וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נורבגיה: הרוצח טוען שפעל לבד, תכנן במשך שנים

"אכזריים אך הכרחיים" כינה את מעשיו אנדרס ברינג בריוויק, שטבח בקרוב ל-100 בני אדם. בחומרים שפירסם ברשת מתועדות ההכנות הדקדקניות. במשטרה עדיין לא משוכנעים שלא היו לו שותפים

אנדרס ברינג בריוויק, החשוד בביצוע מתקפת הטרור בנורבגיה ביום שישי, בבירה באוסלו ובאי יוטויה, פרסם טרם המתקפה מסמכים ברשת האינטרנט מהם עולה כי הוא תכנן את מעשיו כבר מסתיו 2009. המניפסט שפרסם בריוויק כולל 1,500 עמודים ומצגת תמונות (צפו בה ביוטיוב, בריוויק נראה החל מדקה 12:01), אשר כולם מכילים תכנים גזעניים, תחת הכותרת "הכרזת העצמאות של אירופה 2083". בין היתר, קורא בריוויק לפתוח במלחמת אזרחים באירופה ולגרש ממנה את המוסלמים, ובסרטון הוא נראה מתאמן בנשק. כמו כן, כוללים המסמכים מעקב שוטף אחר ההכנות המדוקדקות למתקפת הטרור.

הבוקר (ראשון) מתברר כי בחקירתו טען בריוויק כי הוא פעל לבד ולא היו לו שותפים, כך הודיעה המשטרה הנורבגית. "הוא הודה בעובדות בשני האירועים, אך לא הודה באשמה פלילית", סיפר מפקד המשטרה הנורבגית, אך הסתייג ואמר כי "הוא אומר שהוא היה לבד, אבל המשטרה חייבת לוודא כל דבר שהוא אומר. חלק מהעדויות מהאי עוררו תהיות בשאלה אם היה יורה אחד או יותר". לפי שעה, למשטרה אין חשודים נוספים במעורבות במעשים.

בריוויק התייחס אמש לראשונה למעשיו ואמר כי הם היו "אכזריים אך הכרחיים". סנגורו של החשוד בהריגתם של 92 בני האדם במתקפה, גייר פילסטאד, אמר כי מרשו "מאמין שפעולותיו היו אכזריות, אך בראשו הן היו הכרחיות". בשימוע שיערך לבריוויק מחר יחליט בית המשפט אם להאריך את מעצרו עד להעמדתו למשפט. סנגורו של החשוד אמר כי במהלך השימוע הוא יהיה מוכן להסביר את מעשיו לבית המשפט.

הטבח בנורבגיה - כותרות נוספות:
החשוד בביצוע הטבח בנורבגיה: חקלאי יליד אוסלו
מתקפת טרור באוסלו: לפחות 91 הרוגים בשני פיגועים
ניצול מהטבח בנורבגיה: "העמדתי פני מת במים"
חשד: אדם נוסף היה מעורב במתקפת הירי בנורבגיה

בריוויק, בן 32, חשוד שהניח ביום שישי מטען חבלה סמוך למשרדי ממשלת נורבגיה בבירה אוסלו, שהתפוצץ והביא למותם של שבעה בני אדם. מיד לאחר מכן הוא מיהר לאי יוטויה, שם טבח למוות בעוד עשרות צעירים שהשתתפו במחנה הקיץ של מפלגת השלטון, הלייבור. מניין ההרוגים הרשמי בהתקפה על האי עומד על 85, אך עוד שישה עדיין נעדרים, והחשש הוא כי המניין הסופי בשני הפיגועים יגיע ל-98 הרוגים.

90 הרוגים בפיגועים משולבים בנורבגיה. רויטרס
85 צעירים נטבחו למוות במחנה הקיץ. זירת האירוע באי יוטויה ביום שישי/רויטרס

על פי הדיווחים בנורבגיה, ברשותו של היורה היו רובה אוטומטי ואקדח, בהם החזיק עם רישיון. כמו כן נודע כי בריוויק, שגדל בשכונת יוקרה באוסלו, הוא בעל חווה חקלאית. נבדק החשד שהוא רכש את החווה על מנת להשיג כמויות גדולות של דשן להכנת מטען החבלה ששימש אותו בפיצוץ מכונית התופת באוסלו. רשת לאספקת ציוד חקלאי בנורבגיה דיווחה היום כי בריוויק רכש באחרונה שש טונות של חומרי דשן.

חברו של בריוויק סיפר לעיתון נורבגי כי הוא החל לפתח דעות ימניות קיצוניות בשנות ה-20 המאוחרות של חייו, וכי הוא הביע דעות נחרצות ולאומניות בדיונים ברשת האינטרנט. עוד סיפר החבר כי בריוויק סירב לקבל את הרעיון שאנשים מרקע תרבותי שונה יכולים לחיות זה לצד זה.

עדכון ראשון: 6:00

עוד באותו נושא:
"נורבגיה נמצאת בהלם, הימין הקיצוני נחשב זניח"
"הרוצח הפך גן עדן לגיהנום": צפו בטבח בנורבגיה
חשד: אדם נוסף היה מעורב במתקפת הירי בנורבגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully