וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר שלום מודה: השופט מונה כי הוא איש ליכוד

יהושע בריינר

10.12.2012 / 19:55

בלעדי: בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! חדשות מודה המשנה לראש הממשלה כי השופט אדמונד לוי שעמד בראש הוועדה שהכשירה מאחזים נבחר בשל היותו סגן ראש העיר רמלה מטעם הליכוד בעבר

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, לע"מ; עריכה: גדי וינסטוק

האמת מאחורי "דו"ח המאחזים" השנוי במחלוקת: דו"ח השופט אדמונד לוי, שקבע כי אין כיבוש ביהודה ושומרון וקרא להכשיר מאחזים שנבנו במימון ממשלתי, עורר סערה במערכת הפוליטית והמשפטית, אולם כעת מתברר כי לא במקרה נבחרו חברי הוועדה לכהן בה ולספק את חוות הדעת המשפטית. בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! חדשות מכנס בחירות סגור שנערך לפני כחודש, מודה השר לפיתוח אזורי והמשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, כי הבחירה בשלושת המשפטנים שהכינו את הדו"ח - לוי עצמו, אלן בייקר - יועץ משפטי של משרד החוץ בעברו והשופטת בדימוס תחיה שפירא, לא הייתה מקרית. מדבריו עולה כי למעשה השלושה נבחרו על מנת להגיע למסקנות שנקבעו מראש וכי שופט העליון בדימוס לוי נבחר בגלל היותו איש ליכוד לשעבר.

סילבן שלום, משנה לראש הממשלה, נואם בערב הפתיחה של הוועידה לשת"פ אזורי, אוגוסט 2011. אלירן אביטל
"אז אני אגלה לכם: אדמונד לוי היה סגן ראש עיריית רמלה מטעם הליכוד". שלום/אלירן אביטל

"לגבי דו"ח אדמונד לוי, האם ראש הממשלה לא ידע מי זה אדמונד לוי כשמינה אותו?", שואל השר שלום את המשתתפים בכנס ועונה בגילוי לב, "אז אני אגלה לכם: אדמונד לוי היה סגן ראש עיריית רמלה מטעם הליכוד. הוא היה איש ליכוד, תושב רמלה, סגן ראש העיר מטעם הליכוד, עילוי משפטי והשר מאיר שיטרית מינה אותו להיות שופט ב'דילים' עם אהרון ברק. הוא לא התחבר בכלל להוויה של בית המשפט העליון, לא הגיע לשום טקס, פשוט פרש בודד. אז כאשר ראש הממשלה מינה אותו, הוא לא הבין את מי הוא ממנה?". שלום המשיך לתאר את שני חברי הוועדה הנוספים - אלן בייקר והשופטת בדימוס תחיה שפירא. "כשהוא מינה את בייקר, אתם חושבים שלא ידענו מי זה אלן בייקר? היועץ המשפטי של משרד החוץ בתקופתי, כשאני הייתי במשרד החוץ. לא ידענו מי זה?". על החברה השלישית בוועדה, השופטת בדימוס תחיה שפירא אמר שלום: "נאמר לי כאן שהיא הבת של הרב שלמה גורן. האם לא יודעים מי זאת בתו של הרב גורן? הרי ברור שהשלישיה הזאת לא הייתה אמורה לספק דו"ח של טליה ששון".

דבריו של שלום מהווים, כך נראה, הודאה ברורה כי כל מטרת הוועדה המשפטית נועדה לשרת את האינטרסים הפוליטיים של הממשלה, גם אם חבריה לא היו מודעים לכך. משפטנים בכירים בישראל תקפו את הדו"ח, שלמעשה מהווה משקל נגד לחוות הדעת המשפטית של עו"ד טליה ששון שקבעה כי הממשלה סייעה בפיתוח מאחזים בלתי חוקיים. הדברים של המשנה לראש הממשלה נאמרו במהלך כנס בהתנחלות נווה צוף בבנימין, במהלכה דרשו התושבים לדעת מדוע הדו"ח אינו מובא לאישור הממשלה. "עכשיו באים ואומרים שאתם לא יכולים לקבל החלטה כזאת (אישור דו"ח לוי בממשלה - י.ב.) ערב בחירות. נכון שהיינו רוצים לתת לדו"ח גם את הנושא הדקלרטיבי ואנחנו מעלים את זה בישיבות", אמר שלום בכנס, "אני מאמין שראש הממשלה בתוכו רוצה לעשות את זה, אני מרגיש את זה אבל כמובן שמשרד המשפטים מתנגד לכך ברמה העקרונית. היום אי אפשר להעלות את הנושא בממשלה כי יש את הבחירות, אבל בואו ניתן לממשלה הזאת את הכח".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הוגש דו"ח צוות לוי: אין כיבוש, להכשיר מאחזים. לשכת העיתונות הממשלתית
הגשת הדו"ח. לוי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

באותו הכנס נכחה גם חברת הכנסת ציפי חוטובלי מהליכוד, שדיברה אף היא בפתיחות על מחברי דו"ח אדמונד לוי. "זה אחד ההישגים של הממשלה", אמרה חוטובלי, "שאף אחד לא יתבלבל. כשמינו את אדמונד לוי ידעו בדיוק איזה דו"ח יתקבל. זה מהלך שעומד לקראת השלמה ואני מניחה שבקדנציה הקרובה נביא אותו לאישור בתנאי שכולנו נתכנס סביב הרעיון של ליכוד חזק".

מקורבי לוי: "הוא לא איש פוליטי כבר קרוב לארבעים שנה"

כזכור, כבר עם ההודעה על הקמת ועדת לוי הועלו טענות כי זהות חבריה מעידה על המסקנות הצפויות. שבועות בודדים לפני מינוי הוועדה פירסם בייקר חוות דעת הקוראת להימנע מהריסת המאחז מגרון. לוי עצמו היה השופט היחידי בדעת המיעוט בבג"ץ ההתנתקות כשקבע שהחוק הקורא לפינוי היישובים איננו חוקתי. בעקבות כך, ארגוני שמאל הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם הוועדה. אגב, על הטענות הללו אמרה חוטובלי ערב הקמת הוועדה כי "אינני חושבת שניתן לקבוע כבר מעתה מה תהיה חוות דעתה של הוועדה. מדובר בשלושה משפטנים מכובדים שאני סומכת עליהם שייבצעו את מלאכתם נאמנה". כעת נראה כי ידעה היטב כי דווקא ניתן לקבוע או לפחות להעריך מה יהיו מסקנות הוועדה המדוברת.

"דברים ברורים וידועים"

מלשכת המשנה לראש הממשלה סילבן שלום נמסר תגובה כי "השר ענה כפי שענה מתוך הערה אשר נאמרה מהקהל לגבי מינויה של טליה ששון לוועדה בנושא המאחזים על ידי אריאל שרון. המשנה לראש הממשלה אומר דברים ברורים וידועים אשר יכולים לעלות בכל מנוע חיפוש כזה או אחר וציין עובדות ידועות לגבי משרתם וייחוסם של אדמונד לוי, אלן בייקר ותחיה שפירא. אין בכך רמיזה כי הוועדה מונתה מטעם ושהיא איננה ועדה אובייקטיבית והניסיון להוכיח זאת באמצעות התמליל מוציא דברים מהקשרם. אילו אכן היה מדובר בוועדה מטעם והמסקנות היו ממומשות מיד בפועל ולא אלו פני הדברים בשטח".

לוי עצמו אינו נוהג להתבטא בכלי התקשורת כלל, אולם מקורב לשופט אמר בתגובה כי אין שום קשר בין עברו כאיש ליכוד לתפקידיו המשפטיים. "אלו שטויות", אמר המקורב, "אז מה אם הוא היה פעם איש ליכוד? הוא לא איש פוליטי כבר קרוב ל-40 שנה. הוא היה שופט מכובד ומוערך, משפטן מכובד וכבר עשרות שנים מחוץ לנושא הפוליטי ולא קשור למערכת הזו בכלל".

עו"ד אלן בייקר, שהיה כאמור אחד מחברי הוועדה אמר בתגובה לדברים: "הייתי חושב שדווקא השר שלום יהיה מעוניין לתת תימוכין לדו"ח ולא לנסות לכרסם באמינות של חברי הוועדה. אני מופתע מאוד כי שלום פוגע למעשה בדו"ח לוי. מינו אותנו כמשפטנים בכירים ולא בעלי עמדה פוליטית זו או אחרת. לכשעצמי, אני מעולם לא הזדהיתי עם אף זרם או מפלגה פוליטית. כשהתמניתי להיות היועץ המשפטי של משרד החוץ זה היה ללא משוא פנים ואני מתגאה בזה שאני משפטן בינלאומי נטו בלי כל זיקה. חוות הדעת בעניין מגרון הייתה חוות דעת טכנית שלא הייתה עבור תושבי מגרון אלא חוות דעת שהועברה לעורך דין שקשור לגופי ימין, אבל היה מדובר על סמכויות הממונה על הרכוש הנתון לפי המשפט הבינלאומי".

מחברת הכנסת חוטובלי לא נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully