רוסיה הציגה אתמול (שלישי) לציבור באופן רשמי את מטוס הקרב החדש מתוצרתה - סוחוי T-50. בכירי מערכת הביטחון הגיעו לטקס חגיגי ביריד האווירי MAKS בשדה התעופה ז'וקובסקי, הסמוך למוסקבה, וצפו במטוס, הנחשב לבעל יכולות חמקניות, ממריא בשאגה לשמיים הבהירים. הנאומים שנישאו בטקס בשבחו של המטוס היוו קריצה ברורה לארצות הברית, ולכשלים הטכניים שהתגלו במטוסים האחרונים מתוצרתה.
עוד בנושא:
גם סין עורכת טיסות ניסוי במטוס "חמקן"
גם אירן נכנסה למרוץ לפיתוח מטוס חדש
ישראל מעדיפה לרכוש מטוסים זולים יותר
ה- T-50 הוא מטוס חד-מושבי, שאב הטיפוס שלו נחשף לראשונה לפני שנה וחצי. בעתיד תהיה לו גם גרסה המסוגלת לנחות על נושאות מטוסים. זהו למעשה המטוס החדש הראשון שרוסיה מפתחת מאז התפרקותה של ברית המועצות, והוא נועד להחליף בטייסותיה את מטוסי המיג 29 והסוחוי 27 המזדקנים.
מפתחי המטוס קיבלו "השראה" ממתחריהם בארה"ב
המטוס נחשב לתשובה הרוסית למטוס ה-F-22 מתוצרת ארצות הברית, אך זול ממנו בהרבה. מחירו של המטוס הרוסי נאמד בכ-70 מיליון דולרים ליחידה, לעומת מחיר כפול מזה למתחרהו האמריקאי. הוא פותח בשיתוף חברות הודיות, ולא ניתן שלא להבחין בדמיון הרב למקבילו האמריקאי, ול"השראה" שקיבלו מעצביו ממנו. המטוס האמריקאי קורקע פעמים רבות בשל התרסקויות ותקלות טכניות שהתגלו במערכותיו, וכעת חיל האוויר והצי האמריקאים משליכים את יהבם על מטוס ה- F-35; הוא קטן וזול יותר, ונועד אף הוא בעיקר לייצוא, עבור עשרות מדינות ששותפו בפיתוחו. הוא נמכר גם לישראל, וצפוי להשתלב בטייסות חיל האוויר בעוד ארבע שנים.
הודו הביעה רצון לרכוש לפחות 200 יחידות מהמטוס הרוסי החדש, שאמור להיות מבצעי כבר ב-2016 - יעד מרשים יחסית עבור מטוס שהמריא לראשונה רק ב-2010, גם אם עיצובו "הושאל" ממטוסים אחרים ומתבסס על הטכנולוגיה שלהם. רוסיה הודיעה כי תרכוש בעצמה רק 150 יחידות מהמטוס, וכי היא מייעדת אותו בעיקר לייצוא למדינות שמעוניינות להצטייד במטוס שאינו רק זול - אלא גם מתקדם, המכונה מטוס "דור חמישי".
מומחי תעופה אינם יודעים לאמת את טענות הרוסים לגבי יכולותיו החמקניות של המטוס. גם סין "חשפה" לאחרונה חמקן חדש, המכונה J-20. באופן נדיר ושאינו אופייני לתעשיית הנשק הסינית, הצליחו "להתנגב" למערב צילומים המתעדים את המטוס החדש מתוצרתה, ונראה כי גם החמקן המסתורי שואל מאפייני עיצוב מהמערב.
לצד נושאת המטוסים החדשה-ישנה שסין משפצת, אותה השיקה בשבוע שעבר, נראה כי לתעשיית הנשק היקרה והמסורבלת של ארצות הברית יש מתחרים משמעותיים במזרח. מתחרים אלה, שמסרבים להאמין לחלוטין לתפישה הרווחת לפיה עתיד התעופה הוא במטוסים בלתי-מאוישים, יכולים למצוא לקוחות רבים שעדיין מעוניינים בייצור המוני, זול - ואמין.
(עדכון ראשון: 21:38)