וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני קם בשש בבוקר והולך לישון מחר". ריאיון אישי עם הרמטכ"ל

הוא מסתער עם חיילים כדי "לשחרר אדרנלין בקטנה", בנו הלוחם הוא "כמו כולם", ואין לו שום דבר אישי נגד בר רפאלי. רב-אלוף בני גנץ בריאיון מיוחד ליום העצמאות

צילום: שי מכלוף, דניאל בוק, טל אנגלנדר, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק, רן מנחם, מיכאל ברגמן

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ עולה למסוק ומקבל מראש לשכתו סגן-אלוף יק דולף קלסר מסמכים ובו עדכוני המודיעין הרגישים ביותר מהיממה האחרונה. גנץ מרכיב את משקפיו ומתחיל לקרוא. מדי פעם הוא מסיט את מבטו אל החלון, סוקר את השינויים שחלו בנופי ארץ-ישראל, בדרך לצפון הירוק. לפתע שולף אלוף פיקוד הצפון יאיר גולן ספר - "שנים עשר הקיסרים" מאת ההיסטוריון הרומאי סווטוניוס. הכרך מקבץ ביוגרפיות של קיסריה הנודעים של האימפריה העתיקה, בהם גאונים ובהם אחוזי טירוף. גנץ מרפרף דקה או שתיים, מחזיר את הספר לגולן וחוזר לעדכוני המודיעין. שנתיים וחודשיים חלפו מאז מונה לרמטכ"ל, והעומס המבצעי הנגזר מההתחממות בגבולות ומהאיומים המרוחקים יותר, ניכר בעובי הקלסר.

דרכו של גנץ לצלוח את האתגרים, שעל רובם כלל לא שומעים בדיווחי התקשורת, היא דרך המנהיגות השקטה. תקופת כהונתו מתאפיינת ביציבות, שהמטה הכללי היה צמא לה לאחר פרשת מסמך הרפז. את המסמך המזויף שהסעיר את הצמרת הביטחונית הגדיר גנץ, טרם מינויו לרמטכ"ל, כ"פגר שסירחונו השתלט על החדר".

ראיון ינון מגל ואמיר בוחבוט עם הרמטכ"ל בני גנץ ברמת הגולן, מרץ 2013. דרור עינב
מנהיגות יציבה. גנץ/דרור עינב

המסוק נוחת לא הרחק מהכפר עילבון. ג'יפ צבאי בא לאסוף את גנץ ומסיע אותו למקום שבו נערך תרגיל של עוצבת המפץ, אוגדת מילואים בפיקוד הצפון. לחיצות ידיים עם מפקד האוגדה תת-אלוף מוני כץ ועם פקידים בכירים נוספים, והרמטכ"ל נשאב לחמ"ל. לאחר מכן הוא מסייר בשטח האימון, נפגש עם מפקדי החטיבות ועם הלוחמים. הם חולקים עמו את רשמיהם, והא מעיר את הערותיו. נראה שהוא מרוצה מאוד מהשיחות עם הלוחמים, אך בפניו, לצד החיוך הרחב, בולטים גם סימני עייפות.

אתה יכול לשתף אותנו בסדר יומו של רמטכ"ל? מתי הוא קם? מתי הוא הולך לישון? האם יש ימים שבהם הוא לא רואה את הבית?

"תראו... האיש עסוק. אני קם בסביבות שש, שש ומשהו בבוקר. תלוי".

מתי אתה הולך לישון?

"מחר. תמיד מחר".

אתה עייף או שאתה ישן מספיק?

"אני עייף אבל אני יודע לעבוד ככה. זה בסדר".

צילמו אותך מסתער עם חיילים ופותח באש חיה במהלך תרגיל. בלי קסדה אגב. למה זה קורה?

"אתה יודע, יש לפעמים קצת אדרנלין. אז הוא משתחרר מדי פעם בקטנה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ביקור הרמטכ"ל בני גנץ בתרגיל גדודי של קורס מפקדי הפלוגות ומפקדי הגדודים, ספטמבר 2012. דובר צה"ל
"האדרנלין משתחרר מדי פעם". הרמטכ"ל מסתער/דובר צה"ל

איפה אתה מרגיש הכי בנוח?

"אני מרגיש הכי טוב בשטח, עם אנשים. כשאני אומר שטח, ברור שאני לובש מדים ונשק ואני עם חיילים. הצפון זה אחד המקומות שאני הכי אוהב בארץ. אבל באותה מידה זה יכול להיות על ספינת טילים, אם הים לא גבוה מדי, ובמטוס קרב אם הטייס מתחשב בי, או במסוק קרב או בתא מודיעיני או בכל מקום אחר".

אתה הרבה שנים בצבא.

"המון. אני 36 שנה חייל מתוכן רק שנתיים כרמטכ"ל. 34 שנה הייתי בצבא לפני שהייתי רמטכ"ל. הצבא טוב, גם בכל התקופות שהיו לפני".

אבל היית גם בתקופה של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. בתקופה שהפגר הסריח.

"שימו את הדברים בפרופורציה. כשהתייחסתי למושג של פגר, הוא היה מגודר לנושא מאוד קונקרטי. התייחסתי אל הפגר לא לטובתי אלא לטובתו של יואב גלנט שהיה אמור להתמנות לרמטכ"ל. ניקיון הדעת וניקיון השורות וניקיון התהליכים היו בעיני חשובים לצה"ל, גם אם יואב גלנט היה הרמטכ"ל. אליו, או כלפי יכולתו לפקד על הצבא, כיוונתי את הדברים".

ראיון ינון מגל ואמיר בוחבוט עם הרמטכ"ל בני גנץ ברמת הגולן, מרץ 2013. דרור עינב
"מרגיש הכי טוב בשטח". ינון מגל ואמיר בוחבוט בשיחה עם גנץ/דרור עינב

אתה אבא ללוחם שמשרת בחטיבת הצנחנים. זה מחדד את תשומת הלב? הופך אותך ליותר רגיש?

"כל אחד מאתנו שיש לו ילדים בצבא - ואני משער שכל אחד שיש לו ילדים בכלל - מתנהל טיפה שונה. אני חושב שהייתי אדם ומפקד טוב גם לפני שנדב נולד. הוא כמו כל החיילים. אכפת לי מכולם כמו שאכפת לי ממנו. אני שמח שהוא בוחר את דרכו שלו ועושה את מה שהוא מוצא לנכון, ואני מקווה שיצליח".

אתה תכהן שנה רביעית כרמטכ"ל?

"מה שנסכם עם הדרג המדיני זה מה שיהיה".

כבר דיברת על זה עם שר הביטחון משה יעלון?

"אני חושב שאלו שיחות שצריכות להישאר בינו לביני ויהיה אשר יהיה".

"כשכל אחד משרת, כולם יכולים לייצג את כולם"

בחודש שעבר, תקף דובר צה"ל תת-אלוף יואב פולי מרדכי את משרד החוץ. במכתבו לאנשי המשרד, שהתפרסם לראשונה בוואלה! חדשות, טען מרדכי כי ליהוק הדוגמנית בר רפאלי, שלא שירתה בצה"ל, לקמפיין שנועד לקדם את ישראל בעולם, שולח מסר סלחני כלפי השתמטות משירות צבאי. רפאלי, בתגובה, בחרה לא להתנגח בצבא אלא להראות עד כמה פגעה בה הביקורת. כאשר הרמטכ"ל נשאל לדעתו על חובת השירות בכלל, ועל בר רפאלי כישראלית ייצוגית בפרט, הוא מעדיף לחזור לדיון הכללי. "אני חושב שאזרחי מדינת ישראל צריכים לשרת בצה"ל ולשרת את מדינת ישראל מקצה עד קצה. ואחרי שכל אחד משרת את מדינת ישראל, נותן לה ונוטל ממנה, כולם יכולים לייצג את כולם".

בר רפאלי באופן אישי יכולה לייצג את ישראל?

"אני לא רוצה להתעסק עם בר רפאלי. היא בחורה מוכשרת בזכות עצמה והיא לא האייטם שאתו אנחנו מתעסקים. אנחנו מדברים על שירות חובה ונתינה למדינה. אנחנו לא מנהלים מסע אישי נגד אף אחד. אנחנו מנסים לקדם עיקרון. אם צה"ל הוא חלק יסודי בחברה הישראלית, ואם החברה הישראלית מייצגת משהו שהצבא הוא חלק יסודי ממנו, אז ראוי השניים יתכתבו האחד עם השני, וזה לא אישי נגד אף אחד".

אתה חושב שצריך להקים חטיבות לחרדים או שיש ליצור אינטגרציה?

"צריך באופן עקרוני ליצור אינטגרציה של המשרתים. אני לא רואה חטיבות חרדיות. יחידות בהיקפים כאלה ואחרים, לפחות בתחילת הדרך כדי להבטיח את ההצלחה - אני חושב שאפשר לעשות את זה. השירות של החרדים בצה"ל הולך וגדל כל הזמן. הוא תורם לצה"ל, למשרתים, לחברה החרדית ולחברה הישראלית. זה נתיב הצלחה שצריך ללכת בו בצעדי תינוק, אבל להמשיך לצעוד קדימה. זה יהיה בסדר".

ינון מגל ואמיר בוחבוט בראיון עם הרמטכ"ל בני גנץ רמת הגולן, מרץ 2013. דרור עינב
"לא רואה חטיבות חרדיות". גנץ בתרגיל האוגדתי/דרור עינב

במעבר חד לעשייה הביטחונית. האם ייתכן שבזמן שאנחנו נשדר את הריאיון הזה תפרוץ אינתיפאדה שלישית ביהודה ושומרון?

"זה המזרח התיכון והכול אפשרי. אנחנו עוקבים אחרי מה שנעשה ביהודה ושומרון. משתדלים לשמר את רף הטרור במקום הנמוך ביותר האפשרי. אנחנו חושבים שאין איזושהי אנרגיה גדולה לאינתיפאדה, כמו שהכרנו באינתיפאדה הראשונה או השנייה. אבל הסלמות יכולות להיות ומתחים יכולים להתפתח ולכן עשינו את כל הצעדים הנדרשים".

אנחנו נמצאים בתרגיל בו אתם מדמים מלחמה בלבנון. מה הסיכוי שבשנה הקרובה נמצא את הכוחות שמתאמנים כאן בתוך לבנון?

"אנחנו מעריכים שהאויבים שלנו לא ינסו ליזום מלחמה. מבחינתם, אני חושב שרמת ההרתעה שלנו היא גבוהה. הישגי העבר, כמה שלא נבקר את עצמנו, הם הישגים מאוד משמעותיים. חיזבאללה יודע היטב מה יקרה לו אם תיפתח מלחמה. לבנון יודעת היטב מה יקרה לה אם תיפתח מלחמה. לכן באופן בסיסי אני חושב שהם מורתעים והם לא היו רוצים לפתוח במערכה".

זו תקופה מאוד רגישה. אתה מתייעץ עם הרמטכ"ל הקודם גבי אשכנזי?

"לא בשבועות האחרונים, אבל לגבי ולי יש קשר משלנו ואנחנו נפגשים. סך הכול אני מאוד מעריך את הידע והניסיון שלו - ויש לו".

ברגע שהפרקליט הצבאי הראשי האלוף דן עפרוני מורה על פתיחה בחקירה פלילית נגד הרמטכ"ל לשעבר, איפה אתה מוצא את עצמך?

"הפרקליט הצבאי הראשי הוא אמנם לובש מדים. במובן הזה הוא חלק מצה"ל. אבל הוא ישות עצמאית. הוא כפוף מקצועית ליועץ המשפטי לממשלה כדי להבטיח את חופש הפעולה שלו. אני לא מערבב בין תהליכי חקירה ובירור, יהיו אשר יהיו, לבין ההכרה וההערכה שיש לי לגבי במובן המקצועי. הוא דרך שנים רבות בכל אחת מזירות המבצעים שאתן אני מתמודד היום, ולי אין זכות לקחת את הניסיון ולבזבז אותו. גבי לימד אותי בעבר. התייעצנו בעבר על דברים ואני מניח שגם דברים כאלה יחזרו בעתיד".

התייעצת גם עם שר הביטחון אהוד ברק?

"מה זאת אומרת? אני עבדתי אתו במשך שנתיים. עבדתי בצורה טובה מאוד".

עם שני הצדדים היית בשלום?

"אתה רואה? שלום זה דבר שאפשר להגיע אליו בכל מקום".

שר הביטחון הנוכחי מדבר על קיצוץ אפשרי בתקציב הביטחון. שר הכלכלה נפתלי בנט ושר האוצר יאיר לפיד מדברים על כך. אתה מכין את עצמך לקיצוץ משמעותי על אף הרצון לשמור על כשירות גבוהה?

"שר הביטחון החל את תפקידו ואנחנו נאחל לו הצלחה. נציג בפניו את כל הדברים שנידרש להציג. אני משוכנע שנעשה את העבודה שלנו בצורה טובה. אני מסתכל על תקציב הביטחון ולא על סתם קיצוץ בתקציב הביטחון. מדינת ישראל תצטרך להשיב לעצמה תשובה: אילו משאבים היא מעמידה כדי להתמודד עם אתגרי הביטחון שהיא פוגשת? צריך להבדיל בין כל נושא אחר שהוא חשוב, ויש הרבה נושאים חשובים שבהם המדינה משקיעה בהתאם ליכולת הכלכלית שלה, לבין ממד הביטחון שבו המדינה צריכה להשקיע בהתאם לבעיה שאתה היא צריכה להתמודד. צריך לזכור שעל החלק הזה אנחנו לא שולטים. אנחנו יכולים לשלוט אם יהיה כביש מפה לשם בשנה, שנתיים, שלוש או עשר. אנחנו לא שולטים במה שעושים האויבים שלנו. אני מציע לכל מי שמסתכל ולומד את העניין הזה להשוות את ההוצאה על הביטחון לא אל מול גודל ההוצאה אלא אל מול גודל האתגר".

לסיום, ברכה לאזרחי ישראל לרגל יום העצמאות.

"זו הזדמנות פנטסטית לאחל חג שמח. יום הזיכרון ויום העצמאות הולכים ביחד וזה תמיד שילוב של כאב ועצב בצד גאווה גדולה על היצירה. מדינת ישראל היא מדינה בטוחה. צה"ל ויתר הארגונים עמלים על כך יום יום, שעה שעה. יש לנו היכולת להתמודד עם האתגרים המבצעיים. כשיהיה קושי - נדע לגבור עליו. אני בטוח שגם השנה הקרובה תהיה שנת שגשוג. אני רוצה לאחל באמת לכל החיילים שיעמדו במשימות שלהם כפי שצריך, ולעם ישראל שנה שקטה. אנחנו נדאג שהיא תהיה בטוחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully