וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל שוקלת הטלת סנקציות על אנשי האו"ם בגדה

טל שלו

15.7.2012 / 8:40

בירושלים דורשים מהאו"ם לבחון את תפקודו של ארגון OCHA, האמון על עניינים הומניטריים בגדה. לדברי ישראל, הארגון מקדם בנייה בלתי חוקית של פלסטינים בשטחי C

ישראל דורשת מהאו"ם לבחון מחדש את פעילות המשרד לעניינים הומניטריים של הארגון (OCHA), בגדה המערבית וברצועת עזה, ולקבל לידיה הבהרות לגבי מנדט הארגון, הפועל ב-12 השנים האחרונות למען התושבים הפלסטיניים בשטחים. זאת, על רקע ביקורת חריפה בירושלים ובמערכת הביטחון על מעורבותו של הארגון בפעולות שמטרתן דה-לגיטימציה של ישראל, ובין היתר בבנייה בלתי חוקית של פלסטינים בשטחי C. במכתב ששיגר בשבוע שעבר שגריר ישראל לאו"ם, רון פרושאור, לתת מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים, ולרי אמוס, הביעה ישראל "דאגה לנוכח פעילותו של המשרד", וביקשה לפתוח בדיאלוג עם האו"ם על מטרותיו וייעודו של הארגון.

OCHA הוא המשרד העולמי של האו"ם לעניינים הומניטריים, ש"שואף לשפר את המצב ההומניטרי על ידי הגברת שיתוף הפעולה בין הסוכנויות, על מנת להבטיח חלוקה יעילה של הסיוע", כך לפי אתר הארגון, ובפועל אמון על איסוף מידע וריכוז פעילויות הסיוע באזורים מוכי משברים הומניטריים. בראשית שנות ה-2000, על רקע פרוץ האינתיפאדה השנייה, החלה פעילותו בגדה המערבית וברצועת עזה, ובשנים האחרונות פרסם מספר דו"חות שבהם האשים את ישראל בהתנכלות מכוונת לארגוני סיוע בינלאומיים, והטיח ביקורת קשה במדיניותה של ישראל כלפי התושבים הפלסטיניים במזרח ירושלים, המשבר ההומניטרי בעזה וחופש התנועה בגדה.

עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון במעבר קלנדיה, בעת הפגנה לציון יום האדמה. עומר מירון
"הארגון עושה דה-לגיטימציה לישראל". הפגנה במחסום קלנדיה/עומר מירון

בחודשים האחרונים, זיהו במערכת הביטחון כי רבות מפעילויות הארגון חורגות מהמנדט המוצהר שלו לאיסוף מידע, וכי נציגיו עוסקים גם בפעילויות אופרטיביות, ובין היתר מספקים אוהלים וקרוואנים לפלסטינים שבנו שלא כחוק בגדה, ובכך למעשה מקדמים בנייה בלתי חוקית של פלסטינים. במקביל, פעל הארגון לאחד תחת גג אחד את כל נציגי הארגונים החוץ ממשלתיים הפועלים בגדה. כמו כן, הדו"חות התכופים של הארגון, המציגים נתונים שונים על פעילות צה"ל ברחבי הגדה, פורסמו בלא כל אימות של המידע או תגובה של צה"ל או של מתאם הפעולות בשטחים, האלוף איתן דנגוט.

בשבועות האחרונים, התקיימו מספר דיונים בירושלים, בהשתתפות האלוף דנגוט ונציגים במועצה לביטחון לאומי ובמשרד החוץ, בו נידונה פעילות OCHA וממשלות וארגונים זרים נוספים בשטחי C שבגדה המערבית, הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה. בדיונים אלה נמתחה ביקורת חריפה על מעורבות הקהילה הבינלאומית במאמצי הבנייה של הפלסטינים באזור, ועל תרומתן האקטיבית בנושא. באשר למשרד לעניינים הומניטריים, העומד בלב הביקורת, הוחלט לדרוש הבהרות מתת המזכ"ל באשר לפעילות הארגון, וכן לבחון סנקציות ממשיות נגד עובדי הארגון, חלקם זרים וחלקם תושבים פלסטיניים.

"בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בנוכחות האו"ם בגדה המערבית וברצועת עזה", כתב פרושאור במכתב ששיגר לאמוס, וציין שמגוון הגופים והסוכנויות השונות של האו"ם הפועלים באזור, מקיף היום אלפי עובדים מקומיים וזרים. "במקרים רבים, ישנה אי בהירות לגבי בין המטרות והתפקידים השונים של כל ארגון", כתב פרושאור. לדבריו, מאז החלה פעילות OCHA ברשות הפלסטינית בשנת 2000, נוכחותו ופעילותו מעולם לא הוסדרה באופן רשמי עם ישראל, ולמרות פניות חוזרות ונשנות, ישראל קיבלה רק הצהרה רשמית אחת בנוגע למנדט הארגון, וגם זה ב-2004. "המצב בגדה ובעזה השתנה באופן מהותי מאז, ולכן מבקשת ישראל לפתוח בדיאלוג מול האו"ם, ולבחון מחדש את תפקיד OCHA לאור המצב הנוכחי בשטח", כתב פרושאור במכתב, בו מבקשת ישראל להעביר לידיה את הפרטים המלאים של אנשי הצוות והעובדים המקומיים המועסקים בארגון, וכן סקירה של פעילויותיה העיקריות בשנתיים האחרונות, והצפי לפעילויות עתידיות. כמו כן, נדרשת הבהרה לגבי חלוקת הסמכויות בין המשרד לבין גופי או"ם אחרים המספקים סיוע לאוכלוסייה הפלסטינית.

עוד בנושא:
דיווח: אבו מאזן ומורסי ייפגשו בשבוע הבא בקהיר
הפלסטינים: "דו"ח לוי מטומטם עם המלצות מטומטמות"
ארה"ב על דו"ח המאחזים: "מתנגדים לנסיון ההכשרה"

לפניות לכתבת:
tal_sha@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully