וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דן בעתירת שחר גרינשפן: "צריך לעמוד במילה"

13.6.2012 / 11:00

משפחתה של הנערה שנדרסה והפכה משותקת עתרה נגד עסקת הטיעון המקלה, לטענתה, על הדורס. "אין לנו עניין עם פטריק, אלא עם בית המשפט". השופטים קבעו: החלטה במועד אחר

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

בבג"ץ התקיים היום (רביעי) דיון בעתירה שהגישה משפחתה של הנערה שחר גרינשפן נגד העונש הקל לטענתם שהוטל על דורס הנערה לפני שלוש שנים, מארק פטריק. פרקליטת המשפחה, עו"ד ענת קאופמן ביקשה לחקור את פטריק במהלך הדיון בבית המשפט - הליך נדיר ביותר בבית המשפט העליון. לבסוף החליטו השופטים כי ההחלטה תתקבל במועד אחר.

במהלך הדיון אמרה קאופמן: "אנו כאן לתקן עוול קשה שנגרם באופן חד צדדי. התעלמו מהפגיעה הקשה ביותר וסבל לא יתואר מגזר דינו שהוקל באופן קיצוני. מאז גזר הדין המשפחה לא ידעה מנוח. מבחינתה גם בסיום ההליך האזרחי הסיפור לא נגמר". עוד אמרה קאופמן: "העונש כאן הוא אינטרס ציבורי בזילות חיי אדם ובמלחמה בתאונות דרכים בכלל ובפרט בנהיגה בשכרות. יש כאן פגיעה קשה באמון הציבור במערכת שמודה שהיא טעתה. זה לא יכול לעמוד במנהל התקין. גם הפרקליטות מודה שלא היה קושי ראייתי להגיע להרתאה ולא היה צורך בהסדר טיעון".

דיון בבג"צ בערעור שהגישה משפחת גרינשפן. עומר מירון
הפכה למשותקת בעקבות התאונה. גרינשפן בדיון היום/עומר מירון

השופט פוגלמן הקשה על קאופמן, ואמר: "העתירה הוגשה עשרה חודשים אחרי פסק הדין והוא חלוט. השאלה אחרי כל הדברים האלה מהי המסגרת המשפטית?". עו"ד קאפמן השיבה: "באיזון הזה שצריך לעשות בין טענות הפרקליטות ופסק דין חלוט (...)הם דברים חשובים אבל הם לא עומדים בחלל ריק של המערכת המשפטית. לבית המשפט יש את המקום, הסמכות והיכולת להחליט אחרת כשהמקרה קיצוני וזה המקרה הקיצוני בו ניתן להשתחרר מאותו הסדר. אחרת צה המסר שיוצא לציבור שרשות טועה וזהו?".

נציגת הפרקליטות בדיון אמרה כי "אין חולק שנעשו טעויות קשות בהליך הפלילי ועל קושי התאונה ותוצאותיה. מדובר בהסדר מקל ונעשו טעויות קשות בענינו, ואנו לוקחים על כך אחריות. המדינה סבורה שראוי היה להידרש ברמת שיקול הדעת של התביעה המשטרתית ולדעת המשפחה, ויש להצר שהדבר לא נעשה. המדינה מסיקה מסקנות ובדרך של הפקת לקחים למנוע טעויות בעתיד". עם זאת, העירה הפרקליטות כי "במקום שהיא נתנה את התחיבותה יש אינטרס של עמידה במילה ואמינות השילטון".

דיון בבג"צ בערעור שהגישה משפחת גרינשפן. עומר מירון
"מבינה מה מסביבה ומחייכת". שחר גרינשפן עם אחותה יעל, היום/עומר מירון

בטרם הדיון אמר אביה של שחר: "לנו זה כבר לא יוכל לעזור, אולי לאחרים. אני מקווה שזה מה שייצא מפה - משהו שיוכל לעזור לאחרים. שיוכל אולי להציל לפחות נפש אחת בישראל". האב התייחס לכך שנפגש לראשונה עם פטריק, ואמר: "לנו איתו אין שום עניין. בואו נשמע את השופטים. הבעיה שלנו היא עם בתי המשפט, ועם העונש שנגזר על האיש". על מצבה של בתו אמר גרינשפן: "שחר הייתה חסרת מנוחה בלילה, ניכר שהיא מתרגשת, ואני מקווה שננסה להבין משחר אחר-כך איך היא מרגישה. אנחנו חושבים שהיא מבינה מה קורה. אתמול סיפרתי לשחר בדיחה, והיא חייכה. זה מוכיח שהיא מבינה הכל". יעל גרינשפן, אחותה של שחר, אמרה לפני הדיון: "זה רגע האמת, זה לא קל, לא האמנתי שהמכתב שלי יגרום לכל זה. זה מדהים. נורא מוזר לראות את הנהג".

גרינשפן, כיום בת 14, נותרה משותקת בעקבות תאונת דרכים בנובמבר 2009, שאירעה כאשר עמדה על אי תנועה. המשטרה גיבשה הסדר טיעון עם פטריק, במסגרתו הוא נידון ל-600 שעות לתועלת הציבור, שלילת רישיון הנהיגה שלו לשש שנים וקנס של אלף שקלים. משפחתה של גרינשפן, שמתנגדת להסדר הטיעון, עתרה לבג"ץ בדרישה לבטל את ההסדר. בתגובתו לעתירה, טוען פטריק כי למרות הצער העמוק שהוא חש בשל תוצאות התאונה המחרידה, מדובר בתאונה שהייתה יכולה לקרות לכל אדם שאוחז בהגה, ואין מקום לבטל את הסדר הטיעון. לדבריו, העונש שנגזר עליו קל, אולם היו נסיבות מקלות רבות שהובילו את בית המשפט לתעבורה לאמץ את ההסדר שנחתם עמו.

בחודש שעבר, הגישה הפרקליטות את תגובתה לעתירה. בפרקליטות מודים כי העונש שנגזר על הנהג הדורס הוא "קל באורח קיצוני ביחס למעשים בביצועם הודה, וביחס לתוצאותיהם הקשות". עם זאת, טוענת המדינה, כי לאחר שכבר ניתן פסק דין אשר אימץ את הסדר הטיעון בין הצדדים, אין עוד מקום לערער עליו. בפרקליטות ציינו כי בעקבות המקרה, הוצאו הנחיות חדשות, במטרה למנוע הישנות מקרים דוגמת פרשה זו. לאור כל זאת, אומרים בפרקליטות כי לא ניתן להתערב בפסק דין חלוט.

עדכון ראשון - 9:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully