וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורחות לחג: בנותיה של מי שהצילה את סבתא מהנאצים

קובי דוד

26.4.2012 / 17:13

גורלותיהן של הני ואן נקשרו בהולנד בזמן מלחמת העולם השנייה, כאשר הראשונה ניצלה בזכות תושייתה של השנייה. לרגל יום העצמאות הזמינה משפחתה של הני את בנותיה של אן לביתה

לחגיגות יום העצמאות ה-64 למדינת ישראל הזמינו משפחת רוטין מכרכור אורחות לא צפויות ומרגשות גם יחד: שתי האחיות לוסי ואימי ואן דה-לן. האיחוד המרגש של שתי המשפחות טומן בחובו סיפור גבורה של אמן של האחיות, אן, שהסתירה את חברתה, רחל רוטין, מפני הנאצים שכבשו את הולנד בשנות ה-40.

רחל, שנולדה בהולנד בשם הני, למדה בסמינר מורים במזרח הולנד בשנות ה-40, שם הכירה את חברתה הטובה לספסל הלימודים, אן ואן דה לן. לאחר שהנאצים כבשו את הולנד, דחקה אן בחברתה היהודייה למהר ולהתחבא בבית הוריה. הני נענתה לבקשתה, ואכן, במשך תקופה של כשנתיים וחצי בזמן מלחמת העולם השנייה, הסתתרה בבית משפחת ואן דה-לן בחלל נסתר בין שתי עליות גג, כאשר הוריה של אן דואגים לכל צרכיה וחולקים איתה את המעט שהיה להם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
חברות שלא תלויה בזמן או במקום, משפחת ואן דה-לן ומשפחת רוטין/מערכת וואלה, צילום מסך

הני שרדה את האקציות שהיו בעיר ואף את חיפושי החיילים הנאצים בבית עצמו. בתום המלחמה הגיעה הני לישראל, שינתה את שמה לרחל, נישאה ועברה לגור בכרכור. לשני ילדיה שנולדו דאגה לספר משחר ילדותם על המשפחה שבזכותה היא נשארה בחיים לאורך המלחמה, ובמשך השנים נשמר קשר חם בין רחל לבין אן והוריה.

על אף שרחל נפטרה מסרטן לפני 32 שנה, ואן נפטרה לפני כחצי שנה בהולנד בגיל 90, דאגו שתי המשפחות לשמור על קשר חם וייחודי גם בין הדור השני והשלישי.

"זו ברית שנכרתה לעולם"

לרגל יום העצמאות הקרוב החליטה חברת אל-על להטיס את בנותיה של אן, לוסי ואימי, לביקור בישראל. "אנחנו ממשיכות את צוואתה הלא כתובה של אמא". סיפרו בהתרגשות. "החברו?ת המיוחדת של שתי האמהות שלנו עברה גם לדורות הבאים של שתי המשפחות, זו ברית שנכרתה לעולם, חברות לנצח. הילדים שלי יודעים שיש להם בית חם ואוהב בישראל בכל זמן שיגיעו".

גם הבן הבכור של רחל, יהושע, שדאג לחנך את שלושת ילדיו על המסורת המשפחתית הקושרת אותם עם משפחה הולנדית שחייה רחוק מכל המנטאליות הישראלית, בירך על היוזמה ואמר כי "החברות שנוצרה בנינו לא תלויה במקום או בזמן, יש אמת אחת שבזכותה אמא שלי שרדה את השואה, ואנו דואגים להחיות אותה מפעם לפעם על ידי החברו?ת עם משפחת ונדאלן".

יום העצמאות 2012 - כותרות אחרונות:
דם בצבע טורקיז: שגרירי העדה הדרוזית בתותחנים
מזיכרון לעצמאות: ישראל חוגגת 64
ישראל מנפנפת: למעלה ממיליון איש גודשים את הפארקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully