וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכנית ההתנתקות ועד טוניסיה: הצתה-עצמית כמחאה

במהלך השנים עשרות אנשים שרפו עצמם למוות כדי לבטא את מחאתו החריפה של היחיד נגד השלטון. כמה מהם סייעו למהפכות וייזכרו כגיבורים, ואחרים מתו באלמוניות גמורה

המחזה שנגלה אמש (שבת) לעיני המפגינים בעצרת בתל אביב הוא ככל הנראה המקרה הראשון בישראל של פגיעה-עצמית במהלך המחאה החברתית, שהשבת מלאו לה שנה. מפגין הצית עצמו בצעדה ברחוב קפלן והועבר לבית החולים. בפתק שהותיר אחריו, נכתב "לא אהיה עוד חסר בית".

במדינות אחרות בעולם, בהן המחאה העממית לוותה במסרים אלימים יותר כלפי המדיניות הכלכלית, ואולי במסרים נואשים יותר, נפוצו יותר יותר אירועים מסוג זה, כחיקוי למחאת הנזירים שמקורה בטיבט.

אירוע ההצתה המפורסם ביותר בשנים האחרונות הוא זה שגרר אחריו גל חקיינים בעולם הערבי, ונחשב לזה שעורר את פרוץ "האביב הערבי", שראשיתו במהומות בטוניסיה. בחודש דצמבר 2010, ירקן בשם מוחמד בועזיזי שרף עצמו בעיר סודי בוזיד במחאה על אובדן רישיון הרוכלות שלו, ובשל טענתו כי פקחית סטרה לו וכי שוטרים התנכלו אליו במשך שנים. כשבועיים וחצי אחרי שאושפז בבית החולים מת מפצעיו ואלפים באו להלוויתו.

מנוביה אבו עזיזי, אמו של מוחמד בועזיזי, שהצית את המהומות בטוניסיה. AP
מנוביה, אמו של מוחמד בועזיזי, לצד תמונת בנה המנוח/AP

תמונתו הופצה ברשת ועודדה את גל השנאה שהיה קיים ממילא באותם ימים כלפי השלטון. המחאה הובילה אחרי זמן קצר להדחתו של הנשיא, זין אל-עבדיין בן עלי. עד היום משפחתו נלחמת על זכרו, ורק בסוף השבוע האחרון אמו נעצרה כשהתפרעה בבית המשפט ודרשה להכיר במשפחה כ"משפחת שהידים".

מרבית ה"חקיינים" של בועזיזי שרדו

צורת המחאה שהנהיג בועזיזי צברה תאוצה ופופולריות במדינות השכנות, גם אם לא בהכרח הובילה לאותן תוצאות. בקהיר הצית עצמם כמה אנשים במהלך המהפכה - כמה מהם בקהיר וכמה באלכסנדריה, אך מרביתם שרדו.

עם זאת, מפגינים שנקטו צעדים דומים באלג'יריה או מאוריטניה לא הצליחו לתרום לעוצמת ההפגנות, והשלטון שם נוצר יציב למדי. דיווחים על הצתות הגיעו גם מסוריה.

בישראל זכורים בשנים האחרונות שני מקרים של התאבדויות באמצעות הצתה על רקע מחאה חברתית: ילנה בוסינובה, תושבת ההתנחלות קדומים, הציתה עצמה למוות בחודש אוגוסט 2006 במחאה על תכנית ההתנתקות; ומקרהו של ברוך מן מנחם, עולה חדש מארצות הברית, נקט צעד דומה שבועיים לאחר מכן, ומת מפצעיו כעבור שבוע.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
גבר בן 55 הצית עצמו מול בנק בפיראוס, יוון. ספטמבר 2011. AP
אדם שהצית את עצמו מחוץ לסניף בנק בפיראוס, יוון/AP

ביוון דווח בשנה וחצי האחרונות על כמה מקרים של הצתה עצמית, לצד גידול במספר המתאבדים. צעדי הצנע החריפים שהממשלה באתונה אולצה לנקוט, בשל דרישת האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, גררו את המדינה לקצץ קיצוץ נרחב בהוצאות, ורבים איבדו את מקום עבודתם. לפי נתוני הממשלה, שיעור ההתאבדויות זינק ב-40% במחצית הראשונה של השנה שעברה. עם זאת, ההערכה היא שמדובר בשיעור גבוה יותר, מפני שבהוראת הכנסיה, משפחות רבות מדווחות על התאבדות כתאונה.

ג'מפה ישי, אזרח טיבטי שהעלה את עצמו באש בהפגנה למען עצמאות טיבט לקראת ביקורו של נשיא סין בבירת הודו, ניו דלהי, 26 במרץ 2012. רויטרס
נזיר טיבטי שהתאבד בניו דלהי, בחודש מרץ השנה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully