(צילום: דובר צה"ל, עריכה: יותם בן-דוד)
שנה לאחר התרסקות מסוק היסעור של חיל האוויר הישראלי ברומניה, שגבתה את חייהם של שבעה אנשי צוות, סיימו טייסי מטוסי ה"הרקולס" של החיל סדרת אימונים נוספת במדינה. זאת למרות שוועדת החקירה של התרסקות המסוק טרם הציגה את ממצאיה הסופיים.
עוד על התרסקות היסעור ברומניה:
היסעור: היסטוריה של תאונות מבצעיות קטלניות
גורמים בחיהא: לא נמצאו ניצולים בהתרסקות
שליח חבד: אין גישה לאזור התרסקות המסוק
כוח החילוץ של החיל יצא לרומניה לפני כשלושה שבועות ואפשר לקלוט כ-200 אנשי צוות אוויר וקרקע מתחומים שונים. במשך שבועיים ביצעו הטייסים סדרת אימונים מורכבת בתנאי מזג אוויר שונים בלילה וביום, במתארים שלא ניתן להתאמן עליהם בישראל.
"שנה אחרי אנחנו נוחתים בבובוק, בבית הספר לטיסה של חיל האוויר הרומני, כדי לפתוח בסדרת אימונים", סיפר קצין בכיר בחיל האוויר בשיחה עם וואלה! חדשות, "אנחנו שמחים על האמון שנתנו בטייסים ובצוותים לקיים את האימונים הללו ברומניה. התנאים הטופוגרפיים ומזג האוויר היו מאוד מאתגרים. טסנו ביום ובלילה כשהמאפיין העיקרי הוא שטח לא מוכר, למרות שהכרנו את המפות כבר בארץ ולמדנו אותן היטב".
כשנשאל האם הטייסים הגיעו עם חשש לאימונים ברומניה, השיב הקצין כי "לא הגענו עם חששות. עברנו תהליך הכנה מאוד מסודר ונערכנו למתארים עליהם התאמנו. עברנו ימי הדרכה ארוכים והשתמשנו במפות שהוכנו מראש. מצד אחד היינו מאוד עצובים, אך מצד שני מאוד מאוד מקצועיים". עוד ציין הקצין כי סדרת האימונים ברומניה חיזקה את יסודות הטיסה שלהם וסייעה להם ביכולות מתקדמות לקראת מבצעים עתידיים.
במהלך אחת מטיסות האימון ברומניה, כבה לפתע אחד מארבעת המנועים של מטוס ה"הרקולס". צוות המטוס נחת ורק לאחר שתוקנה התקלה חזר המטוס לטוס. גורם צבאי מסר, כי "המנוע של המטוס כבה בזמן האימון. בגלל תנאי בטיחות מחמירים החליט צוות המטוס לנחות למרות שיכול היה להמשיך בטיסה". חשוב לציין כי ממצאי הביניים של הוועדה כללו דגש על מנטאליות הטיסה במזג אוויר מורכב, תהליכי ההכשרה וחיבור המערכות.
לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il