וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: שרון הזהיר - ”נואשם ברצח עם”

יוסי מלמן

21.2.2013 / 13:25

נחשפים פרוטוקולים מדיון הממשלה ב-1983 על מסקנות הוועדה שחקרה את סברה ושתילה, שהביאו להדחת אריאל שרון. הוא התנגד לאימוץ המסקנות ונזף בשרים: ”מה אתם נחפזים?”

שר הביטחון, אריאל שרון, ניסה למנוע ב-1983 מהממשלה לקבל את מסקנות ועדת חקירה ממלכתית בעניין הטבח במחנות הפליטים סברה ושתילה ליד ביירות בטענה כי זו תהיה עילה לעולם להאשים את ישראל ברצח עם. שרון, שהיה שר הביטחון, הודח לאחר שוועדה בראשות שופט בית המשפט העליון יצחק כ??ה?ן המליצה להעבירו מתפקידו. "אם נקבל את הדו"ח בחלקו זה, הרי בהחלט יבואו שוחרי רעתנו ועלולים לטעון, ושמעתי כבר טענות כאלה, שמה שבוצע במחנות, זו השמדת עם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"אף אחד מאתנו לא העריך שכך יקרה". שרון ובגין מבקרים בבופור לאחר כיבושו/מערכת וואלה, צילום מסך

פרוטוקול הישיבה שבה עסקה הממשלה באם לקבל את מסקנות הדו"ח, הותר היום (חמישי) לפרסום על ידי ארכיון המדינה, לאחר שחלקים אחדים בו צונזרו - ובהם דבריהם של ראש אמ"ן באותה התקופה, האלוף יהושע שגיא, מפקד פיקוד הצפון דאז, האלוף אמיר דרורי ומפקד האוגדה שהייתה באזור המחנות, תא"ל עמוס ירון, שלימים קודם לדרגת אלוף והיה, בין השאר, נספח צה"ל בוושינגטון ומנכ"ל משרד הביטחון.

הישיבה ב-10 בפברואר 83' הייתה השלישית במספר שהממשלה כינסה כדי לדון בנושא. ברקע הדברים, היה הטבח שביצעו אנשי הפלנגות הנוצריות בחודש ספטמבר בשני מחנות הפליטים, בהם נרצחו בדם קר לפי הנתונים של אז, בין 700 ל-800 גברים נשים וילדים. הטבח התבצע בעוד שחיילי צה"ל עומדים מנגד ולמרות אזהרות מוקדמות שהשמיעו קצינים בצה"ל ואנשי מודיעין, שהתריעו כי מתן היתר לפלנגות להיכנס למחנות עלול להסתיים בכי רע.

שרון: "אני נהנה, האמינו לי"

הישיבה נפתחה ללא נוכחותו של שר הביטחון אריאל שרון. את ההסבר לאיחור הביא ראש הממשלה מנחם בגין, בשמו של שרון: "הוא אמר שהוא צריך לבדוק סביב החווה, כי אנשי 'שלום עכשיו' עשו שם הפגנה ולכן הוא צריך לעמוד על המשמר". בהמשך דבריו, שרון נזף בשרים, שרובם תמכו בלקבל את ההמלצות ככתבן ולשונן, גם לגבי אחריותו של שרון, וגם לגבי אחריות הדרג הצבאי: "מה אתם נחפזים כולכם? לאן אתה רצים כולכם?", שאל שרון. השר יוסף בורג שאל: "למה אתה נוזף?" ושרון השיב בציניות: "אני לא נוזף, אני נהנה, האמינו לי".

שרון גם אמר כי איש לא העריך מראש לאן יתדרדר המצב: "אין לי טענה אל המוסד, גם הוא לא העריך את האירוע. אמ"ן לא העריך. המוסד לא העריך. אף אחד מאתנו לא העריך שכך יקרה. כל מומחי האמ"ן והמוסד, בנוסף לאנשי ראשי השלטון וצמרת צה"ל העידו בשבועה אף הם כי לא צפו סכנה". אנשי הפלנגות נכנסו למחנות כמה ימים לאחר שנרצח מנהיגם, ומי שנבחר להוות נשיא לבנון, באשיר ג'ומאייל בידי סוכנים של סוריה, שהטמינו פצצה במטה הפלנגות בבירות.

ארכיון המדינה פרסם גם את הדיון שהתקיים בממשלה באותו הלילה שבו גם נרצח אמיל גרינצוויג, על רקע הפגנת "שלום עכשיו" מול משרד ראש הממשלה בירושלים. המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, סגן אלוף עזריאל נבו, קטע בשלב מסוים את דבריו של בגין: "התפוצץ מטען בין המפגינים, כנראה יש פצועים, בודקים זאת". הדיון נמשך ובעוד השר בורג נושא את דבריו אינו יודע שבנו, אברהם (אברום), לימים יו"ר הכנסת, הוא בין הפצועים בהפגנה. נבו קטע שוב את הדיון ואמר "מתברר שנזרק רימון אל המפגינים וישנו הרוג ושני פצועים. שני שוטרים נפצעו קל".

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully