וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטה ארדואן הוצת באיזמיר; הבית הלבן מצדד במפגינים

בכיכר טקסים עשו את הלילה אלפי מפגינים והמשטרה לא התקרבה למקום. הטלוויזיה הטורקית התעלמה מהנעשה ושידרה סרט על פינגווינים. שליח וואלה! חדשות מדווח מאיסטנבול

כתבתו של אמיר תיבון; צילום: דניאל בוק, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק

שידור חי מאיסטנבול (לחצו להפעלה)

בטורקיה נמשכו לפנות בוקר (שני), זה היום הרביעי, ההפגנות הקשות ביותר שידעה המדינה זה שנים. עם פתיחת המסחר בשוקי טורקיה התרסק המדד הראשי בבורסה באיסטנבול, וסמוך לשעה 10:00 צנח מדד ISE100 בכ-6.5%.

המהומות התרכזו הלילה ברובע בשיקטאש באיסטנבול, סמוך ללשכתו של ארדואן. הדרכים המובילות למשרד נחסמו, והמשטרה הציבה ניידות כדי להדוף מפגינים שניסו להסתער על הבניין, ופיזרה אותם בגז פלפל. גם באנקרה ובאיזמיר היו הפגנות בהיקף נרחב. טרם נודע כמה מפגינים נפגעו בעימותים הלילה.

המהומות בטורקיה - שליח וואלה! מדווח מאיסטנבול
לילה מתוח בטורקיה: מפגינים התעמתו עם המשטרה
דיווח מטקסים: המשטרה מתרחקת מהכיכר, ההמון חוגג
ארדואן: "אני לא דיקטטור"; ההמון הזועם חזר לרחובות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מפגינים בעיר איסטנבול, טורקיה. יוני 2013. דניאל בוק
מפגינים במרכז איסטנבול, הבוקר/דניאל בוק

בכיכר טקסים שבמרכז איסטנבול, הלב הפועם שם המחאה, עשו את הלילה אלפי מפגינים. לצד מדורות הם שרו שירי מחאה והקימו בריקדות מאולתרות מקרשים ומחומרי בניין כדי לחסום את השוטרים ואת מתזי המים. ואולם, המשטרה לא הגיעה אלא בכוח מצומצם בלבד.

מאות מפגינים נעצרו באנקרה

לדעת המפגינים ניתן לפרש זאת כניצחון, וכמה מהם אמרו שראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, חשש לשלוח את המשטרה. מנגד, תומכיו של ארדואן אמרו שראש הממשלה הטורקי נהג בתבונה, מתוך מחשבה שהמחאה תתפזר מעצמה עם תום סוף השבוע וחזרתם של המפגינים לעבודה או ללימודים.

בכיכר נשאר כעת רק הגרעין הקשה של המפגינים, אך ברור לכל שאם המשטרה תנסה לפנות מהכיכר את האוהלים, אלפי מפגינים יחזרו לכאן.

באנקרה פשטה המשטרה על מתחם מרכזי גדול שבו התבצרו מפגינים. כמה מאות מהם נעצרים. לפי כמה מההערכות, מניין העצורים עד כה מגיע לאלפים, אך רובם שוחררו בתום תשאול קצר.

שוטר מפזר מהומות בעיר איזמיר, טורקיה. יוני 2013. רויטרס
שוטר מפזר מפגינים באיזמיר, אמש/רויטרס

בעיר הנמל איזמיר שבמערב טורקיה הוצת הלילה מטה מפלגת השלטון של ארדואן, "מפלגת הצדק והפיתוח" (AKP). סרטונים מהמקום תיעדו מפגינים שהשליכו בקבוקי תבערה לעבר הבניין שעלה באש. סוכנות הידיעות הטורקית דוגאן דיווחה כי הדליקה כובתה. לא נמסר על נפגעים.

את המהומות תיעדו בעיקר צוותי טלוויזיה זרים. הצנזורה על התקשורת הטורקית ממשיכה לתת את אותותיה. בשיא המהומות אמש, רשת סי-אן-אן בטורקית בחרה לשדר אמש סדרה דוקומנטרית על פינגווינים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
בזמן שרשת CNN העולמית שידרה את המהומות, "אחותה" הטורקית שידרה סרטי טבע/מערכת וואלה, צילום מסך

רבים מקרב המפגינים הביעו אמש תסכול רב מאופן הסיקור של התקשורת המקומית, ושיוועו לדיווח שיהיה מוטה לצדם וימחיש את כאבם לעיני העולם. "התקשורת הטורקית לא מציגה כלום, אנחנו רוצים שהתקשורת הבינלאומית והחברתית תראה מה קורה בכיכר טקסים", אמר אחד המפגינים בכיכר. "אנחנו קוראים לכל מי שיושב בבית להגיע לכיכר טקסים. כמה שיותר יגיעו כך יישמעו יותר קולות, וטורקיה לא תשכח את זה. ללא ספק".

בתוך כך, ממשל אובמה קרא לכל הצדדים בטורקיה לפעול להרגעת המצב בשטח. בהצהרה שפרסמה סגנית דובר הבית הלבן, לורה לוקאס, נאמר כי ארה"ב מאמינה שהפגנות ציבוריות שלוות הן חלק מזכות הביטוי הדמוקרטית, וכי הבית הלבן קורא לכוחות הביטחון הטורקים לנהוג באיפוק בפיזור המפגינים.

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
נשיא ארה"ב אובמה וראש ממשלה טורקיה ארדואן, בחודש שעבר/רויטרס

גם סוריה התייחסה אמש למהומות במדינה השכנה. משרד החוץ בדמשק אמר לאזרחים הסורים "להימנע מלהגיע לטורקיה למען ביטחונם בשל ההידרדרות במצב הביטחוני בכמה ערים בטורקיה". כך נאמר בהודעה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית בסוריה, שהתייחסה להפגנות באיסטנבול ובאנקרה.

סוריה גם גינתה את טורקיה על הדיכוי האלים של ההפגנות בשטחה. שר ההסברה עומראן זועבי אמר כי דרישות העם הטורקי "אינן ראויות לשום אלימות". הרשתות הסוריות סיקרו בהרחבה את המהומות בטורקיה, וזועבי אמר כי "ארדואן מדכא הפגנות שלוות, זה מראה כמה הוא מנותק מהמציאות".

כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. יוני 2013. דניאל בוק
תחנת אוטובוס שהוצתה לפנות בוקר בכיכר טקסים/דניאל בוק
כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. יוני 2013. דניאל בוק
הכיכר ריקה הבוקר. המבחן האמיתי הוא אם היא תתמלא מחדש גם היום/דניאל בוק
כיכר טקסים, איסטנבול, טורקיה. יוני 2013. דניאל בוק
הבוקר נותרו בכיכר רק אלה שאינם מחויבים לחזור לעבודה/דניאל בוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully