וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארצות הברית ובריטניה ריגלו אחר ממשלת איטליה"

24.10.2013 / 20:27

השבועון "ל'אספרסו" דיווח כי בריטניה התעניינה ב"כוונות פוליטיות של ממשלות זרות" ובהסכמים צבאיים שחתמה רומא עם מדינות ערביות. מרקל: "ריגול בין חברים איננו מקובל"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(הבית הלבן מתייחס לציתותים לקנצלרית מרקל, אתמול)

סיבה נוספת לזעם האירופי על מעשי ריגול מצד בעלות ברית? שירותי המודיעין של ארצות הברית ובריטניה ריגלו אחר רשתות תקשורת של ממשלת איטליה וחברות שונות וכן אחר ארגונים החשודים בפעילות טרוריסטית – כך דיווח היום (חמישי) השבועון "ל'אספרסו" הרואה אור באיטליה. הדיווח, המתבסס על מסמכים שהדליף אדוארד סנודן, עלול להגביר עוד יותר את המתיחות בין ארה"ב לבין מדינות הנחשבות לידידות קרובות שלה. ראש ממשלת איטליה אנריקו לטה אמר הערב כי אם הדיווח נכון, זה "בלתי מתקבל על הדעת".

ראש ממשלת איטליה אנריקו לטה. רויטרס
"בלתי מתקבל על הדעת". ראש ממשלת איטליה אנריקו לטה/רויטרס

בכתבה שתתפרסם מחר במלואה במגזין האיטלקי מובאים דבריו של העיתונאי גלן גרינוואלד, שהיה הראשון לפרסם מסמכים שהדליף סנודן ב"גרדיאן" הבריטי ביוני האחרון. "הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (NSA) מבצעת פעולות ריגול שונות, ובכלל זה נגד ממשלות אירופיות ונגד ממשלת איטליה", אמר גרינוולד. בכתבה שפורסמה היום כקדימון לכתבה המלאה, נטען כי המסמכים שהיו בידי סנודן "כוללים מידע רב הנוגע לבקרה של דרכי תקשורת באיטליה שיפורסם בשבועות הקרובים". עם זאת, לפי הפרסום, שירותי המודיעין האיטלקיים היו מודעים, באופן חלקי לפחות, לאיסוף המידע מצד בריטניה במסגרת שיתוף המידע בין המדינות.

עוד נכתב בדיווח האיטלקי כי תכנית המעקבים שכונתה "טמפורה" ונוהלה על ידי סוכנות הביון הבריטית GCHQ, כללה מעקב אחר טלפוניה, אינטרנט והודעות דואר אלקטרוני. זאת בעזרת שלושה כבלים תת-ימיים של סיבים אופטיים שהונחו באזור סיציליה. המודיעין הבריטי, כך נטען בדיווח, ביקש לאסוף מידע שיסייע להגן על האינטרסים הכלכליים של בריטניה בארץ המגף, כמו גם לגלות "כוונות פוליטיות של ממשלות זרות", כולל בעניינים צבאיים. לפי השבועון, לצד מידע על הפצתם של אמצעי לחימה גרעיניים, כימיים וביולוגיים, בריטניה התעניינה בטכנולוגיה צבאית מתקדמת. ייתכן כי בכלל זה גם עסקות לגיטימיות שעשתה איטליה עם מדינות ערביות.

ברק אובמה אנגלה מרקל. רויטרס
ברק אובמה ואנגלה מרקל/רויטרס

רק אתמול אמר שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי לראש ממשלת איטליה אנריקו לטה כי ארצו פועלת כדי "למצוא את האיזון הנכון בין שיקולי הביטחון והפרטיות של אזרחינו". הוא התחייב כי ארה"ב תמשיך להתייעץ בנושא עם בעלות בריתה, ובהן איטליה. במקביל, שר החוץ האיטלקי – שמשרדו אחראי על שירותי הביטחון – אמר אתמול לחברי פרלמנט כי קיימת סבירות שלא התבצע כל מעקב אחר תעבורת התקשורת בין אזרחי איטליה. סוכנויות המודיעין באיטליה טרם הגיבו לפרסום.

אחר הצהריים התייחסה קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל לפרסומים אודות ריגול אמריקני אחר שיחות הטלפון שלה, שהביאו לביקורת חריפה על הממשל האמריקני. עם הגיעה לבריסל, שם החל כינוס של מנהיגים מהאיחוד האירופי, אמרה מרקל כי "אין זה ראוי שחברים ירגלו אחד אחרי השני. נדרש אמון בין בעלי ברית ושותפים, ויש לשמור על אמון שכזה. כעת יש לבנות את האמון מחדש". לדברי הקנצרלית, היא העבירה את המסר הזה לנשיא האמריקני ברק אובמה בשיחת טלפון שהתקיימה אתמול בין השניים.

אתמול מסר דובר הממשלה הגרמנית סטפן זייברט כי מרקל דרשה מאובמה לערוך בירור מיידי בסוגיה, שפרטיה פורסמו לראשונה במגזין הגרמני "דר שפיגל". "שלחנו בקשה בהולה לשותפינו האמריקנים לקבל הבהרות מידיות ומקיפות", אמר זייברט. הוא הוסיף כי הקנצלרית הבהירה לאובמה כי אם יתברר שהמידע נכון, זה יהיה "בלתי מתקבל לחלוטין" וייצג "הפרה חמורה של אמון".

עוד בנושא:
מרקל התקשרה לאובמה: "אתם מצותתים לשיחותיי?"
בברלין לא מסתפקים בהכחשה של אובמה בפרשת הציתותים
פרשנות / כולם מאזינים לכולם, אך לא כולם נתפסים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully