וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מכתבים מאבוטאבד": מאות כתבי בן לאדן עלו לרשת

ארה"ב פרסמה מסמכים של מנהיג אל-קאעדה שנמצאו בביתו בפקיסטן, מהם עולה כי באחרית ימיו היה מתוסכל מאובדן המוניטין של ארגונו - אך לא ויתר על החלום למזימה האדירה ביותר

יותר מכל דבר אחר, בימיו האחרונים, היה מנהיג אל-קאעדה לשעבר, אוסמה בן לאדן, מתוסכל עמוקות מחוסר היכולת שלו לשלוט בארגון הטרור שבראשו עמד. זו עיקר התמונה המצטיירת ממסמכים שכתב, ונתפסו בבית שבו חוסל בפקיסטן לפני מעט יותר משנה. ארצות הברית פרסמה היום (חמישי) ברשת חוברת המאגדת את המסמכים הללו.

המסמך, בן 51 עמודים (קראו את המסמך המלא), פורסם תחת הכותרת "מכתבים מאבוטבאד", על שם העיר בה נמצאת האחוזה בה התגורר בן לאדן בשנותיו האחרונות. המסמך המלא הוא בן 171 עמודים ונכתב בערבית, ושזורים בו פרטים רבים מהיומנים שכתב. עולה מהם כי הוא היא מתוסכל מפעולותיהם של ארגוני טרור שטענו כי הם פועלים בשם אל-קאעדה, ושלטענתו פגעו במוניטין שלו. בין היתר, ביקש בן לאדן להתנער מארגון "אל-שבאב" הפועל בסומליה, וסבר שמנהיגיו מתנהלים בצורה שגויה.

את היומנים אסף וסיכם המכון ללחימה בטרור של האקדמיה הצבאית ווסט פוינט. הם נכתבו בערבית ותורגמו לאנגלית. בין היתר, עולה מהם כי לבן לאדן היו יחסים עכורים עם אירן, וכי הוא ראה במדינה כמי שאינה בעלת ברית, אלא לכל היותר "נושאת ונותנת ביחסים עכורים".

אוסמה בן לאדן צופה בטלוויזיה בביתו בפקיסטן. רויטרס
אוסמה בן לאדן צופה בטלוויזיה בביתו בפקיסטן/רויטרס

את קיומם של המסמכים חשף לראשונה לפני יומיים היועץ למלחמה בטרור בבית הלבן, ג'ון ברנן, שסיפר בין היתר מוקדם יותר השבוע, הוא אמר כי עולה מהם שלפני מותו, שקל מנהיג אל-קאעדה לשנות את שמו של הארגון, שפירושו בערבית "הבסיס".

בסך הכל, על פי המידע שנמסר, נמצאו בבית כ-6,000 מסמכים שהיו פזורים על פני כ-100 מחשבים, כוננים והתקני אחסון ניידים, קבצי טקסט, וידאו ואודיו, ניירות מודפסים וגם כתבי יד. בממשל הגדירו אותם "מאגר המידע הגדול ביותר שנחשף אי פעם בתחום הטרור". רבים מהמסכים האלה כנראה אינם נמצאים בחוברת שפורסמה, ונשמרים בסוד.

רצה להתנקש באובמה, חשש מחיסולים בארגון

לפי המסמכים, בן לאדן הביע חשש כי פעילותיהם של הארגונים המקומיים תפגע בחיי מוסלמים, ותגרום להם לצאת נגד אל-קאעדה. עם זאת, הוא מעולם לא ויתר על הרצון לנקום בארצות הברית, ובייחוד לפגוע בבכירים בוושינגטון. בין היתר, בן לאדן תכנן להפיל את המטוס של הגנרל דיוויד פטראוס, שהיה ראש הכוחות האמריקנים באפגניסטן. מזימתו הגדולה ביותר הייתה להתנקש בחייו של הנשיא ברק אובמה (תוכנית שדבר קיומה פורסם זה מכבר), כדי שסגנו, ג'ו ביידן, יתפוס את מקומו. בן לאדן הגדיר את ביידן כמי ש"אינו מוכן לתפקיד באופן מוחלט", וחשב שבכך הוא "יוכל להוביל את ארצות הברית לאנרכיה".

המסמכים משקפים את עומק הפסימיות של בן לאדן בימיו האחרונים, כשהוא והארגון שלו נרדפים ונמלטים. בין היתר, מביע בהם בן לאדן את אכזבתו מחיסול כמה מהמפקדים הבכירים בארגון, ואת חששו כי מפקדים צעירים וחסרי ניסיון יחליפו אותם, ויביאו לטעויות. בן לאדן אף מודה בהם כי "מוסלמים רבים ברחבי העולם איבדו את אמונם באל-קאעדה".

לקריאה נוספת:
קישור לקריאת המסמך המלא
כך נראה בן לאדן לפני מותו
מזימות הטרור הוסתרו בסרט פורנו
שנה לחיסול, אובמה בקאבול
אל-קאעדה מרוסק, הקרדיט לאובמה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully