וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לא מתרגשת מהכרזות אירן: "לא חידוש גדול"

רויטרס

16.2.2012 / 0:30

במחלקת המדינה בוושינגטון אמרו כי החידושים שהציג נשיא אירן בתכנית הגרעין של ארצו נועדו בעיקר ליחסי ציבור. הבית הלבן: זו הסחת דעת של אירן מהנזקים שנגרמו לה מהסנקציות

בארצות הברית מגיבים בספקנות להכרזתו של נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, שהציג אתמול (רביעי) שורה של התפתחויות והתקדמויות שעשתה ארצו בתוכנית הגרעין שלה. דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, אמרה כי בוושינגטון "לא רואים חידוש גדול" בהכרזות. "זה לא דבר חדש", אמרה. לדבריה, נדמה שמדובר בעיקר בניסיון להשיג כותרות.

למרות שנדמה שגם בבית הלבן מסרבים להתרגש מההכרזות על ההתקדמות בתכנית הגרעין האירנית, ניצלו את ההזדמנות כדי לנגח את טהרן. בשיחה עם כתבים במטוס אייר-פורס 1, אמר ג'יי קרני, דוברו של הנשיא ברק אובמה, כי אירן נוקטת צעדים מתגרים, שנועדו להסיח את הדעת מהנזקים שנגרמו לה, בגין העיצומים שהוטלו עליה. קרני אמר כי ארצות הברית מעולם לא התנגדה לשימוש באנרגיה גרעינית לצרכים אזרחיים, והוא הבהיר כי בוושינגטון מעוניינים שאירן תציית למגבלות שהוטלו עליה ותזנח את שאיפתה להתחמש בנשק גרעיני.

פרשנות: הדברים שאחמדינג'ד לא אמר בטקס החגיגי

אחמדינג'ד הכריז על פריצת דרך בתוכנית הגרעין. רויטרס
נשיא אירן, אחמדינג'ד, בביקור בכור הגרעיני בטהרן, היום/רויטרס

מוקדם יותר, הטלוויזיה האירנית שידרה בשידור חי את ביקורו של הנשיא אחמדינג'ד בכור הגרעיני הניסיוני בבירה טהרן. הוא חנך שם מוטות דלק גרעיני חדשים מייצור עצמי, שמתדלקים לראשונה את הכור. בטקס חגיגי, הוא הציג שלושה חידושים עיקריים שהושגו בתכנית הגרעין של ארצו, בהם השקתם של מוטות הדלק הגרעיניים מתוצרת עצמית ותחילת תהליך להעשרת האורניום לרמה של 20 אחוזים, ופיתוחן של סרכזות (צנטריפוגות) מ"דור רביעי", שיוצרו באירן ועשויות סיבי פחמן. לפי הדיווחים באירן, צנטריפוגות אלו סובלות מ"הרבה פחות בעיות ותקלות" לעומת הקודמות. עם זאת, בטקס לא הוזכר המתקן התת קרקעי בפורדו, החצוב בצלע הר בעומק שבעים מטרים, שנחשב חסין מפני מתקפה אווירית.

אחמדינג'ד: עברנו את החלק הקשה

בשידור נראה אחמדינג'ד מטעין בעצמו את המוטות, מאורניום מועשר ברמה של 20%, לליבת הכור. עובדי הכור שליוו אותו, בהם, בנו של מדען גרעין שחוסל בנובמבר 2010 בטהרן, סקרו בפניו שורה של פיתוחים שונים בתחום הגרעין, לשימוש במדעי הבריאות והחקלאות.

בנאום בטקס הכריז אחמדינג'ד כי אירן הוסיפה לתוכנית הגרעין שלה עוד 3,000 צנטריפוגות חדשות להעשרת אורניום, נוסף על 6,000 קיימות. לדבריו, מדובר בצנטריפוגות חדשות שיכולת הפעולה שלהן היא פי שלושה מהקודמות, ולכן משמעות הדבר היא כמו הוספת עוד 9,000 צנטריפוגות חדשות, וכעת יש 15,000. "עברנו את החלק הקשה בנוגע לייצור הדלק הגרעיני, אמר, "מעכשיו העניין נעשה יותר קל".

הגרעין האירני - כותרות נוספות
פרשנות: הדברים שאחמדינג'ד לא אמר בטקס החגיגי
אירן חנכה פריצת דרך גרעינית: "מעכשיו יהיה קל"
ברק: "אם אירן לא תעצור - נצטרך לשקול פעולה"

(עדכון ראשון: 21:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully