וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מברכים על חזרת גלעד שליט, אך נזהרים בתקוות

ברחבי העולם מברכים על שחרורו של גלעד שליט, אך לא ממהרים להגיד מעבר לכך. דוברו של אובמה אמר כי מוקדם לדעת כיצד העסקה תשפיע על האזור. מזכ"ל האו"ם: מקווה שיבוא קץ לסגר על עזה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו)

בצרפת ניכרה אמש (שלישי) התרגשות משחרור גלעד שליט - שמלבד אזרחותו הישראלית, מחזיק גם באזרחות צרפתית. עם זאת, בשאר העולם שמרו על טון מאופק מעט יותר. המנהיגים הבולטים העדיפו לא לצאת בהצהרות ארוכות, או בהבטחות לגבי משמעותה של העסקה לגבי עתיד המזרח התיכון.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, אמר אחר הצהריים כי שחרור שליט הוא "הקלה עצומה" לצרפת, והוסיף כי הוא מקווה שהשבוי המשוחרר יבקר בצרפת בקרוב. עוד הוסיף הנשיא הצרפתי כי הוא בטוח שאזרחותו הצרפתית של שליט מילאה תפקיד חשוב במהלך שביו. "העובדה שהכירו בכך שגלעד הוא אזרח צרפתי למן ההתחלה תרמה רבות", הסביר סרקוזי בשיחה עם עיתונאים במהלך ביקור בעיר ניס.

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, אמר כי הוא "מברך" על העסקה ורואה בה פריצת דרך הומניטרית משמעותית. באן הזכיר כי האו"ם קרא זה זמן רב לשחרורו של שליט, שהוחזק ב"תנאים בלתי אפשריים" וקרא לשחרור האסירים הפלסטיניים. המזכיר הכללי הודה למצרים על תיווכה בעסקה, ולגרמניה על מאמציה בגיבוש העסקה. כמו כן, הוא ציין כי העסקה תוביל לצעדים שישימו קץ לסגר על עזה ויסייעו לשיקומה. במקביל, קרא באן למנוע את הברחות הנשק לרצועת עזה ולכונן רגיעה באזור.

גלעד שליט שב הביתה - סיקור מיוחד:
סוף סוף בבית: גלעד שליט הגיע למצפה הילה
המראיינת המצרית של שליט: חמאס לא הכתיב השאלות
מומחי רפואה: "נראה ששליט לא אכל הרבה בשר בשבי"
דובר צה"ל: "גאים בעמידה ובנחישות של גלעד"
בכירי חמאס משתתפים בחגיגות שחרור האסירים בעזה
ממעבר רפיח עד בסיס צה"ל - תמונות של חופש
אריק איינשטיין הקדיש שיר לגלעד שליט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
התקשורת בצרפת יצאה מגדרה בסיקור האירוע, והעבירה בשידור חי את העסקה לאורך כל היום/מערכת וואלה, צילום מסך

בבריטניה, בירך על השחרור שר החוץ וויליאם הייג, והוסיף כי הוא מקווה שעסקת השבויים תספק מומנטום חיובי, שיאפשר לחדש את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. "קיבלנו היום ניצוץ של תקווה בסיטואציה שהיא עגומה בדרך כלל", אמר. "חשוב שהישראלים והפלסטינים יחזרו למשא ומתן ויתייחסו אליו באותו אופן".

בגרמניה, שתיווכה בעסקה, בירך על השחרור שר החוץ, גידו וסטרוולה. "אני חש הקלה שגלעד סוף סוף חופשי, ושוב יכול לחבק את משפחתו לאחר יותר מחמש שנים", אמר. "גורלו ריגש את ישראל כולה וגם אותנו. עכשיו אנחנו שמחים מכל הלב איתו ועם משפחתו. אני שמח שגרמניה יכלה לתרום לשחרורו של גלעד. הנכונות לעזור ולתמוך הייתה מובנת מאליה מבחינתנו. גם זו דרך להביע את ידידותנו עם ישראל". גם וסטרוולה הוסיף כי "חייבים לנצל את שחרורו של גלעד שליט ואת עסקת חילופי השבויים כהזדמנות להניע מחדש את תהליך השלום במזרח התיכון. אני מברך על כוונתם של שליחי הרביעייה הבינלאומית, לנהל בימים הקרובים שיחות ראשונות עם הצדדים המעורבים בסכסוך".

ארה"ב: על ישראל והפלסטינים להקל על תהליך השלום

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר כי "הנשיא אובמה מרוצה משחרורו של גלעד שליט, ומעוניין שהישראלים והפלסטינים ינקטו צעדים כדי לשוב לשיחות השלום". קרני אמר כי הבית הלבן עדיין אינו יודע לחזות כיצד העסקה תשפיע על תהליך השלום, אך הבהיר כי אובמה "מרוצה באופן אישי" מההתפתחויות. לדבריו, על שני הצדדים לעשות צעדים שיקלו על החזרה למגעי השלום, ולא צעדים "שיקשו על כך".

גם מזכירת המדינה בירכה על מימוש עסקת השבויים. בביקור פתע שקיימה היום בלוב, אמרה הילרי קלינטון: "אנחנו מאושרים שהסבל המתמשך של גלעד שליט הגיע לסיומו". קלינטון הוסיפה כי שליט הוחזק בשבי "זמן רב מדי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
שליט על רקע גדר ההפרדה. רשת "סקיי ניוז" הבריטית הייתה יותר מאופקת/מערכת וואלה, צילום מסך

התקשורת העולמית כולה עסקה בהרחבה בעסקת השבויים ובשחרור שליט, שתפסו את הכותרות הראשיות במהדורות החדשות ובאתרי האינטרנט במדינות רבות - שעסקו לסירוגין בשחרורו של שליט עצמו, ובשחרור מאות האסירים הפלסטיניים שהתרחש במקביל. אתרי חדשות רבים, בהם אלו של רשתו CNN ו-BBC, ה"ניו יורק טיימס", ה"גרדיאן" ועוד רבים אחרים, אף עברו למתכונת דיווחים של אירועים דרמטיים, והקדישו סיקורים מיוחדים ועשרות ידיעות ל"חילופי השבויים ההיסטוריים", כפי שהגדירה זאת הכותרת הראשית ברשת "פוקס".

(עדכון ראשון: 20:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully