וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקית הספנות "מארסק" עצרה השירות לנמלי אירן

9.10.2012 / 14:30

הלחץ עובד? החברה הדנית הודיעה שההחלטה התקבלה לאחר ששקלה את יתרונות הקשרים העסקיים המוגבלים עם אירן מול הסיכון של פגיעה בהזדמנויות עסקיות עם מדינות אחרות

ענקית הספנות "מארסק", הגדולה בעולם בתחומה, החליטה להקפיא את מתן השירות לנמלים באירן - כך הודיע בצהריים (שלישי) דובר החברה הדנית. "זוהי החלטה מעשית המבוססת על ההערכה שמאזנת בין היתרונות של קיום עסקים עם אירן בצורה מוגבלת, לבין הסיכון של פגיעה בהזדמנויות עסקיות במקומות אחרים, במיוחד בארה"ב", נמסר מהחברה.

ב-2011 הכניסה ארה"ב לרשימה השחורה את חברת "טיידווטר המזרח התיכון", שמפעילה שבעה נמלים באירן, כולל הגדול ביותר בבנדר עבאס. המהלך הזה הוביל את "מארסק ליין" להקפיא את פעילותה בכמה נמלים במדינה.

ספינה בנמל בנדר עבאס באירן. AP
הלחץ ישפיע? נמל בנדר עבאס/AP

לדברי הדובר, החברה עצרה את העלאת המשלוחים מבושהר ב-24 בספטמבר, ואת פריקת המטענים בבושהר ב-30 בספטמבר. "'מארסק ליין' הפסיקה את הקבלה בכל הנמלים חוץ מבושהר ב-2011. הניתוק של השירותים לבושהר ומבושהר משקף לצערנו את הקשיים בשירות לאירן בכלל", אמר. עוד ציין הדובר כי "'מארסק ליין' תישאר גורם עסקי בהשהייה באירן, ותמתין לחידוש העסקים אם משטר הסנקציות יוקל".

החברה ציינה כי היא מצרה על המהלך מאחר שבמסגרת שירותיה העבירה לאירן מוצרי מזון וכן מוצרים נוספים, כמו מכוניות, שנועדו לאוכלוסייה האזרחית. יצויין כי מזון ומוצרי צריכה אינם נכללים בסנקציות של המערב, אך מספר גדל והולך של חברות מערביות, במיוחד חברות הובלה, מפסיקות את המסחר עם אירן בשל השפעת הסנקציות.

המטבע האירני איבד שליש מערכו

כזכור, בימים האחרונים איבד המטבע האירני שליש מערכו לעומת הדולר, בעוד נמשכים הדיווחים על כוונת ארה"ב והאיחוד להחמיר את הסנקציות על אירן בעקבות תוכניתה הגרעינית. בשבוע שעבר הודה נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, כי העיצומים הכלכליים אכן הצליחו להשיג את מטרותיהם. "אויבינו הצליחו להפחית את מכירות הנפט שלנו, אך אני מקווה שנפצה על כך", אמר.

אחמדינג'ד התייחס גם לדיווחים בדבר ירידה חדה בערכו של המטבע האירני אל מול הדולר האמריקאי, ואמר כי למטבעות חוץ אין כל השפעה על הכלכלה האירנית. "מדובר במשבר חולף שאירן תעבור אותו". הוא הוסיף כי הבנק המרכזי של אירן סיפק מטבע חזק מספיק למימון יבוא למדינה, חרף הסנקציות שהטיל המערב כדי לחתוך את רווחי הנפט של הרפובליקה האיסלמית.

גם המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, התייחס בשבוע שעבר לסנקציות והבהיר: "האומה האירנית מעולם לא נכנעה ללחץ ולעולם לא תיכנע - וזוהי הסיבה לזעמו של האויב".

חמינאי, שהשתתף בפגישה עם צעירים מחוננים בבירה טהרן, אמר כי "הלחצים הם תגובה לדעות העצמאיות של האומה האירנית וסירובה להתכופף בפני המערכת ההגמונית". לדבריו, "הרפובליקה האיסלמית עמדה בפני שורת לחצים פוליטיים, ביטחוניים, צבאיים וכלכליים - כולל סנקציות. האומה האירנית הצליחה לנטרל את הלחצים באמצעות התנגדות ואף להתחזק".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully