וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרושים: תורמי מח עצם מהעדה התימנית והגיאורגית

ב"עזר מציון" מקיימים מבצע ייחודי לאיתור תורמי מח עצם כדי להשיג תרומות מבני עדות שלא מיוצגות כמעט במאגר הלאומי. "יש חוסר מודעות וגם חשש מתרומה. אנשים מתים בהמתנה"

מבצע ארצי ראשון מסוגו לאיתור תורמי מח עצם של עמותת "עזר מציון" מתמקד בימים אלה ביוצאי העדה העירקית, התימנית, הגיאורגית, הבוכרית, הקווקזית, הכורדית, והאתיופית. לדברי העמותה, בנים לעדות אלו נמצאים בתת-ייצוג במאגר הלאומי, גורם המקשה משמעותית על מציאת תרומת מח עצם לחולי סרטן בקהילותיהם. שיא המבצע הוא ביום חמישי, 31 במאי, ויתקיים בשעות 22:00-10:00 במרכזי קניות ברחבי הארץ.

במוקד המבצע עומדים ארבעה חולים: חנית אלבז, בת 32, תושבת רחובות ממוצא תימני ואם ל-3 ילדים, חולה בלוקמיה; יוסף קרכילי, בן 54, ממוצא גיאורגי, תושב חולון ואבא לשני ילדים, חולה בלוקמיה; דן חרדון, בן 38, ממוצא עירקי, חולה בלוקמיה ומתגורר בניו יורק; וניסים מושיוב, בן 48, ממוצא בוכרי, תושב פתח תקווה, נשוי ואב לשני ילדים, חולה בלימפומה.

סיכויי ההתאמה להשגת תרומה עולים באופן משמעותי כאשר החולה והתורם הינם בעלי רקע גנטי משותף. אוכלוסיות שונות ממוצאים אתניים דומים חיו במשך הדורות בקהילות סגורות, ובכך שימרו את הדמיון הגנטי בין הפרטים. מסיבה זו, ככל שלקבוצה אתנית מסוימת יהיה ייצוג גדול יותר במאגר, כך יגדל הסיכוי למצוא תורם מתאים לחולים מקרב קבוצה אתנית זו.

תהליך פשוט לבדיקה להתאמה; משך התרומה - 4 שעות בלבד

ייצוג העדה העירקית במאגר עומד רק על 1.9%, וייצוג העדה הכורדית עומד על 0.5% בלבד. הייצוג לעדה הקווקזית עומד על 0.3%, וייצוג העדה התימנית במאגר הוא 2.9%. ייצוג העדה הגיאורגית במאגר עומד על 0.7% וייצוג העדה האתיופית עומד על 0.5%. ייצוג העדה הבוכרית במאגר עומד על 0.4% בלבד. זאת, לשם השוואה, לייצוג העדה האשכנזית במאגר: 36.5%.

בדיקה להתאמה לתרומת מח נעשית על ידי דגימת רוק פשוטה וללא כאב. כל דגימה שתיאסף, תיבדק ותוכנס למאגר. ב"עזר מציון" מבקשים מהציבור לממן את המבחנות. עלות בדיקה של כל מבחנה היא 250 שקלים, ולצורך המבצע גייסה העמותה אלפי מתנדבים שיפעלו בעשרות נקודות התרמה בכל רחבי הארץ. ניתן לברר את מיקום התחנה הקרובה בקישור http://www.ami.org.il

ד"ר ברכה זיסר, מנהלת מאגר מח העצם הלאומי של "עזר מציון", אמרה כי "מדובר במבצע חשוב מאין כמותו שעשוי להציל נפשות רבות. בבדיקה מעמיקה נמצא כי קיים חוסר מודעות בעדות הללו ואף חשש מתרומת מח עצם". לדבריה, נוצר מצב בו חולים שזקוקים להשתלת מח עצם מתים בהמתינם לתורם מתאים. היא הסבירה כי תרומת מח עצם נעשית מווריד באחת הידיים ונמשכת כארבע שעות, בתהליך הדומה לתרומת דם. "אני קוראת לבני הקהילות העירקיות, תימניות, גיאורגיות, בוכריות, קווקזיות, כורדיות והאתיופיות לבוא, להיבדק ולהציל חיי אדם", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully