וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחקי הטילים של אסד: ישראל נגררת להסלמה לא רצויה

19.5.2013 / 11:37

ההצהרות של דמשק וירושלים עלולות לגרור את האזור להידרדרות נוספת במצב המתוח ממילא. הדילמה של אסד: האם להגיב לתקיפה ישראלית או להבליג ולהפוך לבדיחה של המזרח התיכון?

צילום: עומר מירון, רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

הידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון הבריטי "סאנדיי טיימס", לפיה סוריה הגבירה את הכוננות במערך הטילים שלה המכוון לתל אביב, עוד עלולה להשרות תחושה שאנו בפתחה של מלחמה כוללת בין שתי המדינות, אך ספק אם אלה פני הדברים. את העלאת הכוננות הסורית צריך לראות כחלק מחלופת המסרים בין שני הצדדים: בעוד ישראל מזהירה את הנשיא הסורי ב"ניו יורק טיימס" כי תגובה שלו לתקיפה ישראלית תביא להפלת משטרו, אסד מנסה לייצר הרתעה ולהבהיר לישראלים כי הפצצה נוספת בשטחו עלולה לגבות מחיר קשה מהעורף - פגיעה בתל אביב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
יהפוך לבדיחה של האזור? בשאר אסד/מערכת וואלה, צילום מסך

העלאת רמת הכוננות, בהנחה שאכן התרחשה, לא צריכה להפתיע. מדובר בסך הכול בפועל יוצא של הבטחה מצד המשטר הסורי לפיה במקרה של הפצצה נוספת בתחומי סוריה, יקבלו מפקדי סוללות הטילים הוראות לשגר טילים לעבר ישראל באופן מידי, ללא אישור מדמשק. לאסד אין אינטרס להיגרר לעימות צבאי עם ישראל שיגרום להשמדת חלק ניכר מגייסותיו ומחיל האוויר שלו, בוודאי בימים שהוא שקוע עד הצוואר בלחימה נגד כוחות האופוזיציה ואף מצליח לרשום הישגים ניכרים בלחימה באזור חומס שבמערב סוריה, סמוך לגבול עם לבנון. לכאורה, תפישה זו אמורה להעניק לישראל חסינות מסוימת מפני מלחמה עם סוריה. עם זאת, לא ניתן להתעלם מהעלייה שהורגשה בשבועות האחרונים במתיחות בין דמשק לירושלים - בעיקר מאז התקיפה הקודמת באזור דמשק, שיוחסה לישראל.

שלל הדיווחים וההצהרות בכלי התקשורת - הישראליים, הסוריים ובעיקר המערביים, מלהיטים עוד יותר את האווירה: בכיר ישראלי מאיים להפיל את משטרו של אסד; הרוסים מדווחים כי העבירו טילי יאחונט שמסוגלים לפגוע בכלי שיט בישראל וכי העבירו סוללות של טילי S-300; איראן מדווחת כי אישרה לחיזבאללה לפעול נגד ישראל במקרה של עימות בין ירושלים לדמשק ועוד ועוד. דווקא רצף האיומים הפומביים עלול לדרדר את סוריה וישראל להסלמה שלא היו רוצים בה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
מערכת טילים מסוג S-300. AP
סוללת טילי S-300 שישראל חוששת כי תגיע לידי אסד/AP

ניתן לשער שסוריה תנסה שוב להעביר טילים מתקדמים לחיזבאללה, והשאלה העולה היא כיצד תגיב ישראל. אם בירושלים יחליטו לדבוק במדיניות הרשמית, לפיה לא יועבר נשק מתוחכם לידי הארגון השיעי בלבנון, אנו נהיה עדים לתקיפה ישראלית נוספת. המשמעות תהיה, לנוכח הבטחותיו של אסד, פגיעה בתל אביב או במקומות אחרים בישראל. מה אז תעשה ירושלים? האם תיגרר למלחמה כוללת או שמא תבליג? אין מדובר בהחלטות קלות כלל וכלל, בוודאי כאשר במלחמת האזרחים בסוריה מעורבות שלל קבוצות אינטרסים: מוסקבה - שעושה רושם כי אינה מתרשמת מאיומי המלחמה הישראליים או המערביים, איראן, סעודיה, ארצות הברית, חיזבאללה וכן האופוזיציה הסורית על שלל גווניה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
תקיפת צה"ל, על פי פרסומים זרים, בדמשק/מערכת וואלה, צילום מסך

בסופו של דבר גם הדילמה הניצבת בפני אסד אינה פשוטה. אם יבליג שוב על תקיפה ישראלית, הוא עלול להפוך לבדיחה של המזרח התיכון. ייתכן שדווקא לנוכח חשש זה, הנשיא הסורי המקרטע ינסה להגיב באופן מוגבל - ירי של טיל או מטח טילים לעבר שטח פתוח בתוך ישראל. כך יוכל להוכיח למי "יש יותר כבוד", בוודאי בהשוואה למנהיגי ערב האחרים. לאחר שכבר זכה בתואר הרשמי - "רב הקצבים" של האביב הערבי, אולי יצליח אסד לקבל מעט תמיכה מעמי האזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully