וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מעכב את פרויקט הטילים של ישראל והודו?

לפי "טיימס אוף אינדיה", ייצורם של טילי הקרקע-אוויר לטווח ארוך ובינוני, בעלות מיליארדים, מתעכב מאוד וכלל לא בטוח שיתממש. "לא הוגן לצפות מישראל לחשוף הטכנולוגיות"

פרויקט טילים בעלות של מיליארדים, המשותף לתעשיות הביטחוניות של ישראל והודו, מתעכב באופן משמעותי, וכלל לא בטוח שייצא לפועל – כך מדווח היום (חמישי) העיתון ההודי "טיימס אוף אינדיה". לפי הדיווח, הארגון ההודי למחקר ופיתוח ביטחוני (DRDO) והתעשייה האווירית הישראלית סיכמו לייצר במשותף טילי קרקע-אוויר ארוכי טווח ובעלי טווח בינוני שימשו את הצבא ההודי, אולם לוחות הזמנים שנקבעו למסירת הטילים מתעכבים מאוד.

ניסוי של חיל האוויר ההודי בטילי קרקע-אוויר. פברואר 2013. AP
בניו דלהי חוששים שההשקעה תרד לטמיון. שיגור טיל קרקע-אוויר בתרגיל של חיל האוויר ההודי, פברואר 2012/AP

לפי הדיווח ההודי, הפרויקט הנוגע לטילים ארוכי הטווח החל ב-2006, ואלה אמורים היו להימסר לחיל הים ההודי כבר בשנה שעברה – דבר שלא התרחש. התכנית הכוללת את ייצור הטילים מהטווח הבינוני נחתמה ב-2009. הם נועדו להימסר לחיל האוויר ההודי ב-2017, אולם בינתיים לא נראית כל התקדמות. בפרסום נטען כי עלותם של הפרויקטים, שאותם מממנת הודו, נאמדת בכמעט שני מיליארד דולרים – סכום הגורם לדאגה רבה בניו דלהי, שם חוששים כי ההשקעה תרד לטמיון.

גורמים רשמיים בארגון למחקר ופיתוח ביטחוני בהודו שעמם שוחח העיתון הפנו אצבע מאשימה לעבר ישראל, ואמרו כי הסיבה לאי-התקדמות נעוצה בהיעדר שקיפות מצד העמיתים הישראלים ובכך שהם אינם מעבירים את הטכנולוגיה הנדרשת. "נכון לעכשיו, אין התקדמות בגלל שורה של סוגיות בין שני הצדדים", אמר אחד הגורמים. לדבריו, "לצפות מישראל לחלוק את הטכנולוגיה שברשותה עם הודו היא דבר בלתי הוגן, אבל צריך היה להבהיר את הדברים האלה לפני שהחלו ביוזמה הזאת".

משחתת הודית בתרגיל משותף עם ארה"ב. אפריל 2012. AP
הטילים ארוכי הטווח אמורים היו להימסר בשנה שעברה. משחתת של חיל הים ההודי בתרגיל משותף עם ארה"ב/AP

"התעשיות (ההודיות) בקושי מקבלות שרטוטים כיצד לייצר את המערכות האלה, ודברים כאלה מובילים לסטייה מהפרטים שסוכמו", הוסיפו גורמים ששוחחו עם העיתון. בתעשיות ההודיות מייחסים את העיכוב הניכר גם לצורך בביקורים רבים בהודו ובישראל לצורך פיתוחן של מערכות שונות. לפי הדיווח, הארגון ההודי מצא עצמו חסר אונים בסוגיות שונות הקשורות לפיתוח המערכות.

ואולם, מנכ"ל הארגון ההודי למחקר ופיתוח ביטחוני, אווינש צ'אנדר, אמר ל"טיימס אוף אינדיה" בתשובה לשאלות בנושא, כי התכנית המשותפת לשתי המדינות מתנהלת בהתאם לתכנון המקורי. "הכול מתנהל לפי התכנית ופעולות הפיתוח בעיצומן", אמר צ'אנדר. הוא ציין כי ייצור הטילים מהטווח הבינוני – המיועדים לטווח של כ-70 קילומטרים – נעשה בהתאם ללוח הזמנים שנקבע. יחד עם זאת, באשר לטילים ארוכי הטווח – שהיו אמורים להימסר כבר כאמור – סירב הארגון להתייחס.

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "כמדיניות ככלל, החברה אינה מתייחסת ליחסיה עם לקוחותיה בפומבי. כפי שציין מנכ"ל הארגון ההודי למחקר ופיתוח ביטחוני, מר צ'אנדר, 'התכנית מתנהלת בהתאם לתכנון המקורי'. התעשייה האווירית עומדת, ותעמוד, בכל מחויבותיה כלפי לקוחותיה".

לקריאה נוספת:
"ארה"ב עקבה אחרי מערכות טילים ישראליות"
ישראל ביצעה ניסוי שיגור מבסיס פלמחים
בכיר ביטחוני: מאיצים פיתוח ה"חץ 3" בשל איום הגרעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully