל אביב"
בית הדין לעבודה: "השביתה ברכבת אינה חוקית"
עיצומים ברכבת: נוסעים ירדו אל הפסים והשליכו אבנים
הבוקר, כאמור, שיבשו העובדים את טקס חנוכת הקו החדש. העובדים עמדו על המסילה בתחנת "ההגנה" בתל אביב ומנעו מהרכבת להמשיך בנסיעה לכיוון התחנה החדשה, תחנת משה דיין. בשל שיבושי העובדים חל עיכוב בטקס החנוכה, שאליו הגיעו שר התחבורה ישראל כץ וראשי הערים באזור.
"יינקטו צעדים מרחיקי לכת נגד האחראים למה שאירע היום", אמר השר כץ. "מדובר בפעולה של קומץ בוועד העובדים שאינו מעוניין בזכויות לעובדים, אלא בשליטה ברכבת ולכך לא אתן יד".
המשנה למנכ"ל רכבת ישראל, ירון רביד, התייחס גם הוא לאירוע ואמר בראיון לגלי צה"ל כי "מה שקורה כאן זה קרב על מי מנהל את החברה. ועד העובדים לא מבין שהוא מפר צו ופוגע בעובדים".
"אנו נאלץ לפנות לרשויות החוק בתקווה שהעובדים יכבדו את החלטת בית הדין. להבנתנו, הרכבת שייכת לתושבי ישראל, כנראה שזו לא הבנת הוועד שחושב שהיא שלו". רביד הוסיף כי הקווים האחרים של הרכבת פועלים כסדרם. עם זאת, נוסעים דיוחו כי מספר הקרונות בקו בין חדרה לתחנות תל-אביב צומצם, וכי נוסעים רבים הועלו לרכבת בצפיפות.